تعهدنامه ساخت نیروگاه برق خورشیدی در نغلو میان شرکت برشنا و بانک انکشاف آسیایی امضا شد

اطلاعات روز: تعهدنامه ساخت بزرگترین مرکز تولید برق خورشیدی با ظرفیت تولید ۲۰ میگاوات برق در نغلو، میان شرکت برق برشنا و بانک انکشاف آسیایی امضا شد.
این تعهدنامه امروز (یک‌شنبه، پنجم قوس) با حضور رییس‌جمهور غنی در پایان جلسه شورای عالی توسعه‌ی شهری در ارگ امضا شد.
ارگ ریاست‌جمهوری در خبرنامه‌یی نوشته است که این پروژه که ۴۴،۷۶ میلیون دالر هزینه بر می‌دارد از کمک‌های بلاعوض بانک انکشاف آسیایی تمویل می‌شود و کمبود موجود در فراهم‌آوری برق ولایات کابل و ننگرهار را به صورت قسمی اما سریع، مرفوع می‌کند.
شرکت برشنا می‌گوید این پروژه در ولسوالی سروبی ولایت کابل موقعیت دارد و ظرفیت انکشاف تولید را در صورت تمویل بیشتر، از ۳۰ تا ۴۰ میگاوات برق دارا می‌باشد.
برشنا می‌افزاید که این نیروگاه تولید برق خورشیدی در حدود ۴۳ هزار میگاوات ساعت برق خورشیدی را پس از فعال‌سازی در جریان یک سال تولید خواهد کرد و از تولید در حدود ۱۳ هزار تُن کاربن دای اکساید در یکسال جلوگیری می‌کند.
براساس پیش‌بینی‌ها، افغانستان در مجموع ظرفیت تولید بیش از ۳۰۰ هزار میگاوات برق را دارد که شامل ۲۲۲ هزار میگاوات برق خورشیدی، ۶۶ هزار میگاوات برق بادی، ۲۳ هزار میگاوات برق آبی و چهار هزار میگاوات برق «بیوماس»، می‌باشد.
معلوم نیست که کار ساخت این پروژه چه زمانی شروع و چه زمانی ختم خواهد شد. در حال حاضر شهر کابل به‌شدت با کمبود برق مواجه است و شهروندان از کمبودی برق به‌شدت رنج می‎برند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *