سفیر روسیه در کابل: مشکل افغانستان با حضور نیروهای بیشتر امریکایی حل نمی‌شود

اطلاعات روز: الکسندر مانیتسکی، سفیر روسیه در کابل گفته است که حضور بیشتر نیروهای امریکایی در افغانستان مشکل این کشور را حل نمی‌کند.
آقای مانیتسکی در گفت‌وگوی ویژه با خبرگزاری افق با اشاره به حضور بیش از 100 هزار سرباز امریکایی در افغانستان در سال‌های گذشته و وخیم‌تر شدن اوضاع امنیتی این کشور، تأکید دارد که حل مشکل افغانستان با پیچیدن یک نسخه و آن هم حضور نیروهای بیشتر امریکایی حل نمی‌شود.
او گفته: «حتا اگر پنج هزار نیروی دیگر امریکایی به افغانستان اعزام شوند، آیا آن‌ها توانایی رفع بحران‌های موجود را خواهند داشت؟ شما به‌یاد دارید، در زمان ریاست‌جمهوری بارک اوباما بیش از صد هزار سرباز خارجی در افغانستان حضور داشتند؛ اما از حجم بحران‌های موجود کاسته نشد، بنابراین واضح است که این پنج هزار سرباز نیز مشکل را حل نمی‌توانند».
به گفته‌ی او روسیه به این باور است که افغانستان به صلح، ثبات، و گفت‎وگوها صلح و روند آشتی ملی ضرورت دارد و این موارد مهم‌تر از همه می‌باشد.
اظهارات سفیر روسیه در کابل در حالی‌ است که اخیراً دونالد ترمپ، رییس‌جمهور امریکا استراتژی جدید این کشور در افغانستان را اعلام کرد. آقای ترمپ گفته بود که اعزام نیروهای بیشتر امریکایی در افغانستان وابسته به شرایط این کشور خواهد بود. براساس این استراتژی شمار نیروهای بیشتر امریکایی به افغانستان اعزام خواهد شد.
پیش‌تر وزیر خارجه‌ی روسیه راهبرد جدید امریکا در افغانستان را تأسف‌بار خوانده و گفته بود که طرح اعلام‌شده از سوی رییس‌جمهور دونالد ترمپ «رویکردی بیهوده» است.
تحلیل‌هایی وجود دارد مبنی بر این‌که روسیه و امریکا در افغانستان در تقابل هم قرار دارند. اما سفیر روسیه در کابل گفته است که هیچ‌نوع رویارویی بین روسیه و امریکا در افغانستان وجود ندارد.
در حالی‌که روسیه رویکرد امریکا در افغانستان را بیهوده می‎خوانده، و امریکا روسیه را به تجهیز از طالبان متهم می‎کند.
آقای مانیتسکی حمایت روسیه از طالبان را رد کرده است. او در این مورد گفته: «تمام کمک‌های ما برای مردم و حکومت افغانستان صورت می‌گیرد و تمام این یاوه‌گویی‌ها و اتهامات دروغین که از سوی خارجی‌ها و بعضی از جنرالان خارجی و متأسفانه هم‌چنان در رسانه‌های افغانستان از زبان جنرال‌های امریکایی مبنی بر حمایت مالی، نظامی و تخنیکی روسیه از طالبان مطرح گردیده‌اند، واقعیت ندارد.»
سفیر روسیه در کابل همچنان گفته که بحران نظامی – سیاسی افغانستان عمیق‌تر شده است. او تأکید دارد که برون‌رفت از این وضعیت یک راه دارد، آن‌هم مذاکرات صلح‌آمیز واقعی است.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *