شکایت هندوها از تصرف و فروش ملکیت‌های این اقلیت دینی/ رییس‌جمهور غنی بر آزادی مذهبی در چارچوب قانون تأکید کرد

اطلاعات روز: رییس‌جمهور غنی قبل از ظهر دیروز (دوشنبه، ششم سنبله) با شماری از شهروندان اهل هنود و سیک افغانستان دیدار و همچنان حکمی را برای رسیدگی به مطالبات هندوها و و سیک‌های ولایت ننگرهار امضا کرد.
در ماده‌ی اول این حکم آمده: «اداره‌ی مستقل ارگان‌های محل و ادارات ذیربط مکلف‌اند تا ساحه‌ی تجارتی ملکیت شاروالی ننگرهار جوار درمسال اهل هنود و سیک‌ها را به‌منظور تامین مصونیت ساحه‌ی مذهبی اهل هنود و سیک‌ها در بدل قیمت به نرخ بازار آزاد بعد از طی مراحل قانونی بفروش برسانند.»
ماده‌ی دوم این حکم می‌گوید، «استفاده‌ی تجارتی از ساحه‌ی مذکور ممنوع دانسته می‌شود و به این منظور ادارات ذیربط مکلف‌اند تا مراحل قانونی تعدیل ساحه‌ی تجارتی را به ساحه‌ی مذهبی طی مراحل نمایند.»
در مواد سوم و چهارم این فرمان به فسخ قرارداد یک محل مذهبی اهل هنود اشاره شده و تأکید شده است که نهادهای محلی برای تأمین مصئونیت اجرای آیین‌های دینی اهل هنود کشور اقدام کند.

رییس‌جمهور: آزادی مذهبی در چارچوب قانون، حق مردم افغانستان است
رییس‌جمهور در این دیدار گفته است که آزادی مذهبی در چارچوب قانون، حق مردم افغانستان است و اهل هنود و سیک سابقه‌ی طولانی تاریخی و نقش فعال در عرصه‌های مختلف به‌خصوص رشد اقتصادی کشور داشته‌اند.
در خبرنامه‌ی ارگ ریاست‌جمهوری آمده است که انارکلی هنریار، نماینده‌ی اهل هندو در مجلس سنا در این دیدار ضمن اعلام حمایت از استراتژی جدید امریکا در افغانستان از دولت خواسته که پروسه‌ی خریداری ماشین‌های شمشان (آتش سپاری اجساد) تسریع شود و به مشکل تذکره‌ی تابعیت مهاجرین اهل هنود و سیک افغان در آلمان، رسیدگی صورت گیرد.
خانم هنریار همچنان خواستار بازسازی و ثبت و راجستر محلات مذهبی هندوها شده است.
رویل سینگ به نمایندگی از شورای سرتاسری هندوباوران و سیک‌های افغانستان، گفته که همین اکنون « ۶۴ گرودواره و ۱۸ مندر داریم و شماری از جایدادهای ما با قباله‌های جعلی به فروش رسیده‌اند.»
وی از رییس‌جمهور خواسته تا از این پس جایدادهای آنان در مشوره با شورای سرتاسری هندوباوران و سیک‌های افغانستان به‌فروش برسد و از غصب زمین‌های آنان جلوگیری شود.
بنسری لعل، به نمایندگی از هندوها با اشاره به مشکلات اهل هنود و سیک‌های افغانستان به‌خصوص غصب زمین‌های‌شان، خواهان حل این مشکلات شده است.
بنسری لعل گفت: «این وطن، مادر همه‌ی ماست و ما افغان‌های داخل و خارج کشور با شجاعت و دلیری از آن حفاظت می‌کنیم.»
آقای غنی افزوده که این حکم یک پیام دارد و آن این‌که اماکن مذهبی مورد غصب قرار گرفته نمی‌تواند.
غنی از آنان خواسته که فهرست جایدادهای خود را تهیه کرده و همراه با پیشنهادات‌تان ارائه کنید و از این پس هیچ‌کسی نمی‌تواند جایدادهای‌تان را بدون تصدیق شورای سرتاسری هندوباوران و سیک‌های افغانستان، به فروش برساند و مکان‌های مذهبی که به نام افراد ثبت‌اند، باید به نام نهادها ثبت و راجستر شوند.
پیش از این گزارش‌هایی منتشر شده بود که بیشتر جایدادها و مکان‌های مذهبی سیک‌ها و هندوها غصب شده است و آنان در برگزاری مراسم مذهبی‌شان دچار مشکل‌اند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *