وزارت صحت: سه شفاخانه‌ی دولتی به بخش خصوصی واگذار می‌شوند

اطلاعات روز: مقام‌های وزارت صحت‌ عامه‌ی کشور اعلام کردند که سه شفاخانه‌ی دولتی به داو‌طلبی بخش‌های خصوصی گذشته خواهد شد. ثریا دلیل، وزیر صحت عامه‌ی کشور دیروز در کابل در یک نشست خبری گفت: «بخش خصوصی برای بیماران کشور زمینه‌ی تداوی بهتر را مساعد می‌کند‌». او افزود، در صورتی که بخش خصوصی در سه شفاخانه‌ی یاده شده سرمایه‌گذاری کند، امراض پیشرفته‌ای مانند قلبی، صدری و سرطانی در کشور درمان خواهند شد. به گفته‌ی دلیل، بخش خصوصی و بخش عامه با همکاری هم‌دیگر خدمات صحی بهتری را برای بیماران کشور عرضه می‌کنند.
این در حالی است که چند هفته پیش تعمیر شفاخانه‌ی جمهوریت پس از گذشت چهار سال از تکمیل کار ساختمانش، رسماً به فعالیت آغاز کرد. به گفته‌ی مسئولان، این شفاخانه دارای 154 بستر است و در شش بخش، به‌شمول داخله‌ی عمومی، جراحی، گوش و گلو، امراض خون، یورولوژی و همودیالیزم فعالیت می‌کند.
کار اعمار شفاخانه‌ی جمهوریت حدود 21 میلیون دالر هزینه برداشته و نیز به ارزش 5 میلیون دالر امریکایی وسایل تخنیکی مدرن برای این شفاخانه خریداری شده است. گفته می‌شود که تمام هزینه‌ی این شفاخانه از سوی دولت چین پرداخته شده است.
با این حال، ثریا دلیل، وزیر صحت‌ عامه‌ی کشور می‌گوید که خدمات صحی پیشرفته در بخش‌های امراض قلبی، صدری، سرطانی و تکنالوژی در کشور یک امر ضروری است. به گفته‌ی او، وزارت صحت عامه‌ی کشور در حال حاضر به تنهایی قادر نیست تمام این مسایل را برای مردم فراهم کند.
انتقاد از شفاخانه‌های خصوصی
در همین حال مسئولان اتاق تجارت و صنایع کشور می‌گویند که در شفاخانه‌های خصوصی کشور مشکلات جدی وجود دارند. قربان حقجو، رییس این اتاق دیروز گفت: «سرمایه‌گذاری خوب در بخش صحی کشور صورت نگرفته است. اکثر شفاخانه‌های خصوصی ما در حال حاضر در وضعیت بدی قرار دارند‌». به گفته‌ی او، در برخی از شفاخانه‌های خصوصی کشور داروهای بی‌کیفیت استفاده می‌شوند. حقجو‌ هم‌چنان در مورد قاچاق داروها افزود، متأسفانه مسئله‌ی قاچاق یکی از چالش‌های دیگر بخش خصوصی است و به گفته‌ی او، برخی بخش‌ها در قاچاق داروها دست دارند.
رییس اتاق تجارت هم‌چنان می‌گوید، به دلیل پایین بودن عرضه‌ی خدمات صحی و استفاده از وسایل کهنه در شفاخانه‌های خصوصی، روزانه صدها بیمار کشور برای تداوی به کشورهای خارجی، از جمله هند و پاکستان سفر می‌کنند. به گفته‌ی او، مقدار زیادی از داروهای بی‌کیفیت به صورت قاچاق وارد کشور می‌شوند.
این در حالی است که اکثر بیماران کشور از داروهای تاریخ تیر‌شده، عدم توجه به آنان در شفاخانه‌های خصوصی و بی‌کیفت بودن داروها همواره شکایت می‌کنند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *