کابینه‌ی پاکستان توافق‌نامه‌ی تمدید یک‌ساله‌ی حضور ۱.۳ میلیون مهاجر افغان را تایید نکرد

اطلاعات روز: کابینه‌ی حکومت پاکستان توافق‌نامه‌ی تمدید یک‌ساله‌ی حضور 1.3 میلیون مهاجر افغان را تایید نکرده است.
کابینه‌ی پاکستان در خبرنامه‌یی اعلام کرد: «پاکستان مسوولیت اقتصادی پناه دادن به مهاجران افغانستان را از مدت زیادی در بودجه‌ی خود متحمل شده و در وضعیت فعلی دیگر این مسوولیت را برداشته نمی‌تواند.»
با این‌حال مسوولان وزارت مهاجرین و عودت‌کنندگان افغانستان از اسلام‌آباد خواسته است که موضوع انسانی و مهاجرت را در مسایل سیاسی دخیل نسازد.
حفیظ‌احمد میاخیل، مشاور مطبوعاتی وزارت امور مهاجرین و عودت‌کنندگان افغانستان، در واکنش به تصمیم کابینه‌ی پاکستان به رسانه‌ها از پاکستان خواست تا مطابق به توافقی که میان دو کشور انجام شده، مدت اقامت مهاجرین را در آن کشور برای یک سال دیگر نیز تمدید کند.
وی برگشت 1.3 میلیون مهاجر را در مدت یکماه به کشور امکان‌ناپذیر خوانده و گفته است: «انتظار ما از پاکستان این است تا موضوع پناهندگی و مهاجرت را سیاسی نسازد. برگشت مهاجرین و پناهندگان باید به‌صورت داوطلبانه، تدریجی، باعزت و مصون باشد».
دو ماه قبل مقام‌های حکومت افغانستان، پاکستان و کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور مهاجرین (UNHCR) در نشست سه‌جانبه‌یی که در سویس برگزار شده بود، توافق کردند تا حضور مهاجرین افغان در پاکستان برای یک سال دیگر نیز تمدید شده و برگشت مهاجرین افغان به کشورشان به‌گونه‌ی داوطلبانه صورت گیرد.
آقای میاخیل افزود که در نشست سه‌جانبه‌ی سویس، روی تمدید کارت‌های مهاجرین افغان در پاکستان تا ختم سال 2018 توافق شده است.
براساس اطلاعات وزارت مهاجرین و عودت‌کنندگان هم‌اکنون 1.3 میلیون افغان با اسناد قانونی و حدود 8صدهزار مهاجر دیگر بدون اسناد قانونی در پاکستان به‌سر ‌می‌برند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *