واکنش‌ها به حمله‌ی مرگبار کابل

اطلاعات روز: رهبران حکومت افغانستان، سازمان عفو بین‌‎الملل، سفارت امریکا در کابل، هیأت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) حمله بر مرکز اجتماعی و فرهنگی «تبیان» و خبرگزای صدای افغان (آوا) در غرب شهر کابل را محکوم کرده و آن را جنایت ضد بشری خوانده‌اند.
وزارت صحت عامه افغانستان می‌گوید که در این حمله که حوالی ساعت 10:10 قبل از ظهر امروز (پنج‌شنبه، هفتم جدی) در غرب شهر کابل رخ داد، 41 نفر به‌شمول 35 مرد، چهار زن و دو کودک کشته و 84 نفر دیگر زخمی شده‌اند. گروه داعش مسئولیت این حمله را به‌عهده گرفته است.
ارگ ریاست‌جمهوری با نشر بیانیه‌یی گفت که گروه‌های تروریستی با حمله به مرکز فرهنگی تبیان در شهر کابل، مرتکب «جنایت ضد بشری» شدند.
در بیانیه‌ی ارگ آمده است: «این گروه‌ها باهدف قراردادن مساجد، اماکن مقدس و مراکز فرهنگی، مرتکب جنایات ضدبشری و اعمال نابخشودنی گردیده‌اند که چنین حرکت‌ها، خلاف همه ارزش‌های اسلامی و انسانی محسوب می‌شود.»
ریاست اجراییه نیز با نشر بیانیه‌یی گفته است که «حمله به مراکز فرهنگی و رسانه‌یی به معنی حمله به مدنیت و دستاوردهای مردم افغانستان است. تروريستان می‌خواهند با چنين حملات بزدلانه، تروريستی و جنايت كارانه، ارزش‌های مشترك كشور را صدمه زده و صدای شهروندان را خفه کنند و جهل و وحشت را جایگزین آن بسازند.»
سرور دانش، معاون دوم ریاست‌جمهوری در اعلامیه‌یی گفته است: «تروریست‌ها حملات وحشیانه خویش را متوجه مراکز دینی، مساجد، حسینیه‌ها و مراکز فرهنگی کرده‌اند، تا شاید به خیال خویش به نفاق مذهبی، قومی، زبانی و سمتی میان مردم با هم برادر افغانستان دامن بزنند. اما بدون تردید با چنین حملات وحشیانه بر صفوف فشرده و همدلی بی‌مانند مردم افغانستان نه تنها خدشه وارد نخواهد شد بلکه بر همدلی و یک پارچگی مردم افزود خواهد گردید.»
سفارت ایالات متحده‌ی امریکا در کابل نیز با نشر بیانیه‌یی این حمله را «وحشتناک و بی‌رحمانه» خوانده و گفته است «این حادثه یک بار دیگر بدکرداری و شرارت آن‌هایی را نشان می‌دهد که در پی تضعیف صلح و ثبات در افغانستان هستند. ما مطمئن هستیم که حکومت و مردم افغانستان، با حمایت دوستان و شرکای خویش، مرتکبین این اعمال پلید را با شکست مواجه خواهند کرد.»
در خبرنامه‌ی سفارت امریکا آمده است که ایالات متحده هم‌چنان در راستای دستیابی به صلح، امنیت و رفاه در کنار همه‌ی مردم افغانستان باقی می‌ماند.
هیأت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) در اعلامیه‌یی گفته که این نهاد کشتار عمدی غیرنظامیان در حمله‌ی کابل را محکوم می‌کند.
در اعلامیه‌ی یوناما آمده است که یافته‌های اولیه نشان می‌دهد که در میان تلفات شمار زیادی کودک نیز وجود دارند و امکان دارد شمار تلفات غیرنظامیان افزایش یابد.
توبی لنزر، سرپرست دفتر یوناما گفته است: «من شکی ندارم که این حمله عمداً غیرنظامیان را هدف قرار داده است. امروز در کابل در سال روان که سالی پر از قساوت‌های غیرقابل بیان بود، شاهد یکی دیگر از جنایت‌های زبون بودیم.»
سازمان عفو بین‌الملل با نکوهش این حمله گفته است، این حملات «وحشتناک» بیانگر خطرهای جدیِ است که غیرنظامیان افغان با آن مواجه‌اند.
بیراج پاتنیک، مسؤل بخش جنوب آسیای این سازمان در اعلامیه‌یی، این حمله را «خونبارترین» حمله خوانده است که در یک سال گذشته بر ضد خبرنگاران و افراد ملکی در افغانستان انجام شده است.
نی: در میان زخمی‌ها، شماری از خبرنگاران و کارمندان رسانه‌یی نیز شامل‌اند
دفتر نی یا حمایت کننده رسانه‌های آزاد افغانستان می‌گوید که شماری از خبرنگاران و کارمندان رسانه‌یی نیز در حمله بر مرکز فرهنگی «تبیان» و خبرگزاری صدای افغان (آوا) زخمی شده‌اند.
در خبرنامه‌یی نی آمده است که برنامه‌یی به‌خاطر تقبیح ششم جدی؛ روز هجوم اتحاد جماهیر شوروی سابق به افغانستان در تالار خبرگزاری صدای افغان جریان داشت که یک حمله کننده‌ی انتحاری از میان حاضرین در مجلس خودش را منفجر کرد.
براساس این خبرنامه، در این رویداد، یک خبرنگار و یک فلم‌بردار تلویزیون شمشاد، شماری از خبرنگاران و همکاران خبرگزاری صدای افغان و خبرگزاری جمهور زخمی‌ شده‌اند.
عبدالمجیب خلوتگر، رییس عمومی‌دفتر نی گفته است: «آنچه در محل رویداد تروریستی در دفتر خبرگزاری صدای افغان به ملاحظه رسید، این بود که میان نیروهای امنیتی (پولیس و امنیت ملی) هماهنگی لازم وجود نداشت. حکومت افغانستان باید برای جلوگیری از این چنین حملات کارشیوه‌ی عملی را روی دست گرفته و نگذارد بیشتر از این؛ تروریستان با حمله بر تأسیسات رسانه‌یی به امیال شوم شان نایل آیند.»
نی می‌گوید که سال 2017 میلادی دومین سال پی‌در‌پی خونین در برابر رسانه‌ها و خبرنگاران افغانستان بوده است. براساس این خبرنامه، پیش از حمله امروز، در سال 2017 تلویزیون ملی در ننگرهار، رادیو تلویزیون خصوصی انعکاس در شهر جلال‌آباد، تلویزیون شمشاد در کابل و رادیو سرحد در ولایت غور هدف حمله‌های تروریستان قرار گرفته بود.

در این مورد بیشتر بخوانید

وزارت صحت: حمله‌ی انتحاری در کابل 41 کشته و 84 زخمی برجا گذاشت