میهن‌دوستی و همدیگرپذیری؛ بزرگترین عامل تقویت نیروهای امنیتی و دفاعی کشور

نویسنده : من افغانستانم I am Afghanistan
مسأله‌ی میهن‌دوستی و دفاع از حاکمیت ملی، نوامیس ملی، تمامیت‌ارضی و منافع ملی کشور که کلیت‌های ارزشی یک جامعه محسوب می‌گردد، در سرلوحه‌ی اهداف و مبارزات نیروهای امینتی هر کشور می‌باشد. وطن‌دوستی به‌عنوان یک ایدیولوژی و تفکر روحیه‌بخش برای نهادهای امنیتی و دفاعی، باعث می‌گردد تا هیچ دشمن و بیگانه‌یی نتواند نگاه غرض‌آلود به ارزش‌های اساسی جامعه داشته باشد. به همین ترتیب حراست و حفاظت از کشور و احساس تعلق مادی و معنوی به یک جغرافیای مشخص موجب می‌گردد تا سرباز برای دفاع از آن قطره‌قطره خون خویش را فدا نماید. هر زمانی‌که انگیزه‌های وطن‌دوستی در میان نیروهای امنیتی و دفاعی کمرنگ و تضعیف گردد، دشمن با کاربرد استراتژی‌ها و تاکتیک‌های مختلف، می‌خواهد روحیه‌ی وطن‌دوستی و ملی‌گرایی را در میان ساختارهای امنیتی متزلزل سازد، آن‌گاه نیروهای امنیتی متردد گردیده، به‌جای ادای رسالت‌های میهنی‌شان، وارد معامله و همکاری با دشمن می‌گردند که چنین وضعیتی زمینه‌های بی‌اعتمادی و فروپاشی ارگان‌های امنیتی و دفاعی را فراهم می‌سازد.
میهن‌دوستی نیروهای امنیتی و دفاعی، حتا بزرگترین و قوی‌ترین ارتش‌های دنیا را به زانو درمی‌آورد، چرا که یک طرف به تانک، توپ و تعداد نفرات خود می‌بالد، اما جانب دیگر به اعتمادبه‌نفس و انگیزه‌های معنوی متکی می‌باشد که مسلما پیروزی و موفقیت در آن نهفته است.
برای نیروهای قهرمان و فداکار امنیتی و دفاعی کشور، به‌عنوان فرزندان این آب‌وخاک که تجارب تلخ تاخت‌وتاز بیگانه‌ها و اجانب خوب در اذهان‌شان ثبت می‌باشد، مهمترین و عالی‌ترین هدف و ماموریت، وطن‌دوستی و دفاع از ارزش‌های ملی و ایستادگی در برابر هرگونه تهدید داخلی و خارجی می‌باشد .البته میهن‌دوستی به این معنا نیست که هر زمانی که کشور از بیرون مورد حمله و تجاوز قرار گرفت، در برابر آن بسیج و هماهنگ گردید، بلکه به‌معنای مبارزه در برابر تمام تهدیدها، عوامل و انگیزه‌های داخلی نیز است که به فکر براندازی نظام و تضعیف حاکمیت ملی، صلابت و اقتدار آن می‌باشد.
افغانستان در شرایطی که نیروهای منظم جنگی نداشته و مورد تهاجم بیگانه‌ها قرار گرفته، خود افغان‌ها با کمترین امکانات رزمی و با اتکا به رضایت پروردگار به مصاف دشمن رفته و جواب دندان‌شکنی به آن‌ها داده‌اند، قشون باهیبت و مجهز شوروری سابق شکست افتضاح‌آوری خورد و طالبان نیز با امکانات و ظرفیت‌های قابل‌توجه جنگی‌شان در برابر افغان‌های خودجوش و فداکار شکست خورده و همچنان در حال شکست‌خوردن و ناکامی‌اند.
طالبان مسلح و سایر گروپ‌های تروریستی که هر روز از مردم ملکی و نظامی ما قربانی می‌گیرند و حتا به مساجد و اماکن مقدس احترام قایل نیستند، به‌عنوان عمال و اجیران بیگانه تلاش می‌نمایند تا اراده‌ی دولت و ملت بزرگ افغانستان را تضعیف نموده، اهداف و مقاصد شوم کشورهای مغرض و حامی‌شان را که همانا فروپاشی نظام سیاسی در افغانستان می‌باشد را تامین نمایند و مانع پیشرفت‌ها و دست‌آوردهای افغانستان در عرصه‌های مختلف گردند.
نیروهای شجاع امنیتی کشور با شناخت کاملی که از دشمن، حامیان ملی و سیاسی دشمن و اهداف شوم و ناپاک دشمن دارند، با نابودی و سرکوب استراتژیک این گروه‌ها، خواب باداران‌شان را پریشان ساخته‌اند و برای کشورهای حامی مخالفین مسلح نشان داده‌اند که نمی‌توانند با جنگ، خشونت و ناامنی به اهداف مورد نظر خویش برسند و افغانستان بزرگتر و باصلابت‌تر از آن است که هر بیگانه‌یی بخواهد با استفاده از اجیران و غلامانش بر این کشور مسلط گردد. نیروهای امنیتی و دفاعی کشور ظرفیت‌ها، قابلیت‌ها، انگیزه، روحیه و اعتمادبه‌نفس لازم را برای دفع و طرد تهدیدها و آسیب‌های داخلی و خارجی افغانستان دارا می‌باشند.
در سال‌های اخیر، پاکستان به‌عنوان کشور حامی گروه‌های تروریستی، خواستار ساخت‌وساز تاسیسات نظامی در مرز مشترک با افغانستان بود که این عمل نقض تمامیت‌ارضی و حاکمیت ملی این کشور قلمداد گردیده، نیروهای شجاع دفاعی کشور به‌گونه‌ی جدی به این عمل پاکستان واکنش سریع نشان دادند که این مسأله حاکی از وطن‌دوستی نیروهای امنیتی و دفاعی کشور می‌باشد.
وطن‌دوستی و دفاع از ارزش‌های میهنی، به‌عنوان یک ایدیولوژی و هدف نهایی برای قوای امنیتی و دفاعی کشور، زمینه‌های مساعد ترویچ فرهنگ همدیگرپذیری و روحیه‌ی زیست باهمی را برای تمام افغان‌ها مساعد ساخته است، طوری‌که تمام اقوام باهم برادر و برابر ساکن این کشور به‌عنوان گل‌های رنگ‌رنگ افغانستان از شمال و جنوب، از شرق و غرب به صفوف نیروهای امنیتی ودفاعی کشور پیوسته و همه بدون تبعیض در برابر دشمن مشترک این کشور می‌رزمند تا اقتدار، حاکمیت ملی و آزادی آن محفوظ بماند.

یادداشت: روزنامه‌ی «اطلاعات روز» و نهاد «من افغانستانم» براساس یک قرارداد همکاری رسانه‌یی، این ستون را منتشر می‌کند. محتوای این بخش توسط من افغانستانم تهیه می‌شود، اطلاعات روز به‌عنوان نهاد همکار از تولیدات این نهاد در راستای ایجاد همدلی، تقویت نیروهای امنیتی، حمایت جوانان، مبارزه با افراط‌گرایی و خلق امید در میان مردم بدون دخل و تصرف در محتوا، نیم صفحه‌یی را به نشرات این نهاد واگذار کرده است.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *