مبارزه با فساد و تروریسم؛ وعده‌های مهم غنی در نشست سام

اطلاعات روز: رییس جمهور غنی در نسشت سام در کابل گفت که حکومت وحدت ملی طبق وعده‌ی که در نشست‌های بروکسل و وارسا به جامعه‌ی جهانی داده بود، اراده‌ی قاطع برای مبارزه با فساد اداری و تروریسم دارد.
آقای غنی  امروز (پنج شنبه؛ 13 میزان) در دومین روز نشست هیات عالی رتبه‌ی کشورهای کمک کنند به افغانستان که در ارگ ریاست جمهور برگزار شده بود گفت  که افغانستان توانست از میان چندین بحران موفقانه بیرون شود.
او افزود که حکومت وحدت ملی متعهد است که تروریسم را شکست بدهد: «ما در امر مبارزه با تروریسم و شکست آن متعهد هستیم؛ ممکن است شکست تروریسم در کوتاه مدت عملی نباشد، اما تلاش ما این است که در درازمدت این پدیده‌ی شوم را نابود کنیم.»
وی تاکید کرد که پس از تشکیل حکومت وحدت ملی، جنگ با طالبان، فساد اداری و خارج شدن نیروهای خارجی مواردی بودند که خیلی‌ها را متقاعد کرده بود که افغانستان رو به عقب حرکت می‌کند؛ اما آنطور نشد و افغانستان راهش را ادامه داد.
رییس‌جمهور خاطر نشان کرد که طالبان با آن که سعی کردند چندین بار بر مراکز ولسوالی‌ها و ولایت‌ها حمله کنند اما با شکست مواجه شدند: «من و داکتر صاحب عبدالله وقت خود را صرف دفع این حملات کردیم. طالبان و حمایت  کننده‌های آنان به هر نقطه‌ی افغانستان که حمله کردند، با شکست مواجه شدند.»
آقای غنی گفت که افغانستان هیچ گاه از تروریسم حمایت نکرده و نخواهد کرد. او گفت که افغانستان تلاش می‌کند که به حیث یک پل عمل کند و کشورهای منطقه را با هم وصل کند.
آقای غنی افزود که افغانستان در آینده به مرکز تجارتی منطقه مبدل خواهد شد: «ما در کنفرانس وارسا و کنفرانس بروکسیل تعهد کردیم که با فساد اداری و تروریسم مبارزه می‌کنیم و افغانستان را به مرکز تجارت منطقه مبدل خواهیم کرد.»
آقای غنی در مورد مبارزه با فساد اداری نیز گفت طبق وعده‌ی که سال گذشته در نشست‌های بروکسل و لندن به جامعه‌ی جهانی داده است با فساد مبارزه می‌کند.
او با اشاره به تشکیل نهاد مستقلی بنام مرکز عدلی و قضایی که فساد افراد بلندپایه‌ی حکومتی را بررسی می‌کند گفت که ایجاد چنین مرکزی مصداق تعهد او به جامعه‌ی جهانی است: «مرکز عدلی و قضایی تا حالا بیش از 300 پرونده‌ی فساد مقام‌های بلند رتبه‌ی حکومتی را بررسی کرده و عاملین آن را به پنجه‌ی قانون سپرده است.»
او با بیان این مطلب که برخی‌ها حکومت وحدت ملی به به توجهی در قسمت مبارزه با قاچاق مواد مخدر متهم می‌کند افزود: «در گام نخست ما نیاز داریم که در داخل نظام اصلاحات به میان بیاوریم. مبارزه با مواد مخدر هم در دستور کار است اما نیاز جدی؛ اصلاحات درون حکومتی است.»
او گفت که برای محو فقر و تامین ثبات حکومت افغانستان نیاز به اصلاحات دارد : « برای محو فقر و ایجاد ثبات باید اصلاحات به میان بیاوریم. فساد در واقع دشمن ما است مثل طالبان که در مقابل ما می جنگند.»
اقای غنی با بیان این مطلب که در سال 2013 موقعی که نزدیک به تمام نیروهای خارجی قصد داشتند افغانستان را ترک کنند، خیلی‌ها در مورد انتقال سیاسی به دید شک می‌نگرستند گفت: «ما برخلاف تصورها انتخابات را برگزار کردیم و حکومت وحدت ملی شکل گرفت.»
آقای غنی افزود که او به برگزاری انتخابات سال 2019 متعهد است: « انتخابات ریاست جمهوری در سال 2019 باید با یک اجماع ملی برگزار شود تا دموکراسی تقویت شود.»
او گفت که حکومت وحدت ملی به برگزاری انتخابات پارلمانی و شوراهای ولسوالی در سال  2018 متعهد است تا قانون اساسی به شکل خوب آن تطبیق شود.
و نیز گفت تلاش دارد کرسی‌های میراثی و سیاسی را به جوانان، زنان و اکثریت‌های محروم واگذار کند.
از سوی دیگر نماینده‌ی ایالت متحده امریکا به مردم افغانستان و حکومت وحدت ملی اطمینان داد که ایالت متحده در کنار مردم افغانستان خواهد بود و از افغانستان حمایت خواهد کرد: «ما با افغانستان کی قرارداد دو جانبه داریم. افغانستان و ایالت متحده در قالب یک توافق دو جانبه با هم کار خواهند کرد.»
دستاوردها پس از نشست بروکسل، برنامه‌های آینده حکومت و چه‌گونه‌گی کمک‌های کشورهای حامی افغانستان محور گفت‌وگوهای نشست هیات عالی رتبه‌ی کشورهای کمک کننده به افغانستان بود.
در روز اول در رابطه به توانمندسازی زنان، وضعیت اقتصادی افغانستان، تقویت سکتور خصوصی تطبیق اولویت‌ها و چالش‌های پیش‌رو تا سال ۲۰۲۰ گفت‌وگو شد و حکومت‌داری، اصلاحات در نهادهای دولتی و مبارزه با فساد، انکشاف زیربناها و دستاوردها و اولویت‌ها تا ۲۰۲۰ موضوعات مورد بحث روز دوم بود.
در این نشست محمداشرف غنی رییس جمهور افغانستان، اکلیل حکیمی وزیر مالیه ، تداماچی یاماماتو،  نمایندۀ ویژه‌ی سازمان ملل متحد برای افغانستان، نماینده‌گان بیش از ۴۰  کشور، نهادهای بین‌المللی، موسسات غیردولتی سازمان ملل متحد، اعضای کابینه، روسای نهادهای مستقل دولتی، اعضای شورای ملی، نماینده‌گان جامعه مدنی و بخش خصوصی حضور داشتند.

 

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *