نمایندگان مجلس در واکنش به نشست مقدماتی صلح در ترکیه: امیدواریم سریال دکاندار تکرار نشود

اطلاعات روز: شماری از نمایندگان مجلس در واکنش به برگزاری نشست مقدماتی غیررسمی صلح در ترکیه، نگران آن‌اند که «سریال دکاندار» در مورد گفت‌وگوهای صلح افغانستان بازهم تکرار شود.
در نشست ترکیه همایون جریر و عباس بصیر، مشاوران رییس‌جمهور غنی و چهار عضو گروه طالبان شرکت کرده بودند. اما حکومت افغانستان و گروه طالبان اشتراک نمایندگان شان در این نشست را رد کردند.
رییس مجلس نمایندگان می‌گوید که نشست مقدماتی صلح ترکیه با پا درمیانی حزب اسلامی گلبدین حکمتیار برگزار شده است.
گفته می‌شود که در این نشست عباس بصیر از کریم خلیلی رییس شورای عالی صلح، همایون جریر و دواجان احمدزی از حزب اسلامی، رحمت الله وردک از دفتر طالبان در قطر و ملا رئوف و ملا عبدالحلیم از گروه ملا رسول در این نشست نمایندگی می‌کنند.
برخی نمایندگان مجلس به برگزاری این نشست به دیده‌ی شک می‌نگرند و نگران‌اند که بازهم در مورد گفت‌وگوهای صلح افغانستان با یک فرد عادی مذاکره شده باشد. یادآوری از «دکاندار» اشاره به فردی است که در سال 1389 خودش را به‌جای ملا اختر محمد منصور رهبر قبلی طالبان جازده بود و با مقام‌های افغانستان در مورد صلح گفت‌وگو کرده بود. بعداً معلوم شد که این شخص یک فرد عادی است و در کویته پاکستان دکان‌داری می‌کند، اما او پیش از معلوم شدن هویت اصلی اش پول زیادی به جیب زده بود.
غلام فاروق مجروح، نماینده مردم هرات در مجلس که در نشست امروز (دوشنبه، 25 جدی)، این مجلس صحبت می‌کرد، گفت: «طالبان نشست ترکیه را رد کرده است و این مسأله بازهم ما را یاد آن دکانداری که از کویته آمده بود می‌اندازد و بیم آن وجود دارد که سریال دکاندار باز هم تکرار شود.»
آقای مجروح افزود، مردم افغانستان از هر نشستی که در راستای تأمین صلح در کشور باشد حمایت می‌کنند؛ ولی بهای صلح نباید بیشتر از ارزشش باشد.
داوود کلکانی، دیگر عضو مجلس هم گفت که نگرانی‌های در این زمینه وجود دارد که این نشست بازهم برای امتیاز‌گیری برخی افراد برگزار شده باشد.
آقای کلکانی افزود، طالبان این نشست را تایید نکرده‌اند و این مسأله بیشتر سوء ظن‌ها را در مورد نتایج این نشست تقویت می‌کند.
در همین حال تصاویر منتشر شده از نشست ترکیه نشان می‌دهد که در میز مذاکره دو نماینده حزب اسلامی حکمتیار یکی در یک طرف میز و دیگری در طرف دیگر میز مذاکره حضور دارند. دواجان عضو حزب اسلامی در جمع چهار نفری که نمایندگان طالبان معرفی شده بودند، نشسته و طرف مذاکره با همایون جریر و عباس بصیر است. گزارش‌های تایید نشده نشان می‌دهد که دواجان عضو حزب اسلامی و صاحب یک موتر فروشی است.
همایون جریر، عضو حزب اسلامی و داماد گلبدین حکمتیار در اعلامیه‌یی رسمی می‌گوید که او و عباس بصیر به نمایندگی از دولت در مذاکرات ترکیه حضور داشته‌اند.
حمایت رییس مجلس از نشست ترکیه
درهمین حال، عبدالرئوف ابراهیمی، رییس مجلس نمایندگان گفت که نشست صلح در ترکیه که به ابتکار گلبدین حکمتیار برگزار شده است تنها موردی از تلاش واقعی در راستای صلح افغانستان است.
آقای ابراهیمی گفت که جز این نشست دیگر تلاش‌های افغانستان در راستای تأمین صلح در کشور نتیجه بخش نبوده است.
به گفته‌ی او، دولت افغانستان به تنهایی شعار صلح سر می‌دهد و پاکستان و طالبان در این راستا همکاری نکرده‌اند.

بیشتر بخوانید

مذاکرات مقدماتی صلح با گروه طالبان در ترکیه برگزار شد