مجلس خواهان معرفی نامزدوزرا و روشن شدن موضع حکومت در مورد خط دیورند شد

اطلاعات روز: مجلس نمایندگان بار دیگر خواستار معرفی هرچه زودتر نامزدوزرای جدید کابینه شد و نیز از حکومت خواست موقف خود را در مورد حصارکشی پاکستان در امتداد خط دیورند روشن سازد.
عبدالرئوف ابراهیمی، رییس مجلس نمایندگان در نشست امروز (دو شنبه، 22 عقرب) مجلس گفت که حکومت نباید بیشتر از این، معرفی نامزدوزرای جدید کابینه را به تأخیر بیاندازد.
آقای ابراهیمی گفت: «حکومت باید به قانونی اساسی کشور و قانون سرپرستی ادارات دولتی احترام بگذارد و نامزدوزرای جدید کابینه را هرچه زودتر به مجلس معرفی کند تا کابینه قانونمند شود.»
او یادآور شد که تا هنوز کم از کم دوبار با رییس‌جمهور دیدار کرده و خواستار معرفی نامزدوزرای کابینه شده است؛ اما حکومت به این درخواست توجه نکرده است.
در همین حال، برخی نمایندگان مجلس می‌گویند که عدم معرفی نامزدوزرای کابینه مشکلات زیادی را به بار آورده و حکومت صلاحیت مجلس را به گروگان گرفته است.
فوزیه کوفی، یک عضو مجلس گفت که پارلمان در ذهن رییس‌جمهور به یک نهاد حکومتی تبدیل شده و به همین خاطر نامزدوزرای کابینه را معرفی نمی‌کند.
به گفته‌ی او، یک سال از استیضاح و رد صلاحیت وزرای سابق کابینه می‌گذرد؛ اما حکومت تا هنوز نامزدوزرای جدید را معرفی نکرده است.
او تاکید کرد که رییس‌جمهور با این کار خود، عملاً صلاحیت‌های مجلس را به گروگان گرفته است و هیچ کسی در وزارتخانه‌ها در عدم تطبیق پروژه‌های توسعه‌یی خود پاسخ‌گو نیستند.
نزدیک به دو ماه پیش، حکومت تصمیم داشت که شماری از نامزدوزرای جدید کابینه را به مجلس معرفی کند، اما به دلایل نامعلوم این کار به تعویق افتاد و تاهنوز انجام نشده است.
ریاست‌جمهوری تاکنون به صورت مکرر اعلام کرده است که به‌زودی نامزدوزرا به مجلس معرفی خواهند شد، اما معلوم نیست تقویم نهایی چه زمانی خواهد بود.
حکومت موقفش را در مورد حصارکشی پاکستان در امتداد خط دیورند روشن کند
از سوی دیگر نمایندگان مجلس از حکومت می‌خواهند که موقف خود را در رابطه به خط دیورند و حصار کشی پاکستان در امتداد این خط روشن کند.
آنان با انتقاد از حکومت می‌گویند که در برابر حصارکشی پاکستان در امتداد خط دیورند هیچ واکنشی از خود نشان نمی‌دهد.
ظاهر قدیر، یک عضو مجلس در نشست امروز ادعا کرد که حصارکشی در امتداد خط دیورند با توافق کابل صورت گرفته و به همین دلیل حکومت وحدت ملی در این مورد خاموش است.
آقای قدیر گفت: «جنرال قدم شاه شهیم لوی دریستیز سابق ارتش، توافق‌نامه حصارکشی در امتداد خط دیورند را به‌دستور رییس‌جمهور غنی با پاکستان امضا کرده است.»
او تأکید کرد که این توافق‌نامه سال گذشته در بریتانیا امضا شد و پس از آن دولت پاکستان حصارکشی در امتداد خط دیورند را آغاز کرد.
عبدالرئوف ابراهیمی، رییس مجلس نمایندگان نیز از حکومت خواست که موقف خود را در مورد حصارکشی پاکستان در امتداد خط دیورند روشن سازد.
به گفته‌ی او، تصمیم‌گیری در مورد خط دیورند به مردم افغانستان تعلق دارد و خاموشی حکومت در مورد حصارکشی پاکستان سبب نگرانی مردم افغانستان شده است.
افغانستان خط دیورند را مرز رسمی میان افغانستان و پاکستان قبول ندارد و می‌گوید مردم دو طرف این خط، صلاحیت تصمیم‌گیری در این مورد را دارند.
دولت پاکستان سال گذشته به بهانه‌ی جلوگیری از تهدیدهای امنیتی و عبور و مرور تروریستان به دو طرف این خط، حصارکشی با سیم خاردار را در امتداد خط دیورند آغاز کرد که تاکنون کار آن به شدت جریان دارد.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *