مذاکرات مقدماتی صلح با گروه طالبان در ترکیه برگزار شد

اطلاعات روز: سومین نشست مقدمات غیررسمی صلح با حضور نمایندگان افغانستان و پنج عضو گروه طالبان روز یک‌شنبه، 24 جدی در شهر استانبول ترکیه برگزار شد.
همایون جریر و عباس بصیر، مشاوران رییس‌جمهور غنی به نمایندگی از افغانستان با اعضای طالبان دیدار کردند.
مذاکره‌کنندگان اعلامیه‌یی را نیز صادر کرده‌اند که در بخشی از آن آمده است: «در این نشست تفاهم مقدماتی پنج تن از شخصیت‌های برجسته‌ی تحریک طالبان شرکت دارند که از رهبری و تمامی جناح‌های مهم و مطرح طالبان نمایندگی می‌کنند و در این نشست‌ها اصلی‌ترین دیدگاهای رهبری و همه‌ی بزرگان مطرح طالبان را به‌صراحت انتقال می‌دهند.»
در اعلامیه آمده است که مذاکرات «کاملاً افغانی» است و هیچ کشور خارجی در آن حضور ندارد. اما معلوم نیست که نمایندگان طالبان از چه طریق به ترکیه رفته‌اند.
همایون جریر و عباس بصیر به بی‌بی‌سی گفته‌اند که هدف از این مذاکرات زمینه‌سازی برای آغاز «گفت‌وگوهای رسمی جدی صلح بین تحریک اسلامی طالبان و دولت جمهوری اسلامی افغانستان» است.
همچنان گفته می‌شود که این مذاکرات با پادرمیانی حزب اسلامی به‌رهبری گلبدین حکمتیار برگزار شده است. همایون جریر عضو برجسته‌ی سابق حزب اسلامی و داماد گلبدین حکمتیار است که در این نشست شرکت کرده است.
آقای جریر گفته که در این مذاکرات مقدماتی نتایج خوبی در راستای تفاهم برای آغاز مذاکرات به‌دست آمده که «در آینده‌ی نزدیک» به اطلاع عموم خواهد رسید.
به گفته‌ی او، از پنج عضو گروه طالبان که در این مذاکرات شرکت کرده‌اند، چهار نفر آن‌ها از اعضای شورای رهبری این گروه هستند.
اما ذبیح‌الله مجاهد که خود را سخن‌گوی گروه طالبان می‌خواند حضور نماینده‌ی این گروه را در نشست ترکیه رد کرده است. آقای مجاهد در تویتر خود نشست ترکیه را «جعلی و دسیسه‌های خارجی» عنوان کرده است.
او نوشته است: «ادعای اشتراک نماینده‌ی امارت اسلامی در نشست ترکیه حقیقت ندارد. ما نه به آن‌جا کدام نماینده فرستاده‌ایم و نه هم اشتراک‌کننده‌ها در آن نشست نمایندگی از امارت اسلامی می‌توانند.»
ملا عبدالرئوف، که خود را نماینده‌ی گروه طالبان در این مذاکرات معرفی کرده، گفته است که از جانب تمام طالبان نمایندگی می‌کند.
امیدواری مجلس سنا از نتایج مثبت نشست ترکیه
سناتوران در مجلس سنا از برگزاری نشست مقدماتی غیررسمی صلح در ترکیه استقبال کرده و ابراز امیدواری می‌کنند که نتایج این نشست مثبت به و نفع افغانستان به پایان برسد.
سناتوران تاکید دارند که هرتلاشی در راستای صلح افغانستان از هر آدرسی که باشد مورد تایید مردم افغانستان است.
محمدعلم ایزدیار، معاون اول مجلس سنا در نشست دیروز (یکشنبه، ۲۴ جدی) این مجلس گفت: «از روند مذاکرات صلحی که در ترکیه در حال برگزاری است، استقبال می‌کنیم و امیدواریم که این نشست بتواند زمینه‌ی صلح پایدار را در چوکات اصول فراهم کند».
آقای ایزدیار افزود که امیدوار است در این مذاکرات ارزش‌های قانون اساسی افغانستان در نظر گرفته شود.
ایزدیار بیان داشت که دولت و شورای عالی صلح افغانستان باید از جزئیات این نشست آگاه باشند تا در هماهنگی تمام این‌گونه مذاکرات پیگیری شود.
محی‌الدین منصف، دیگر عضو مجلس سنا هم گفت، مذاکرات صلحی که از سوی حزب اسلامی در ترکیه آغاز شده است گامی مثبت و نیک در راستای برقراری امنیت در کشور است.
آقای منصف افزود که گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی با برخی از سران طالبان ارتباط نزدیک دارد و امیدوار است که با استفاده از این ارتباطات بتواند قدم‌های استواری در راستای صلح در کشور بگذارد.
حنیف حنفی، عضو سنا نیز ابراز امیدواری کرده گفت که نشست ترکیه برای برقراری صلح در کشور نتیجه‌ی مثبت دهد تا مردم افغانستان بیشتر از این قربانی خشونت‌های در کشور نشوند.
میرحاتم تره‌خیل دیگر عضو مجلس سنا نیز گفت: «ما صلح می‌خواهیم و مذاکرات صلح از طرف هرکسی که برگزار شود، مورد تایید مردم افغانستان است.»
آقای تره‌خیل افزود که دولت افغانستان باید در مذاکرات صلح که با پا درمیانی حزب اسلامی به راه افتاده است، همکاری کند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *