رییس‌جمهور برای جلوگیری از ورشکستگی رسانه‌ها حکمی شامل عفو جرایم مالیاتی صادر کرد/ نی: 180 میلیون افغانی جریمه‌های مالیاتی رسانه معاف شد

اطلاعات روز: رییس‌جمهور غنی دیروز (سه‌شنبه، هفتم سنبله) نشستی را با مسئولان رسانه‌ها و نهادها رسانه‌یی برگزار کرد و همچنان حکمی را در مورد «رفع مشکلات، جلوگیری از ورشکست شدن، حمایت و تقویت نهاد‌ها و رسانه‌های چاپی، صوتی، مؤسسات نشراتی و خبرگزاری‌ها در کشور» صادر کرد.
ارگ ریاست‌جمهوری می‌گوید که این حکم به‌خاطر ایجاد فضای مناسب و سهل قانونی و عملی جهت رفع مشکلات، جلوگیری از ورشکست شدن و تشویق، حمایت و تقویت از فعالیت‌های نهادهای رسانه‌یی صادر شده است.
در ماده‌ی اول این حکم آمده: «مطابق صراحت ماده‌ی ۱۲ قانون طرز تحصیل باقیات، مالیات آن‌عده رسانه‌های صوتی، مؤسسات نشراتی و خبرگزاری‌ها که تا فعلاً مالیات خویش را پرداخت ننموده‌اند به اقساط ماهوار حد اکثر طی (۷) سال اخذ گردد.»
ماده‌ی دوم؛ «وفق صلاحیت مندرج فقره‌ی (۱۸) ماده‌ی (۶۴) قانون اساسی و ماده‌ی (۳۰) قانون تحصیل باقیات، جریمه‌های مالیاتی قبلی و همچنان در زمان اقساط مالیاتی نهادهای مذکور الی تصفیه‌ی نهایی، معاف دانسته می‌شود.»
ماده‌ی سوم؛ «با پرداخت قسط اول مالیات، جوازهای فعالیت رسانه‌های مذکور تمدید گردد. استثنا برای یک مرتبه، عدم تحویلی اقساط مالیاتی سایر رسانه‌های که تحت ملکیت شخص واحد قرار دارد مانع تمدید جواز رسانه‌ها که قسط مالیاتی آن پرداخت گردیده، نمی‌شود.»
این حکم بر عفو جریمه‌های مالیاتی رسانه‌ها، شامل؛ رسانه‌های چاپی، رادیو‌ها، رسانه‌های آنلاین و خبرگزاری‌ها می‌شود، اما تلویزیون‌های افغانستان از این امر مستثنا می‌باشند.
رییس‌جمهور غنی همچنان در این دیدار گفته است که «قانون رسانه‌ها بر قانون مالیات ترجیح داده می‌شود و در صورت نیاز حکومت آمادگی برای تعدیل قوانین دارد.»
آقای غنی افزوده که ایجاد سهولت در عرصه‌ی دسترسی رسانه‌ها و خبرنگاران به اطلاعات از اولویت‌های حکومت می‌باشد و در این زمینه اقداماتی نیز صورت گرفته است.
او افزوده که هیچ مسئول حکومتی نمی‌تواند با خبرنگاران برخورد نامناسب داشته باشد، «برخورد با خبرنگاران بدون حرمت بوده نمی‌تواند.»
رییس‌جمهور غنی هم‌چنان گفته که برای کتاب‌فروشان و ناشران کتاب، محل مشخصی در کابل در نظر گرفته می‌شود، برای رشد فرهنگ کتاب‌خوانی با وزارت‌های اطلاعات و فرهنگ و تحصیلات عالی روی برنامه‌های مشخص کار جریان دارد.
نی از معافیت جریمه‌های مالیاتی رسانه‌ها از سوی حکومت استقبال کرد
دفتر نی یا حمایت‌کننده‌ی رسانه‌های افغانستان در اعلامیه‌یی از معافیت جریمه‌های مالیاتی رسانه‌ها از سوی حکومت استقبال کرده است.
در اعلامیه‌ی روز گذشته‌ی نی آمده است که رییس‌جمهور غنی در نشست امروز بیش از ۱۰۸ میلیون افغانی جریمه‌های مالیاتی رسانه‌های افغانستان را معاف کرد.
بر بنیاد بند دوم ماده‌ی ۵۳ قانون رسانه‌های همگانی افغانستان؛ رسانه‌های چاپی از پرداخت مالیه معاف‌اند، اما قانون مالیات بر عوایدی که تازه تعدیل و توشیح شده است، همه‌ی رسانه‌های کشور را مکلف به پرداخت مالیه نموده است.
نی می‌گوید آقای غنی به مدیران رسانه‌ها و نهاد‌های حامی‌آزادی بیان وعده سپرد که تلاش می‌کند تناقضی که میان قانون رسانه‌های همگانی و قانون مالیات بر عواید؛ به‌وجود آمده است، قانون رسانه‌ها را ترجیح بدهد و اگر راه قانونی برای این بن‌بست سراغ نشود، تلاش می‌کند قانون مالیات بر عواید را تعدیل نموده و به این مشکل خاتمه بخشد.
این نهاد می‌گوید که فدراسیون نهاد‌های ژورنالستان و رسانه‌یی افغانستان از چندی به این سو خواهان عفو جریمه‌های مالیاتی رسانه‌های افغانستان شده بود.
مدیران رسانه‌های گفته بودن که نهادها رسانه‌یی آن‌ها از وضعیت مالی خوبی برخوردار نیستند و به گفته‌ی آن‌ها، اگر مالیات سنگین و جریمه‌های مالیاتی معاف نشوند و از آنان حمایت صورت نگیرد، آنان قادر به ادامه‌ی فعالیت نخواهد بود.
در دو سال اخیر ده‌ها رسانه بنا به مشکلات مالی مسدود شده‌اند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *