رحمت‌الله نبیل: حامد گیلانی در صدد رهایی انس حقانی از زندان است

اطلاعات روز: رحمت‌الله نبیل، رییس پیشین امنیت ملی کشور سید حامد گیلانی، رییس حزب محاذ محلی را متهم می‌کند که در تفاهم با «یک تعداد از افراد و اشخاص دولتی» در صدد رهایی انس حقانی از زندان است.
آقای نبیل در واکنش به اظهارات آقای گیلانی که گفته بود رهبران طالبان در جاهای دیگر نه بلکه در داخل افغانستان حضور دارند با نشر بیانیه‌یی در صفحه‌ی رسمی فیس‌بوک خود نوشته که «حرف‌هاى اخير سيد حامد گيلانى حرف‌هاى تازه نيست!»
رحمت‌الله نبیل حامد گیلانی را متهم کرده که بارها با همکاری «یک تن از افراد کلیدی حکومت وحدت ملی» زمینه‌ی ملاقات یکی از مسئولان خطرناک شبکه‌ی حقانی را با انس حقانی در زندان فراهم کرده است.
آقای نبیل نوشته: «سید حامد گیلانی چندمين بار است كه يكى از مسئولان خطرناک شبكه حقانى را به اسم شيرخان از اسلام‌آباد پاكستان به كابل توسط وسايط نقليه خود انتقال داده، با همكارى و هدايت مستقيم يك تن از افراد كليدى حكومت وحدت ملى زمينه‌ی ملاقات‌هاى شخص مذكور را همرای انس حقانى فراهم و در تفاهم با يكتعداد از افراد و اشخاص دولتى در صدد رهايى انس حقانى هستند.»
انس حقانی فرزند جلال‌الدین حقانی بنیانگذار شبکه‌ی حقانی و برادر ناتنی سراج‌الدین حقانی رهبر کنونی شبکه حقانی در سال 1393 از سوی امنیت ملی افغانستان بازداشت و تاکنون در زندان به سر می‌برد. از انس حقانی به‌عنوان فرد شماره دوم شبکه‌ی حقانی یاد می‌شود.
رییس پیشین امنیت ملی همچنان می‌گوید که بارها نظاميان و اعضای استخبارات پاكستان جهت اغفال اذهان جامعه بين‎الملل اظهارات شبیه حامد گیلانی را کرده بودند، اما «اينبار خواستند تا با توجه به وضعيت جاری در افغانستان، همان اظهارات را از حنجره پير سيد حامد گيلانى به گوش جهانيان برسانند!»
آقای نبیل با طرح این پرسش که افراد مانند گیلانی در قبال چنین اظهارات که او «خوش‌خدمتی به پاکستان» خوانده، از پاكستان و شبكه حقانى چی توقع دارند؟ پاسخ داده «نميدانم! اما اینقدر می‌توانم بگويم كه از شبكه حقانى و پاكستان جز ترور، انتحار و كشتار مردم بيگناه چيزى دیگر به‌دست نخواهد آمد و داشتن توقعی غیر از اينها نه تنها حماقت، بلكه خيانت بزرگی در حق شهداى كشور عزيز ما نیز خواهد بود.»
اظهارات حامد گیلانی در روزهای اخیر به بحث داغ رسانه‌های و محافل سیاسی مبدل شده است. تاکنون بیشتر واکنش‌ها یک‌دست و در انتقاد از آقای گیلانی بوده است.
اما آقای گیلانی در نشست خبری امروز (سه‌شنبه، 19جدی) خود ادعای آقای نبیل را رد کرد و آن را بی‌اساس خواند.