وزیر صحت عامه از تشکیل شورای عالی طبی در کشور دفاع کرد

اطلاعات روز: وزیر صحت عامه که در نشست روز چهارشنبه، 13 جدی، مجلس نمایندگان صحبت می‌کرد بر ضرورت تشکیل شورای عالی طبی در کشور تأکید ورزید.
تشکیل شورای عالی طبی طی یک طرح ضمیمه شماره یک قانون صحت عامه از سوی حکومت به مجلس نمایندگان پیشنهاد شده است.
اما صالح محمد سلجوقی، رییس کمیسیون صحت مجلس می‌گوید که نمایندگان در مورد این ضمیمه هیچ گونه آگاهی قبلی ندارند و به همین دلیل وزیر صحبت عامه را به تالار عمومی فرا خوانده است تا در این مورد به نمایندگان آگاهی بیشتر دهد.
فیروزالدین فیروز، وزیر صحت عامه گفت که شورای عالی طبی به‌منظور اعتباردهی به داکتران و کارمندان صحی و تعلیمات صحی در کشور تشکیل می‌شود و این گونه شورا در 120 کشور جهان تشکیل شده است.
آقای فیروز بر ضرورت جدی تشکیل این شورا تأکید کرد و گفت، هم‌اکنون داکتران و کارمندان صحی و در مجموع تعلیمات صحی افغانستان در بیرون از کشور اعتبار ندارد و اگر این شورا تشکیل شود به این مشکل نقطه‌ی پایان گذاشته خواهد شد.
به گفته‌ی وی، این شورا در حل قضایای مربوط به داکتران در داخل کشور نیز منحیث یک نهاد مستقل کار می‌کند و هرگاه داکتری تخطی کند، این شورا تشخیص و به دادستانی اجازه بازپرسی می‌دهد.
نسرین اوریا‌خیل، رییس شورای طبی کشور نیز گفت که این شورا حیثیت ملی و بین‌المللی طبابت افغانستان را تضمین می‌کند.
خانم اوریا‌خیل افزود که این شورا هنوز رسماً به فعالیت خود آغاز نکرده و پس از تصویب طرح ضمیمه شماره یک قانون صحت عامه از سوی شورای ملی به فعالیت خود آغاز می‌کند.
در همین حال، برخی نمایندگان مجلس حکومت را متهم کرد که قبل از تصویب شورای ملی واحد بودجه‌یی مستقل را ایجاد کرده است.
رمضان بشردوست، یک عضو مجلس گفت: «آقای غین، بدون اینکه تشکیل شورای طبی از سوی شورای ملی تصویب شود رییس این اداره را تعیین کرده و این به معنای مسخره کردن شورای ملی است.»
آقای بشردوست افزود که امیدوار است نمایندگان مجلس، «سیلی حقوقی و قانونی محکم به‌صورت آقای غنی بکوبند تا صورتش سیاه گردد و دیگر اینگونه شورا را مسخره نکند.»
بر اساس قانون، پیشنهاد تشکیل واحد مستقل بودجه‌یی در چوکات دولت به شورای ملی ارائه می‌گردد و پس از تصویب شورا به تشیکل آن اقدام صورت می‌گیرد.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *