رییس‌جمهور در مسجد امام زمان: دشمنان بفهمند که میان مذاهب افغانستان تفرقه ایجاد کرده نمی‌توانند

اطلاعات روز: رییس‌جمهور غنی و شماری دیگر از مقام‌های بلندپایه کشور در مراسم عاشورا در مسجد امام زمان، مسجدی در شمال کابل که ماه گذشته هدف حمله‌ی مهاجمان انتحاری قرار گرفت، شرکت کردند.
رییس‌جمهور غنی در سخنرانی‌اش گفت که عناصر افراطی و فرصت طلب در پی تفرقه مذهبی در کشور هستند؛ اما آنان بفهمند که نمی‌توانند در میان مذاهب مختلف کشور تفرقه ایجاد کنند.
آقای غنی در مورد حضورش در مسجد امام زمان که در حمله‌ی یک ماه پیش دست‌کم 28 تن از نمازگزاران اهل تشیع در آن کشته شدند، گفت:‌«من امروز یک نمازگزار مسجد امام زمان هستم، هر خطری را که یک نمازگزار مسجد امام زمان قبول می‌کند، رییس‌جمهور افغانستان به دل و جان بر سر خود قبول می‌کند؛ دشمنان ما باید بفهمند که در بین ما تفرقه آورده نمی‌توانند. ما یک صف هستیم، یک ملت هستیم، به دین واحد عقیده داریم و هر مذهب ما موجب افتخار ماست و مسئولیت نگهداری‌اش مسئولیت هر افغان و هر مسلمان است.»
غنی افغانستان را نمونه‌ی قابل تمجیدی از همزیستی مذاهب اسلامی خواند و گفت با وجود تلاش‌های مکرر «دشمنان»، هیچ رخنه‌یی میان مردم به میان نیامده است.
رییس‌جمهور افزود که اگر دیروز امام حسین و یاران با وفایش در میدان کربلا در مقابل «شِمر» «یزید» و «ابن زیاد» ایستادند و بخاطر آرمان‌های بزرگ خویش جام شهادت نوشیدند، امروز نیروهای دفاعی و امنیتی افغانستان با همان تعهد در مقابل تروریست‌های سنگدل می‌رزمند، و برای دفاع از مردم خود قربانی می‌دهند.
آقای غنی گفت که در شرایط کنونی «یزیدیان» می‌خواهد که زندگی را بر مردم کشور تلخ کند. او افزود: «آنان می‌خواهند مردم نگران و در به در باشند، کودکان درس نخوانند، پل‌ها و جاده‌ها را نابود کنند و یا اینکه مردم به مراکز صحی و درمانی دسترسی نداشته باشند.»
اما به گفته‌ی او، نیروهای امنیتی کشور هستی خود را به خطر می‌اندازند تا زندگی بهتری برای مردم خود و فضای آرام‌تری برای کشور خود فراهم آورند.
آقای غنی همچنان گفت که پیروی از خانواده‌ی پیامبر گرامی اسلام و از یاران نامدار او می‌طلبد که در این شرایط حساس کشور همه‌ی ما یکدل و یک زبان در کنار نیروهای دفاعی و امنیتی خود قرار داشته باشیم، و برای تحقق رویاهای نیاکان خود در جهت رسیدن به جامعه‌یی امن، مرفه و مترقی، مبتنی بر ارزش‌های اسلامی، همه یکجا تلاش کنیم.
سرور دانش: برخی‌ها با نادانی مراسم پاک عاشورا را جلوه‌های منفی می‌دهند
سرور دانش، معاون دوم رییس‌جمهور در این مراسم گفت که پیام اصلاح‌گرانه اولین درس عاشورا است، اما برخی‌ها با نادانی و جهالت مراسم پاک عاشورا را جلوه‌های منفی می‌دهند که از جانب مراجع تقلید و بزرگان دین قابل قبول نیست و باید به این جهالت‌های غرض آلود، پایان داده شود.
مراسم عاشورا در سراسر کشور به شیوه‌های گونانگون برگزار می‌شود، اما در سال‌های اخیر شیوه‌های عزاداری خشن و افراط‌گرایانه از جمله «قمه‌زنی» نیز در کابل رایج شده است.
آقای دانش در بخشی دیگر از سخنانش با اشاره به ضرورت اتحاد و انسجام ملی در افغانستان، اخوت دینی و همدلی اهل سنت و اهل تشیع افغانستان را در سطح کشورهای اسلامی نمونه خواند. او حضور اهل مذهب تسنن را در مراسم عاشورا قابل قدر دانست و گفت که اهل تشیع هرگز این همدلی‌ها را فراموش نخواهد کرد.
دانش افزود که دشمنان افغانستان در صدد ایجاد اختلافات فرقه‌ی در افغانستان می باشد، اما تنها عامل خنثا کردن دساییس دشمنان، بیداری و همکاری مردم است.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *