کمسیون اصلاحات اداری: ادارات دولتی در برنامه‌ی استخدام کارمندان جدید کم‌کاری کرده‌اند

یافته‌های گزارش شش ماه نخست سال مالی 1396 کمسیون مستقل اصلاحات اداری و خدمات ملکی نشان می‌دهد که ادارات دولتی هنوز در برنامه‌ی استخدام کارمندان جدید که از طریق کمسیون اصلاحات اداری و خدمات ملکی انجام می‌شود، پیشرفت چندانی نداشته‌اند.
داکتر روح‌الله امین کمیشنر و رییس بورد رسیدگی به شکایات کمسیون اصلاحات اداری و خدمات ملکی که این گزارش را شرح می‌داد، در نشست خبری امروز (سه شنبه؛ 11 میزان) گفت، در نیمه‌ی اول سال مالی، ادارات به اهداف تعیین شده دست نیافته‌اند.
بر بنیاد این گزارش، در جریان سال مالی 1396، 3160 کارمند جدید در ادارات دولتی استخدام شده اند که این رقم نظر به هدف تعیین شده که 8558 نفر می‌شود، نشان می‌دهد که ادارات به هدف تعیین شده دست نیافته اند. گزراش می‌افزاید که این رقم با میزان افراد تحصیل کرده‌یی که بیکاراند قابل مقایسه نیست.
نبود برنامه‌ریزی منظم، نبود هم‌آهنگی میان ادرات و کمسیون، تاخیر در منظوریت تشکیل و بست‌ها و مشخص نبودن تعداد بست‌های سی‌بی‎آر از جمله دلایل عقب‌ماندگی در تطبیق پلان خوانده شده است.
بر اساس یافته‌های این گزارش افرادی که از سطح سواد بلندتر برخوردادر بوده‌، در مرکز جذب شده‌اند و در ولایت‌ها افرادی استخدام شده که از سواد کمتری برخورداراند.
آقای امین دلیل این کار را تفاووت در مقدار معاش ولایت با مرکز می‌خواند: «افرادی که در مرکز جذب می‌شوند اکثر از سواد بلندتر برخوردار اند؛ آنان با معاش کم کار نمی‌کنند. ولی دلیل افرادی با سواد کمتر در ولایته‌ها معاش کم بوده است.»
و نیز بر اساس یافته‌های این پژوهش، ادارات دولتی افغانستان در افزایش میزان استخدام زنان موفقیت چندانی نداشته‌اند. گزارش می‌افزاید ادامه‌ی این روند رسیدن به طرح توازن‌بخشی زنان و مردان را در ادارات دولتی دشوار خواهد کرد.
مسوولان این اداره دلیل این امر را ناامنی، ساختار سنتی جامعه، کمبود مرکزهای آموزشی برای زنان و ندادن امتیازات خاص مطابق به قانون برای زنان می‌دانند.
نظارت کمیسیون نشان می‌دهد که از سیستم ارزیابی اجراات در ادارات به صورت موثر استفاده نشده است و این سیستم را یک وسیله تشریفاتی برای کارکنان خواندند.
طی یک سال گذشته از روند استخدام، 3 هزار شکایت نیز به این کمسیون رسیده است. آقای امین گفت کمسیون اصلاحات ادرای تلاش می‌کند که میزان شکایت افراد جویای کار را کاهش دهد: «این امر نشان می‌دهد که افراد از حقوق شان آگاه اند. ما تلاش می‌کنیم که به شکایت‌ها رسیدگی و آن را رفع کنیم.»
آقای امین جوانتر شدن و بلند رفتن سطح سواد در ادارات دولتی را از نکان مثبت این گزارش عنوان کرد. او گفت که بررسی‌ها نشان می‌دهد که سطح سواد در ادارت دولتی بلند رفته است: «تعداد بیشتر استخدام شدگان لیسانس هستند. در این میان چهارده پاس هم داریم و نیز افرادی اند که سند ماستری دارند.»
در این پژوهش، اطلاعات به‌دست آمده از 37 اداره‌ی ملکی بررسی شده است. بر اساس آمار جمع‌آوری شده، 84 درصد کارکنان استخدام شده در شش ماه نخست سال مالی، میان سنین 19 الی 40 سال هستند و 16 درصد دیگر نیز بین سنین 41 تا 70 ساله اند.