نگرانی سناتوران از بازی سیاسی در برگزاری نشست صلح ترکیه

اطلاعات روز: سناتوران در مجلس سنا با ابراز نگرانی از احتمال بازی سیاسی پشت پرده در برگزاری نشست مقدماتی غیررسمی صلح در ترکیه می‌گویند که با دقت نتایج این نشست را بررسی می‌کند.
فضل‌هادی مسلمیار، رییس مجلس سنا در نشست روز سه‌شنبه، 26 جدی، این مجلس گفت: «ما منتظر هرگونه حالت استیم و با دقت نتایج نشست ترکیه را بررسی کرده و مطابق به آن موقف‌گیری می‌کنیم.»
آقای مسلمیار با اشاره به اشتراک عباس بصیر و همایون جریر، مشاوران رییس‌جمهور غنی به نمایندگی از دولت افغانستان در این نشست، گفت در صورتی از نشست ترکیه حمایت می‎کند که بر بنیاد «کمیشن‌کاری و یا درامه جدید آی اس آی» به‌منظور کم کردن فشارها بر پاکستان نباشد.
مسلمیار خاطرنشان کرد که باید تمامی جوانب نشست‌های صلح درست بررسی و تحلیل شود تا قضیه «دوکاندار» تکرار نگردد.
او یادآور شد که اگر عباس بصیر و همایون جریر از طرف دولت در نشست ترکیه با افراد واقعی گروه ملا رسول و گروه ملا هیبت‌الله مذاکره کرده باشند، او از این نشست حمایت می‌کند.
محمد علم ایزدیار، معاون اول مجلس سنا نیز گفت که هرگونه مذاکره صلح را حمایت می‌کند، ولی مذاکره‌کنندگان صلح باید تجربه‌های گذشته را تکرار نکنند.
آقای ایزدیار گفت: «تاهنوز مذاکرات زیادی در راستای تأمین صلح در کشور صورت گرفته، ولی هیچ کدام آن نتیجه نداده است؛ متأسفانه دشمنان واقعی مردم افغانستان چنان مخالفان مسلح را پارچه پارچه ساخته‌اند تا ما راه را گم کنیم.»
او یادآور شد، اگر حکومت و شورای عالی صلح بتوانند مخالفان را برای تأمین صلح در کشور متقاعد کنند، گره از مشکل گشوده خواهد شد.
جمعه‌الدین گیانوال، یک عضو مجلس سنا نیز گفت: «اظهارات همایون جریر در مورد چگونگی شرکت در نشست ترکیه خنده‌دارد بود؛ گمان می‌رود که این نشست نیز یک پروژه باشد، نشست‌های پروژه‌یی صلح نتیجه نمی‌دهد.»
فرهاد سخی، عضو دیگر مجلس سنا نیز با اشاره به واکنش ارگ ریاست‌جمهوری و گروه طالبان در مورد مذاکرات صلح ترکیه گفت که تناقض در مورد این نشست وجود دارد.
آقای سخی افزود که اگر این نشست سلیقه‌یی برگزار شده است باید جلو هرگونه امتیازگیری گرفته شود.
سناتوران می‌گویند که از هرگونه گفت‌وگوهای صلحی که بر بنیاد آن حتا یک فرمانده مخالفان مسلح دست از جنگ بکشند نیز حمایت می‌کنند؛ اما مخالف هرگونه امتیاز‌دهی بی‌مورد هستند.
عباس بصیر و همایون جریر، مشاوران رییس جمهورغنی با چهار عضو دو شاخه گروه طالبان در نشست سه روزه ترکیه که روز گذشته پایان یافت گفت‌وگو کردند.
اما حکومت افغانستان و گروه طالبان اشتراک نمایندگان شان در این نشست را رد کردند.

بیشتر بخوانید

مذاکرات مقدماتی صلح با گروه طالبان در ترکیه برگزار شد