دانش: فساد در نهادهای دولتی مانع اصلی دسترسی به اطلاعات است

اطلاعات روز: سرور دانش، معاون دوم ریاست‌جمهوری می‌گوید تا اداره‌های حکومتی از فساد عاری نشود مردم به اطلاعات لازم دسترسی پیدا نخواهند کرد.
آقای دانش روز گذشته (شنبه، 15 میزان) در دومین نشست ملی تقویت اطلاع‌رسانی در محلات که از سوی اداره‌ی ارگان‌های محل برگزار شده بود گفت :«ما تا اداره‌ی خود را از فساد اداری عاری نسازیم، مردم هم به اطلاعات لازم از اداره دسترسی پیدا نخواهند کرد.»
آقای دانش تاکید کرد که وجود ساختارهای کهنه و قدیمی در اداره‌های حکومتی اولین چالش در برابر تامین حق دسترسی به اطلاعات است.
او افزود که نبود میکانیزم‌های دسترسی به اطلاعات، فقدان سامانه‌های اطلاع‌رسانی دقیق، فقدان طرزالعمل‌ها و لوایح برای شیوه‌‌ی کار در زمینه‌ی حق دسترسی به اطلاعات از موانع اساسی برای دسترسی به اطلاعات است.
آقای دانش می‌گوید که در میان مسئولان نهادهای دولتی، هنوز ترس از غوغاسالاری و جنجال‌های رسانه‌یی وجود دارد. به‌باور وی، به همین دلیل نهادها و مسئولان حکومتی همواره در برابر عملی شدن حق دسترسی به اطلاعات مقاومت می‌کنند.
آقای دانش می‌افزاید موجودیت فساد گسترده در نهادها و ترس از افشا شدن فساد، یکی دیگر از موانع دسترسی به اطلاعات است: «همه می‌دانند که اگر دسترسی به اطلاعات به‌خصوص دسترسی به اسناد دولتی تسهیل شود، بسیار زود چهره‌های فساد‌پیشه افشا خواهند شد.»
او نیز گفت که اگر در اداره فساد و اعمال مغایر با قانون وجود نداشته باشد، هیچ‌کسی از افشا و اعلام آن هراسی نخواهد داشت: «تا در اداره فساد وجود دارد، اطلاع‌رسانی نیز صورت نمی‌گیرد.»
آقای دانش می‌گوید که مردم افغانستان امروزه در اکثر موارد با کارمندانی مواجه هستند که دموکراسی را تنها به برگزاری انتخابات پارلمانی و ریاست‌جمهوری خلاصه می کنند و از حقوق شهروندی و حاکمیت قانون و مسئولیت خود در این رابطه کاملا بی‌خبرند.
او بر استخدام کارمندان در نهادهای دولتی بر مبنای چوکات قانونی تاکید کرد و گفت کارمندان باید افرادی باشند که به معیارهای ملی و فراقومی پایبند باشند، مردم افغانستان را به یک نگاه بنگرند و خود را در برابر همه‌ی ملت پاسخگو بدانند.
آقای دانش از کمیسیون خدمات ملکی و هر اداره‌ی استخدام‌کننده‌ی دیگر خواست که در آغاز باید افراد را ارزیابی و کسانی را استخدام کنند که به ارزش‌های قانون اساسی افغانستان پایبند و وفادار باشند.
از سویی هم شاه‌حسین مرتضوی، سرپرست دفتر سخن‌گوی ریاست‌جمهوری در این نشست گفت که عصر انحصار خبر به پایان رسیده است و برخلاف گذشته که تنها حکومت‌ها خبر را تهیه و انحصار نشر آن را در اختیار داشت، اکنون بیش از هفتاد تلویزیون، بیش از دوصد رادیو، بیش از ده ‌آژانس خبری و هم‌چنان حل اقل بیست روزنامه از زاویه‌های مختلف حکومت را مورد نقد و تحلیل قرار می‌دهند.
آقای مرتضوی افزود که اطلاع‌رسانی مؤثر و به‌موقع سبب می‌شود تا از یک‌سو مردم از دست‌آوردهای حکومت آگاهی پیدا کنند و از سوی دیگر به فضای شایعه خاتمه بخشیده شود.
فساد در دستگاه حکومت یکی از چالش‌های اساسی فراروی پیشرفت و توسعه در افغانستان خوانده شده است. براساس ارزیابی‌ها، در حکومت وحدت ملی هرچند دست‌رسی رسانه‌ها و خبرنگاران به اطلاعات اندکی بهتر شده است، اما در ولایات و ولسوالی‌ها، عدم دست‌رسی به اطلاعات تاکنون یکی از چالش‌های جدی است.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *