گوتریش: مبارزه‌ی موثر در برابر دهشت‌افگنی مستلزم همکاری‌های منطقه است

اطلاعات روز: گوتریش، منشی عمومی سازمان ملل متحد می‌گوید که حکومت افغانستان نقش قابل ملاحظه‌ی در مبارزه با گروه‌های تروریستی دارد اما مبارزه موثر علیه این گروه‌ها مستلزم همکاری‌ کشورهای منطقه است.
شورای امنیت سازمان ملل متحد روز گذشته نشست ویژه‌ی را زیر عنوان « ایجاد مشارکت منطقوی در افغانستان و آسیای مرکزی به عنوان یک الگوی تامین امنیت و توسعه» برگزار کرد.
قرار بود صلاح‌الدین ربانی، سرپرست وزارت خارجه کشور در این نشست شرکت کند، اما آقای ربانی به دلیل «وضعیت سیاسی داخلی و گفت‌گوهای حزب جمعیت اسلامی با ارگ»، سفرش را لغو کرد و حکمت خلیل کرزی، معین سیاسی وزارت امور خارجه در این نشست به نمایندگی از افغانستان شرکت کرده است.
انتونیو گوتریش در جریان سخنرانی‌اش در این نشست اوضاع امنیتی افغانستان را «شکننده» خوانده و گفته است که فعالیت گروه‌های دهشت‌افگن و تندرو حتی در شمال افغانستان به چشم می‌خورد و چنین وضعیت تهدید‌های را متوجه کشور های آسیای مرکزی کرده است.
وی گفته است که حکومت افغانستان در برابر خشونت تندروان، دهشت‌افگنان و جرایم سازمان یافته‌ی بین المللی مبارزه می‌کند.
آقای گوتریش مبارزه افغانستان را به تمام منطقه و جهان تاثیر گذار خوانده و گفته است:« پاسخ به این تهدیدها تنها مسوولیت حکومت افغانستان نیست؛ مبارزه موثر در برابر دهشت افگنی مستلزم همکاری‌های چندین جانبه‌ی منطقه است».
سرمنشی ملل متحد در این نشست هم‌چنین تاکید کرد که همکاری منطقوی میان افغانستان و کشورهای آسیای مرکزی فرصت‌های را به وجود خواهد آورد تا به نگرانی‌های مشترک به شمول تمویل مالی گروه‌های دهشت افگن، بهبود امنیت سرحدات، مبارزه بر ضد قاچاق انسان و مواد مخدر، رسیدگی شود.
در همین حال، کیرات عمروف، رییس دوره‌یی شورای امنیت ملل متحد، نیز در این نشست گفته است که گروه‌های دهشت افگن به خصوص گروه دولت اسلامی یا داعش در شمال افغانستان افزایش یافته است.
او یاد آور شد که افغانستان نباید به عنوان منبع بی ثباتی تلقی گردد.
آقای عمروف افزود:« اشتباه خواهد بود که افغانستان را تنها به مثابه‌ی منبع ناامنی و بی ثباتی تلقی کرد. افغانستان از لحاظ جفرافیایی در موقیعت مطلوب قرار دارد و نیروی بشری قابل ملاحظه نیز در اختیار دارد. بنا براین، افغانستان باید به مثابه یک شریک قدرتمند در راستای پروژه‌های مشترک اقتصادی تلقی شود».
برگزاری انتخابات شفاف و عادلانه، مبارزه با فساد و قاچاق مواد مخدر، تامین حقوق بشر و حکومت داری خوب از موردهایی است که جامعه‌ی جهانی برعملی شدن آن از سوی دولت افغانستان تاکید کردند.
شورای امنیت سازمان ملل در حالی در مورد افغانستان نشست ویژه برگزار می‌کند که قبل از این یک هیأت بلند رتبه‌ی این شورا به مظور بررسی اوضاع افغانستان به کابل سفر کرده بود.