حکومت و طالبان اشتراک نمایندگان شان در نشست مقدماتی صلح در ترکیه را رد کردند

اطلاعات روز: حکومت افغانستان و گروه طالبان اشتراک نمایندگان شان در نشست مقدماتی صلح در ترکیه را رد کردند.
در نشست ترکیه همایون جریر و عباس بصیر، مشاوران رییس‌جمهور غنی و پنج عضو گروه طالبان شرکت کرده بودند، اما ریاست‌جمهوری می‌گوید که همایون جریر و عباس بصیر از حکومت افغانستان نمایندگی نمی‌کنند.
شاه حسین مرتضوی، سرپرست دفتر سخن‌گوی ریاست‌جمهوری می‌گوید: «افراد و اشخاصی كه كه در تركيه با شماری از اعضای طالبان صحبت كرده‌اند، ازحكومت افغانستان نمايندگی نمی‌كنند.»
ذبیح‌الله مجاهد که خود را سخن‌گوی گروه طالبان می‌خواند نیز روز گذشته حضور نمایندگان این گروه را در نشست ترکیه رد کرد. آقای مجاهد در تویتر خود نشست ترکیه را «جعلی و دسیسه‌های خارجی» عنوان کرده است.
او نوشته: «ادعای اشتراک نماینده امارت اسلامی در نشست ترکیه حقیقت ندارد. ما نه به آنجا کدام نماینده‌ی فرستاده‌ایم و نه هم اشتراک کننده‌ها در آن نشست نمایندگی از امارت اسلامی می‌توانند.»
سومین نشست مقدمات غیررسمی صلح با اشتراک مشاوران رییس‌جمهور غنی و پنج عضو گروه طالبان روز یک‌شنبه، 24 جدی در شهر استانبول ترکیه برگزار شد.
همایون جریر و عباس بصیر گفته‌اند که هدف از این مذاکرات زمینه‌سازی برای آغاز «گفت‌وگوهای رسمی جدی صلح بین تحریک اسلامی طالبان و دولت جمهوری اسلامی افغانستان» است.
مذاکره‌کنندگان اعلامیه‌یی را نیز صادر کرده‌اند که در بخشی از آن آمده است: «در این نشست تفاهمی مقدماتی پنج تن از شخصیت‌های برجسته تحریک طالبان شرکت دارند که از رهبری و تمامی جناح‌های مهم و مطرح طالبان نمایندگی می‌کنند و در این نشست‌ها اصلی‌ترین دیدگاهای رهبری و همه بزرگان مطرح طالبان را به‌صراحت انتقال می‌دهند.»
در اعلامیه‌ آمده است که مذاکرات «کاملاً افغانی» است و هیچ کشور خارجی در آن حضور ندارد، اما معلوم نیست که نمایندگان طالبان از چه طریق به ترکیه رفته‌اند.
در حالی که ذبیح الله مجاهد اشتراک نماینده این گروه را در نشست ترکیه رد کرده است، اما ملا عبدالرئوف، که خود را نماینده گروه طالبان در این مذاکرات معرفی کرده، گفته است که از جانب تمام طالبان نمایندگی می‌کند.
همچنان گفته می‌شود که این مذاکرات با پادرمیانی حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمیتار برگزار شده است. همایون جریر عضو برجسته سابق حزب اسلامی و داماد گلبدین حکمتیار است که در این نشست شرکت کرده است.
آقای جریر گفته که از پنج عضو گروه طالبان که در این مذاکرات شرکت کرده‌اند، چهار نفر آن‌ها از اعضای شورای رهبری این گروه هستند. همچنان گزارش‌های وجود دارد طالبانی که در این نشست شرکت کرده‌اند، از شاخه‌ی طالبان به رهبری ملا رسول اند.
بیشتر بخوانید

مذاکرات مقدماتی صلح با گروه طالبان در ترکیه برگزار شد

امیدواری مجلس سنا از نتایج مثبت نشست صلح در ترکیه