نخستین محموله‌ی گندم کمکی هند از طریق بندر چابهار به ولایت نیمروز رسید

اطلاعات روز: نخستین محموله‌ی بزرگ گندم کمکی هندوستان به افغانستان، امروز (شنبه، 20 عقرب) به ولایت نیمروز رسید و مقام‌های افغانستان، هند و ایران در ولایت نیمروز این بندر را افتتاح کردند.
این محموله‌ که بیش از ۱۵ هزار تن گندم هندی است به تاریخ هفتم عقرب امسال از طریق بندر چابهار از هند به سوی افغانستان حرکت داده شد. هرچند چند روز پیش این محموله به افغانستان رسیده بود، اما مقام‌های سه کشور امروز طی مراسم رسمی از رسیدن این محموله پذیرایی کردند.
نصیراحمد درانی، سرپرست وزارت زراعت افغانستان در این مراسم گفت با رسیدن محموله‌ی گندم کمکی هندوستان از راه چابهار، فصل دیگری از روابط میان کشورها گشوده شده است.

آقای درانی افزود که مردم افغانستان امروز هم‌مانند روز افتتاح بند سلما در هرات – بند سلما نیز از سوی هند ساخته شده است ــ ، اظهار شادمانی دارند و رسیدن اولین محموله‌ی گندم از طریق این بندر را نشانی از دوستی پایدار افغانستان و هند و همکاری‌های منطقه‌یی می‌دانند.
وزارت زراعت می‌گوید که این محموله‌ی کمکی که شامل ۵۴۴ کانتینر حامل حدود ۱۵ هزار تُن گندم است در ذخایر استراتژیک این وزارت در شش ولایت کشور نگهداری می‌شود.
محمد حمید طهماسی، سرپرست وزارت ترانسپورت و هوانوردی ملکی افغانستان گفت انتقال اموال تجارتی از مسیر بندر چابهار، کم هزینه‌تر است و برای تجار افغان میان ۵۰۰ الی یک هزار دالر امریکایی ارزان‌تر است و فاصله این مسیر نیز کوتاه تر است.
من پریت هورا، سفیر هند در افغانستان در این مراسم گفت تا ماه فبروری سال آینده‌ی میلادی ۱۱۰ هزار تُن گندم دیگر نیز از طریق چابهار به افغانستان خواهد رسید.
از سوی هم، محمد رضا بهرامی، سفیر ایران در افغانستان گفت همکاری‌های منطقه‌یی برای تأمین امنیت و توسعه‌یی اقتصادی در منطقه‌ مهم است.
مردم ولایت نمیروز با رقص و شادمانی از رسیدن این محموله‌ی کمکی هند به افغانستان استقبال کردند و در مسیر این محموله‌ی رقص ویژه‌ی بلوچی اجرا کردند.
موافقت‌نامه سه جانبه راهبردی تأسیس بندر چابهار در ماه جوزای سال 1395 میان افغانستان، هند و ایران در تهران امضا شد. بندر چابهار یک منطقه آزاد تجارتی در ولایت سیستان و بلوچستان ایران است که موقعیت جغرافیایی این بندر اهمیت ویژه‌ی اقتصادی در سطح منطقه دارد و دارای ظرفیت قابل ملاحظه‌یی تخلیه و بارگیری کالا‌های تجارتی می‌باشد.
افغانستان می‌گوید که بندر چابهار وابستگی انتقال کالاهای این کشور و کالاهای دیگر کشورها به افغانستان را از مسیر پاکستان کاهش می‌دهد و این بندر جایگزینی برای بندر «کراچی» خواهد شد.
وزارت زراعت می‌گوید که سال ۲۰۰۲ هند وعده‌ی کمک ۱.۱ میلیون تُن گندم به افغانستان را کرده بود که تا حال بیشتر از ۷۱۵ هزار تُن آن را از راه‌های مختلف به افغانستان رسانده است.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *