12 نامزدوزیر کابینه در میان انتقادهای نمایندگان به مجلس معرفی شدند

اطلاعات روز: سرور دانش، معاون دوم ریاست‌جمهوری 12 نامزدوزیر جدید کابینه حکومت وحدت ملی را امروز (شنبه، چهارم قوس) به مجلس نمایندگان معرفی کرد، اما معرفی این نامزدوزرا با انتقادهای تند نمایندگان همراه بود.
طارق شاه بهرامی نامزد وزارت دفاع ملی، ویس برمک نامزد وزارت امور داخله، محمد شفیق گل آغا شیرزی نامزد وزارت امور سرحدات، اقوام و قبایل، یما یاری نامزد وزارت فواید عامه، مصطفی مستور نامزد وزارت اقتصاد، نجیب الله خواجه عمری نامزد وزارت تحصیلات عالی، نرگس نهان، نامزد وزارت معادن و پطرولیم، فیض الله ذکی نامزد وزارت کار، امور اجتماعی، شهدا و معلولین، شهزاد گل آریوبی نامزد وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی، محمد حمید طهماسی، نامزد وزارت ترانسپورت، نصیر احمد درانی نامزد وزارت زراعت، آبیاری و مالداری و مجیب الرحمن کریمی نامزد وزارت احیا و انکشاف دهات معرفی شد.
شماری از نمایندگان در مورد ترکیب قومی نامزدوزرای جدید و این که به‌جز از چهار گروه قومی کلان افغانستان حضور دیگر اقوام در نظر گرفته نشده، از حکومت انتقاد کردند.
افزون بر معرفی این افراد، عبدالرئوف ابراهیمی، رییس مجلس نمایندگان در آغاز معرفی این نامزدوزرا از حکومت خواست که نامزدوزرای دیگر را نیز جهت اخذ رای نمایندگان به مجلس معرفی کند.
آقای ابراهیمی گفت: «از حکومت خواهش داریم بقیه وزارت‌ها را نیز با احترام به قانون اساسی و خواست برحق نمایندگان مجلس از سرپرستی نجات داده و نامزدان وزارت امور خارجه، معارف، اطلاعات و فرهنگ و اعضای شورای عالی ستره محکمه را جهت کسب رای اعتماد به مجلس معرفی کند.»
محمود خان سلیمان‌خیل، عضو مجلس نیز ادامه‌ی سرپرستی در وزارت امور خارجه، معارف و اطلاعات و فرهنگ را غیرقابل تحمل خواند و حکومت را به شدت مورد انتقاد قرار داد. او نیز تاکید کرد که نامزدان این وزارت‌ها باید هرچه زود تر معرفی شوند.
سرور دانش معاون دوم ریاست‌جمهوری در پاسخ به درخواست مجلس گفت: «گروپ باقی مانده کابینه و اعضای ستره محکمه نیز به‌زودی به مجلس نمایندگان معرفی خواهند شد.»
آقای دانش افزود که حکومت در دو، سه روز گذشته تلاش کرده تا اعضای کابینه را تکمیل کند؛ اما بازهم تلاش می‌شود که در آینده نزدیک تکمیل شود.
او از نمایندگان خواست که برای تکمیل کابینه حکومت، به این نامزدوزرا رای اعتماد دهند.
هم اکنون، به اضافه دو عضو شورای دادگاه عالی و رییس حلال احمر افغانی، 15 وزارت توسط سرپرست اداره می‌شوند. مجلس نیز به همین دلیل کابینه را غیر قانونی خوانده است.
رمضان بشردوست، یک عضو مجلس در نشست امروز به ترکیب قومیتی نامزدوزرای جدید کابینه اعتراض کرد.
آقای بشردوست با ذکر چند مواد قانون اساسی گفت که دولت مکلف است عدالت اجتماعی را در کشور رعایت کرده و به تبعیض و برخورد قومی پایان دهد.
به گفته‌ی او، حکومت در 12 سال گذشته «کیک وزارت‌ها را میان چهار قوم (پشتون، تاجیک، هزاره و ازبیک) تقسیم کرده است، اما اقوام دیگر مانند گجر، نورستانی و دیگر اقوام از این کشور نیستند و این تبعیض و بی عدالتی نیست؟.»
12 نامزدوزیر در حالی به مجلس معرفی می‌شوند که بسیاری از وزارت‌ها ماه‌ها و حتا بیشتر از یک سال است که توسط سرپرست‌ها اداره می‌شوند. اما قانون سرپرستی می‌گوید که هیچ کسی حق ندارد بیشت از دو ماه در ادارات دولتی سرپرست باقی بماند.
قرار است نامزدوزیران جدید در نشست‌های آینده مجلس برنامه‌های کاری شان را اعلام کنند و پس از آن برای تایید و یا رد صلاحیت آنان صندوق گذاشته خواهد شد. مجلس قبلاً گفته بود تا تمام نامزدوزرا به مجلس معرفی نشود، انتخابات صندوق رای نخواهد گذاشت.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *