حملات پیچده‌ی طالبان و هفته‌ی خونین در افغانستان؛ نزدیک به 400 کشته و زخمی

در حالی‌که هیأت افغانستان در نشست چهارجانبه‌ی صلح در مسقط پایتخت عمان گرم لابی‌ برای کشانیدن طالبان بر میز مذاکره بود، طالبان سلسله‌ حمله‌های پیچیده و گسترده‌یی بر پنج مرکز نظامی و واحدهای اداری در پنج ولایت افغانستان راه‌اندازی کردند. به‌گفته‌ی مقام‌های دولت افغانستان در این سلسله حملات نزدیک به 400 نظامی و غیرنظامی کشته و زخمی شده‌اند.
حمله بر فرماندهی پولیس ولایت پکتیا، حمله بر ولسوالی اندر ولایت غزنی، حمله بر کمپ چشمو ولسوالی میوند ولایت کندهار، حمله بر ولسوالی شیب‌کوه ولایت فراه و حمله بر ولسوالی جغتو ولایت میدان وردک.
در تمامی حملات از تکتیک جنگی مشابهی استفاده شد؛ به‌کارگیری از واسطه‌های نوع رنجر و هاموی که مخصوص نیروهای امنیتی افغان است.
دولت وزیری سخن‌گوی وزارت دفاع پس از این حملات گفت این واسطه‌ها را طالبان در پی سقوط برخی ولسوالی ها به‌دست آورده‌اند: «متأسفانه این را باید قبول کنیم که بعضی از وسایط زرهی و غیرزرهی به دست دشمن افتاده است. مثلاً کندز سقوط کرد و وسایطی را که آن‌جا بود دشمن با خود برد، یا از بدخشان وسایط را برد. یعنی این را ما قبول داریم که به دست دشمن وسایط زرهی و غیرزرهی از پولیس و اردوی ملی وجود دارد. اما، بسیاری‌شان تخریب هم شده است. وزارت دفاع هرجایی که گزارش بگیرد وسایط زرهی یا غیرزرهی پیش دشمن است، آن را به هرشکلی که می‌شود یا به‌شکل حملات شبانه یا ضربات هوایی از بین می‌برد.»

سلسله‌ی حملات از این جا کلید خورد؛ حمله بر ولسوالی جغتو ولایت میدان وردک
طالبان مسلح ساعت 12 بامداد سه‌شنبه با انفجار موتر بمبی حملات‌شان را از چهار طرف بر ولسوالی جغتو ولایت میدان وردک آغاز کردند. دفترسخن‌گوی ولایت میدان با نشرخبرنامه‌یی اعلام کرد که این حمله پس از پنج ساعت درگیری دفع شد. براساس خبرنامه در این حمله دو سرباز پولیس در انفجار موتربمب کشته شد و در سوی دیگر تلفات طالبان را بیشتر از 30 کشته وزخمی اعلام کرد.

حمله بر ولسوالی اندر ولایت غزنی
24 ساعت از حمله بر ولسوالی جغتو ولایت میدان نگذشت که طالبان با تاکتیک جنگی مشابهی بر ولسوالی اندر ولایت غزنی حمله کردند.
نخست با منفجر کردن یک موتر نوع «هاموی» مملو از مواد انفجاری راه را برای دیگر مهاجمان باز کردند و سپس به‌صورت گروهی به مرکز ولسوالی و پاسگاه‌های اطراف آن حمله کردند.
براساس خبرنامه‌یی که دفتر مطبوعاتی ولایت غزنی منتشر کرد درگیری ساعت 2 بامداد روز چهارشنبه آغاز شد و تا 6 بامداد همان روز ادامه داشت. در این حمله 21 نظامی کشته و 24 نفر دیگر زخمی شدند. علاوه بر نیروهای امنیتی 25 غیرنظامی نیز کشته و زخمی شدند.
به‌نقل از خبرگزاری پژواک در این حمله محمدقاسم دیسی‌وال ولسوال، ولسوالی اندر نیز زخمی شد.
وزارت دفاع ملی اما به روز جمعه با نشر خبرنامه‌یی اعلام کرد که حملات طالبان بر ولسوالی اندر دفع شده است و در این درگیری‌ها 35 جنگجوی طالب کشته شدند.

حمله بر فرماندهی پولیس ولایت پکتیا و کشته شدن فرمانده پولیس این ولایت
نیروهای امنیتی در ولسوالی اندر ولایت غزنی گرم نبرد با طالبان بودند که در ولایت همجوار، در گردیز مرکز ولایت پکتیا، طالبان با تاکتیک جنگی مشابهی بر فرماندهی پولیس این ولایت حمله کردند.
حوالی ساعت ۹:۴۰ روز چهارشنبه 25 میزان گروهی از حمله‌کنندگان که جلیقه‌ی انتحاری به تن داشتند و مسلح بودند، بر فرماندهی پولیس ولایت پکتیا که در کنار آن مرکز آموزش پولیس و نیروهای پولیس نظم عمومی قرار داشتند، حمله کردند.
براساس خبرنامه‌ی وزارت داخله مهاجمان نخست دو موتر مملو از مواد انفجاری را در برابر قراول فرماندهی پولیس پکتیا منفجر کردند. بعد از انفجار، شش مهاجم بر فرماندهی پولیس و محل استقرار نیروهای پولیس نظم عمومی حمله‌ور شدند.
وزارت داخله‌ی افغانستان درباره‌ی نوعیت این موترها چیزی نگفت اما بلال سروری خبرنگار آزاد به‌نقل از منابع محلی پکتیا نوشته بود که که موترها از نوع «هاموی» بوده که نیروهای ارتش و پولیس افغانستان از آن استفاده می‌کنند.
به‌نقل از وزارت داخله با آغاز درگیری، نیروهای ویژه‌ی پولیس به محل رسیدند و ظرف نزدیک به 5 ساعت تمام مهاجمان را کشتند. اما تا کشته شدن مهاجمان به‌شمول توریالی ابدیانی فرمانده پولیس ولایت پکتیا، 21 سرباز پولیس و 20 غیر نظامی کشته و 48 پولیس و 110 غیر نظامی زخمی شدند.
در این رویداد چند دانشجوی دانشگاه پکتیا نیز زخمی شده‌اند. عبدالله حسرت سخن‌گوی والی پکتیا به روزنامه‌ی اطلاعات روز گفت که به سبب نزدیکی خوابگاه دخترانه‌ی دانشگاه پکتیا به فرماندهی پولیس، ۱۲ دانشجوی دختر نیز زخمی شده‌اند.
و نیز گفت چون آمریت تذکره و پاسپورت در داخل فرماندهی پولیس پکتیا موقعیت دارد در این رویداد اکثر، غیرنظامیان کشته و زخمی شده‌اند.

حمله بر یک پایگاه نیروهای ارتش ملی در ولسوالی میوند ولایت کندهار
حمله بر فرماندهی پولیس ولایت پکتیا پایان ماجرا نبود؛ طالبان مسلح حوالی ساعت 3 بامداد پنج‌شنبه بر پایگاه سربازان ارتش ملی در ولسوالی میوند منطقه‌ی شهرستان ولایت قندهار حمله کردند. در این رویداد 43 سرباز ارتش کشته و 9 سرباز زخمی شدند. و نیز از سرنوشت 6 تن آنان خبری در دست نیست. از میان 60 سربازی که در قرارگاه حضور داشتند تنها دو سرباز جان سالم به‌در بردند.
طالبان این بار نیز از تکتیک قبلی‌شان استفاده کردند. آنان نخست دو موتر نوع هاموی را در قسمت برج مراقبتی قرارگاه منفجر کردند و سپس وارد قرارگاه شدند و به تیراندازی آغاز کردند. در این رویداد این قرارگاه ارتش به‌کلی منهدم شد.
پس از حمله، دولت وزیر سخن‌گوی وزارت دفاع اعلام کرد این حمله خیلی سریع انجام شد و فرصت برای اعزام نیروهای کمکی فراهم نشد.

واکنش‌ مقام‌های افغان در برابر حملات خونین طالبان
محمد اشرف غنی رییس‌جمهور کشور پس از حمله‌ی طالبان بر فرماندهی پولیس ولایت پکتیا و ولسوالی اندر ولایت غزنی گفت در حالی‌که حکومت افغانستان با رویکرد به تامین صلح و حقوق بشر به آینده نگاه می‌کند، تروریستان به تداوم جنگ تاکید دارند: «ما در مقابل این جنایتکاران ایستادگی می‌کنیم و نخواهیم گذاشت که کشور ما لانه‌ی امن تروریستان و حیات خلوتی برای حامیان‌شان شود.»
رییس‌جمهور غنی پس از حمله بر کمپ چشمو در قندهار نیز گفت، تررویستان رو به زوال‌اند: «گروه‌های تروریستی با جنایت‌ها و اعمال نابخشودنی‌شان هر روز از جامعه رانده شده و راهی جز تسلیمی و یا نابودی ندارند. از این‌جهت است که این گروه‌ها از هیچ نوع جنایتی دست‌بردار نیستند.»
وی تأکید کرد که افراد و کشورهایی که بقای‌شان را در موجودیت شبکه‌های هراس‌افگن می‌بینند، باید بدانند که منزوی خواهند شد.
وی که پس از چاشت دیروز (جمعه، ۲۸ میزان) در دوازدهمین نشست شهرداران راه ابریشم در ارگ ریاست‌جمهوری سخن می‌گفت، افزود: «در دنیا قدرتی نیست که مارا بشکناند؛ هیچ‌وقت وحدت ملی ما را با خطر روبه‌رو کرده نمی‌توانید، هیچ‌وقت زنان ما را محبوس کرده نمی‌توانید، هیچ‌وقت از فرزندان‌مان آینده را دزدیده نمی‌توانید!»
داکتر عبدالله عبدالله رییس اجرائیه‌ی حکومت وحدت ملی این حملات را بزدلانه خواند و تاکید کرد که حکومت وحدت ملی در کنار مردم قراردار و «روحیه‌ی عالی و خلل‌ناپذیر» مردم را در مبارزه با دهشت‌افگنی و حمایت از قوای مسلح در مبارزه با دهشت‌افگنی ستود.
مرادعلی مراد معین ارشد امنیتی وزارت داخله گفت که طالبان با راه‌اندازی این حملات در پی امتیازطلبی از نشست چهارجانبه‌ی عمان بوده است: «سه حمله‌ی گسترده همزمان در سه ولایت از بزرگترین حملات طالبان است. هدف از راه‌اندازی چنین حملاتی امتیازطلبی در گفت‌وگوهای صلح است.»
برخی از نمایندگان مجلس در واکنش به رویدادهای خونینی که از نیروهای امنیتی افغان قربانی گرفت، نهادهای کشفی را مقصر می‌دانند.

واکنش‌ کشورهای خارجی به حملات اخیر طالبان
ریکس تلرسون وزیر خارجه‌ی امریکا ضمن نکوهش این حملات گفت ایالت متحده تا زمانی در افغانستان خواهد ماند که طالبان مفکوره‌ی‌شان را تغییر دهند و به روند صلح بپیوندند.
وی همچنان از پاکستان خواست که برای نابودسازی پناه‌گاه‌های امن تررویستان در آن کشور باید اقدامات قاطعانه‌ روی دست گیرد. او با اشاره به پناه‌گاه‌های امن تروریستان در خاک پاکستان گفت به‌کارگیری از ترور به‌عنوان ابزار سیاست خارجی از سوی هر کشوری که باشد، به جایگاه و حیثیت آن کشور آسیب می‌رساند.
مایک پومپیو رییس سی‌آی‌ای نیز گفت شانس پیروزی طالبان در جنگ افغانستان صفر است. او افزود ایالات متحده با تمام توان تلاش می‌کند که طالبان را به میز مذاکره بکشاند.
مقام‌های وزارت خارجه‌ی چین نیز حملات اخیر در افغانستان را به‌شدت نکوهش کرد و و گفتند این کشور از تلفات سنگین مردم در رویدادهای اخیر در افغانستان «سخت شوکه» شده است.
لی‌کانگ سخن‌گوی وزارت خارجه‌ی چین گفت که این کشور از افزایش خشونت‌ها در افغانستان نگران شده است و از طرف‌های درگیر خواست که به روند صلح به‌رهبری افغان‌ها رو بیاورند و افغانستان را به یک کشور پیشرفته مبدل کنند.
شورای امنیت سازمان ملل، عربستان سعودی و بسیاری از نهادها و کشورهای دیگر نیز این حمله‌ها را نکوهش و بر به دادگاه کشاندن عاملان این رویدادها تأکید کردند.
گروه طالبان اما گفته است که این حمله‌ها حامل دو پیام به امریکا و دولت افغانستان بود برای این‌که آن‌ها بدانند که این گروه می‌تواند در روز روشن به مقر فرماندهی پولیس ولایتی حمله کند و با اعلام استراتژی جدید امریکا شکست نخواهد خورد.