اعتراض باشندگان قندهار به عدم توجه دولت به وضعیت معارف در این ولایت

اطلاعات روز: شماری از باشندگان ولایت قندهار در اعتراض به آنچه‌ی که آنان عدم توجه دولت به وضعیت معارف این ولایت می خوانند، در مقابل دروازه‌ی شورای ملی تجمع کردند.
این تجمع اعتراضی، امروز( یکشنبه 5 قوس) در مقابل دروازه‌ی شورای ملی برگزار شده بود.
نمایندگان مردم قندهار در شورای ملی و شورای ولایتی نیز در میان تجمع کنندگان معترض حضور داشتند.
معترضان قندهاری حکومت مرکزی را به نارسایی به وضعیت معارف در این ولایت به بی‌توجهی متهم کردند.
آنان با سردادن شعارهای اعتراضی خواستار توجه حکومت مرکزی به وضعیت معارف قندهار شدند.
سید احمد سیلاب، رییس شورای ولایتی قندهار که در میان معترضان حضور داشت گفت:«معارف قندهار در وضعیت بدی قرار دارد؛ اکثر مکاتب در این ولایت تعمیر/ساختمان ندارند و شاگردان در زیر خیمه ها و یا در هوای آزاد درس می خوانند».
آقای سیلاب گفت که معلمان مکاتب در قندهار از چندین ماه به این طرف معاش دریافت نکرده و هشدار می دهند که اگر این وضعیت ادامه پیدا کند، دیگر حاضر نیستند به دانش آموزان تدریس کنند.
او هم‌چنین یاد آور شد که امکانات درسی کافی در مکاتب قندهار نیز وجود ندارد و دانش آموزان در شرایط نامساعد به فراگیری آموزش ادامه می‌دهند.
در همین حال، عبیدالله بارکزی، رییس کمیسیون رسیدگی به شکایات مجلس نمایندگان به معترضان وعده داد که بر وزارت معارف فشار می‌آورد تا به مشکلات معارف قندهار رسیدگی کند.
آقای باکرزی گفت که بعد از ظهر فردا( دو شنبه ) برای رسیدگی به مشکلات معارف قندهار زمینه‌ی نشست معترضان را با مسئولان وزارت معارف کشور فراهم می‌سازد.
به گفته‌ی او، رسیدگی به مشکلات معارف از وظایف وزارت معارف افغانستان است و حکومت مکلف است که به مشکلات معارف در سراسر کشور به ویژه در ولایت قندهار توجه کند.
این در حالی است که پیش از این نیز شکایت‌های در مورد موجودیت فساد و نارسایی در ریاست‌های معارف تمامی ولایت‌های کشور نیز وجود داشت.
بست‌های معلمان پس از نزدیک به یک سال به دلیل فساد در معارف به تازگی از طریق کمیسیون اصلاحات اداری به رقابت گذاشته شده است.
پیش از این انتقادهای وجود داشت که بست های معلمان در معارف کشور تا 4 الی 70 هزار افغانی به آموزگاران فروخته می‌شود.
نبود ساختمان و سایر امکانات آموزشی نیز از دیگر مشکلات فراه راه معارف کشور است.
افزایش نا امنی و هشدار طالبان به آموزگاران از چالش های دیگری است که معارف کشور با آن روبرو است.