سه وزیر به‌دلیل عدم مصرف 60درصد بودجه‌ی توسعه‌یی به مجلس استجواب شدند

اطلاعات روز: مجلس نمایندگان، وزیران انرژی و آب، ارشاد و حج و مبارزه با مواد مخدر را به‌دلیل عدم مصرف60 درصد بودجه توسعه‌یی 1395، استجواب کرد.
علی احمد عثمانی وزیر انرژی و آب، فیض محمد عثمانی وزیر ارشاد، حج و اوقاف و سلامت عظیمی وزیر مبارزه با مواد مخدر از وزیرانی بودند که به‌دلیل مصرف کم بودجه توسعه‌یی سال مالی 1395 در نشست امروز( دو شنبه، 27 قوس) مجلس استجواب شدند.
بر اساس تصمیم قبلی مجلس، وزارت‌های که مصرف بودجه توسعه‌یی شان در سال 1395 کمتر از سقف 60 درصد باشد از سوی مجلس استجواب می‌شوند.
اسدالله سعادتی، رییس کمیسیون تفتیش مرکزی مجلس دلایل عدم مصرف بودجه‌ی توسعه‌یی این وزارت ها پرسید و گفت که وزارت انرژی و آب در این سال، 48 درصد است و مصرف 11 پروژه صفر است و آقای وزیر باید دلایل این کم‌کاری اش را ارائه کند.
آقای سعادتی هم‌چنین گفت، وزارت حج و اوقاف 56 درصد بودجه خود را مصرف کرده و وزارت مبارزه با مواد مخدر نیز 48 درصد بودجه انکشافی خود را به مصرف رسانده‌اند که باید دلایل عدم مصرف بودجه انکشافی شان را روشن سازند.
علی احمد عثمانی وزیر انرژی و آب؛ مشکلات امنیتی، اجتماعی و عدم توانمندی شرکت‌ها را از دلایل اصلی عدم تطبیق پروژه های انکشافی این وزارت خواند.
آقای عثمانی گفت: «زمانی که در سال 1394 مسئولیت وزارت انرژی و آب را برعهده گرفتم، مصرف بودجه‌ی انکشافی 34 درصد بود ولی مصرف بودجه به ترتیب به 44 و 48 درصد رسید و مصرف بودجه انکشافی این وزارت هم اکنون نیز در حال رشد است».
وزیرانرژی و آب کشور گفت که هر بند افغانستان یک دشمن مشخص دارد و دشمنان بندهای آب کشور نمی‌گذارند بندسازی در کشور صورت گیرد.
فیض محمد عثمانی وزیر ارشاد، حج و اوقاف هم گفت که مصرف بودجه‌ی توسعه‌یی این وزارت تا اواسط سال 1395 حدود 92 درصد بود ولی وزارت مالیه در ماه هشتم سال بدون توافق وزارت حج 2 میلیون دالر را به کود اعمار مساجد اضافه کرد که سقف مصرف بودجه انکشافی این وزارت را پایین آورد.
آقای عثمانی بیان داشت: «ما پس از این اقدام وزارت مالیه به پروژه سازی پرداختیم ولی تا آخر سال تخصیصات اجرا نشد».
سلامت عظیمی وزیر مبارزه با مواد مخدر گفت که در سال 1395 حدود 20 درصد از مصرف بودجه توسعه‌یی این وزارت وارد سیستم وزارت مالیه نشده وگرنه با این درصدی مجموع مصرف بودجه توسعه‌یی این وزارت به 68 درصد رسیده است.
استجواب وزیران که بودجه‌ی توسعه‌یی شان را کمتر از سقف 60 درصد مصرف کرده اند، در روزهای آینده نیز ادامه خواهد داشت.
حد اکثر وزیران کابینه که به تازگی به عنوان وزیر تعیین شدند، نمایندگان مجلس به همین دلیل برخورد نسبتاً ساده‌ی را با آنان در خصوص مصرف کم بودجه انکشافی 1395 درنظر گرفته است.
سال گذشته مجلس نمایندگان 16 وزیر کابینه را به‌دلیل مصرف کم بودجه انکشافی استیضاح و 7 تن آنان را رد صلاحت کرد.