تاکید عطامحمد نور بر اصلاحات بنیادی در حکومت

اطلاعات روز: عطامحمد نور والی بلخ یک‌بار دیگر تاکید کرد که ارگ ریاست‌جمهوری باید در پی اصلاحات در درون نظام باشد و قدرت از انحصار چند تن معدود در ارگ بیرون شود. او گفت که ائتلاف برای نجات افغانستان در برابر انحصار قدرت در ارگ ریاست‌جمهوری تشکیل شده است.
عطامحمد نور والی بلخ و رییس اجرایی حزب جمعیت اسلامی افغانستان که در ششمین سالگرد برهان‌الدین ربانی، شهید صلح و شانزدهمین سالروز شهادت قهرمان ملی در ولایت بلخ سخن می‌گفت بار دیگر بر اصلاحات در ارگ تاکید کرد.
نور افزود که موانع در برابر بازگشت جنرال دوستم هیچ‌گونه توجیه و صبغه‌ی قانونی ندارد: «ما می‌خواهیم که جنرال دوستم به کشور برگردد و کرسی معاونیت ریاست‌جمهوری را عهده‌دار شود.»
و نیز گفت: «می‌خواهم به صراحت بگویم کسانی که با بازی و فریب می‌خواهند حوصله‌ی ما را امتحان کنند، سخت در اشتباه و از تاریخ بی‌خبر اند.»
وی حکومت را به سرکوب اعتراض‌های مدنی متهم کرد و با اشاره به حمله بر نماز جنازه‌ی سالم ایزدیار گفت که برخی‌ها از درون ارگ، باری تلاش کردند که سران حزب جمعیت را «قتل عام» کنند.
آقای نور به پروسه‌ی صلح با حکمتیار نیز اشاره کرد و گفت: «ما از صلح با حکمتیار حمایت کردیم؛ اما او با کنش‌های تخریش‌کننده پاسخ داد.»
نور دیگربار اعلام کرد که او و هم‌پیمانانش از راهبرد جدید امریکا در افغانستان حمایت می‌کنند و از امریکا و جامعه‌ی‌ جهانی خواست که به‌جای گوش دادن به حرف‌های چند فرد معدود در ارگ به حرف مردم گوش دهند.
عبدالله عبدالله رییس اجرائیه‌ی حکومت وحدت ملی که در این گردهمایی سخنرانی می‌کرد اما اختلاف‌های اخیر عطامحمد نور با حکومت وحدت ملی را با خواندن این شعر: «به دل گفتم کدامین شیوه دشوار است در عالم / نفس در خون تپید و گفت پاس آشنایی‌ها» شکررنجی عنوان کرد.
اقای عبدالله تاکید کرد که تحت هیچ شرایطی نباید راه تفاهم، گفت‌وگو و هم‌دیگر‌پذیری کنار گذاشته شود: «باید راه مفاهمه، صحبت و تفاهم همیشه باز باشد.»
رییس اجرائیه در پاسخ به انتقادها مبنی بر این‌که برای مبارزه با تروریسم اراده‌ی سیاسی وجود ندارد گفت: «این مسأله جای سوال دارد؛ زیرا هم‌اکنون جنگ در ولایات افغانستان ادامه دارد و این‌گونه اظهارات روحیه‌ی سربازان را در سنگر تضعیف می‌کند.»
عبدالله با اشاره به ائتلاف نجات افغانستان که تازه تشکیل شده است گفت بر سر راه فعالیت‌هایی که در راستای اصلاحات، تامین صلح و عدالت تشکیل شده، هیچ ممنوعیت قانونی وجود ندارد.
رییس اجراییه‌ی کشور با بیان این‌که فضای امروز از جمله آزادی‌های نسبی و داعیه‌های عدالت‌خواهانه و حق‌خواهی، همه ثمره‌ی جهاد است، افزود که پیام روز شهید که وفاق ملی بود، مورد استقبال همه‌ی مردم افغانستان قرار گرفته است.
عطامحمد نور و عبدالله عبدالله در حالی با هم روبه‌رو شدند که پیشتر آقای نور گفته بود پس از آن او هیچ رابطه‌یی با عبدالله عبدالله نخواهد داشت. آقای نور داکتر عبدالله را «نامرد و معامله‌گر» خطاب کرده بود.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *