ارزیابی «خوب» جامعه‌ی جهانی و انتقاد افغانستان از عملی نشدن تعهدات

اطلاعات روز: اکلیل حکیمی، وزیر مالیه‌ی افغانستان دیروز (جمعه، ۱۴ میزان) در یک نشست خبری گفت دستاوردهای افغانستان در اجرای تعهداتش «بسیار خوب» ارزیابی شده اما در مقابل، جامعه‌ی جهانی شماری از تعهداتش را «به‌خوبی انجام نداده است.» این نشست در پایان نشست «سام» برگزار شده بود.
آقای حکیمی گفت: «در تعهدات جامعه‌ی جهانی پیشرفت هست اما آن‌طور که باید می‌بود، نیست. حالا آن‌ها ما را محکم گرفته نمی‌توانند، بلکه ما به آن‌ها می‌گوییم که این‌ موارد را تعهد کردید و از عملی‌کردن آن پسمان هستید.»
به گفته‌ی او، در مقابل تعهدات جامعه‌ی جهانی، در حدود ۲۴ بخش، حکومت افغانستان نیز به جامعه‌ی جهانی تعهد سپرده که از سوی تمام اشتراک‌کنندگان به‌گونه‌ی دسته‌جمعی، نتایج آن موفق ارزیابی شد و با توجه به شرایط و مشکلات موجود، از اجرائات حکومت استقبال شد.
او به‌عنوان نمونه از عملی نشدن تعهد نهادهای بین‌المللی برای استخدام مشاوران در وزارت‌ها بر اساس ضرورت، هم‌سطح‌سازی حقوق موسسات بین‌المللی با پالیسی حکومت و داخل چوکات شدن بودجه‌ی بخش غیراختیاری کمک‌های بین‌المللی یاد کرد و گفت که در این راستا توجه صورت نگرفته است.
او از دستاوردهای افغانستان در بخش‌های آمادگی برای انتخابات، ترتیب استراتژی ضد فساد اداری، اصلاحات مالی و اداری، افزایش حضور زنان در ادارات دولتی، دیوان خاص برای مبارزه با خشونت علیه زنان، توانمندسازی اقتصادی زنان، عملی شدن برنامه‌های میثاق شهروندی، ارتقای ظرفیت، اصلاحات اداری عامه و پروژه‌های عام‌المنفعه به‌عنوان نمونه نام گرفت.
تادامیچی یاماموتو، نماینده‌ی سازمان ملل برای افغانستان نیز در کنفرانس مطبوعاتی دیروز، نشست برگزار شده و دستاوردهای حکومت افغانستان را مثبت ارزیابی کرد.
او گفت که در این نشست چالش‌ها به‌گونه‌ی واضح در راستای اصلاحات و انکشاف بیان شد و راه‌حل‌ها نیز مطرح شد.
به گفته وی، ناامنی، مشکلات اقتصادی، فقر گسترده و فساد اداری از جمله‌ی این چالش‌هاست.
«نشست مقام‌های ارشد» از سه سال پیش هر ساله با حضور مقام‌های دولت افغانستان و نمایندگان کشورها و سازمان‌های بین‌المللی برای بررسی پیامدهای کمک‌های بین‌المللی و هماهنگی بین دو طرف برگزار می‌شود.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *