مجلس سنا خواستار پایان قتل عام مردم چاه آب تخار و بازداشت بشیر قانت شد

اطلاعات روز: رییس مجلس سنا از رهبران حکومت افغانستان خواست که در خصوص رویدادهای ولسوالی چاه آب ولایت تخار مصلحت‌گرایی را کنار بگذارد و بشیر قانت را بازداشت کند.
ولسوالی چاه آب ولایت تخار از نزدیک به یک سال گذشته، شاهد درگیری‌های گسترده میان افراد مسلح بشیر قانت فرمانده حزب اسلامی و باشندگان این ولسوالی بوده است.
گفته می‌شود که پیش از این نیز افراد وابسته به فرمانده حزب اسلامی در چندین حمله، از جمله حمله بر نمازگزاران در این ولسوالی ده‌ها تن را کشتند و زخمی کردند.
رویدادهای اتفاق افتاده در این ولسوالی با واکنش تند مجلس سنا مواجه شده است.
اعضای مجلس سنا می‌گویند که هم‌اکنون نیز از 3 روز به این طرف درگیری میان افراد مسلح بشیر قانت و مردم ولسوالی چاه آب جریان دارد و تا هنوز ده‌ها تن به شمول زنان وکودکان کشته و زخمی شده اند.
حکومت نیز تا هنوز چندین بار به این ولسوالی هیات حقیقت‌یاب فرستاده و هر بار از فرمانده بشیر قانت و مردم محل تعهداتی گرفته است؛ اما گفته می‌شود که به این تعهدات عمل نشده است.
فضل‌هادی مسلم‌یار رییس مجلس سنا نیز با انتقاد تند از حکومت گفت: «وقایع ولسوالی چاه آب تخار نگران کننده است؛ خواهش ما از رییس جمهور و رییس اجرایی این است که از فرستادن هیات به این ولسوالی بگذرد و آجراآت کنند.»
آقای مسلم‌یار با آن‌که نامی از بشیر قانت نبرد، ولی تاکید کرد که مسببان فجایع ولسوالی چاه آب تخار را گرفتار کند تا به گفته وی، مردم آن ولسوالی به زندگی عادی خود ادامه دهند.
محمد افضل شامل سناتور ولایت تخار در مجلس سنا گفت: «مردم ولسوالی چاه آب در آتش جنگ می‌سوزد ولی حکومت در برابر این جنایت خاموش است؛ اگر حکومت مردم ولسوالی چاه آب را نمی خواهد باید آنان را به دریای آمو بیاندزد تا یکبارگی از این مردم نجات یابد.»
آقای شامل با اشاره به این که فرمانده بشیر قانت از سوی حلقاتی در داخل حکومت حمایت می‌شود، افزود، از 3 روز پیش جنگ شدید میان افراد بشیر قانت و مردم ولسوالی چاه آب جریان دارد که در این درگیری زنان و کودکان نیز از سوی افراد بشیر قانت کشته شده‌اند.
او هشدار داد که اگر دولت از مردم ولسوالی چاه آب حمایت نکند، مردم مجبور خواهند شد که در کنار طالبان بیاستند.
روناترین معاون کمیسیون امنیت داخلی مجلس سنا نیز گفت که فاجعه‌ی انسانی در ولسوالی چاه آب تخار جریان دارد و افراد ملکی به شمول زنان، کودکان و ریش‌سفیدان از سوی افراد مسلح غیرمسئول به قتل می‌رسند.
صفی‌الله هاشمی دیگر عضو مجلس سنا نیز گفت که در ولسوالی چاه آب تخار افراد مسلح غیر مسئول مردم را قتل عام می‌کنند؛ ولی رییس جمهور، رییس اجرایی و شورای امنیت ملی خاموش‌اند.
آقای هاشمی گفت که در درگیری‌های اخیر میان افراد مسلح غیرمسئول و مردم ولسوالی چاه آب، فرمانده پولیس این ولسوالی نیز زخمی شده است.
افراد وابسته به بشیر قانت پیش از این نیز چندین بار به تیراندازی بر مردم ولسوالی چاه آب از جمله بر نمازگزاران در مسجد جامع این ولسوالی متهم شده بودند. گفته می‌شود در اثر آن تیراندازی‌ها ده‌ها تن کشته و زخمی شدند.
بشیر قانت از فرماندهان مربوط به حزب اسلامی است و گفته می‌شود که او با فرماندهان حزب جمعیت در این ولسوالی مخاصمه دارد.