700 کشته و زخمی؛ تلفات طالبان، داعش و گروه‌های تروریستی در هفته‌ی گذشته

وزارت دفاع ملی اعلام کرده که در هفته‌ی گذشته (از 14 الی 20 دلو) در نتیجه‌ی 81 عملیات تصفیوی و 114 عملیات خاص که نیروهای امنیتی در 20 ولایت کشور راه‌اندازی کرده، 476 هراس‌افگن به‌شمول 90 جنگجوی داعش و هشت فرمانده محلی طالبان کشته و 223 هراس‌افگن دیگر زخمی شده‌اند. نیز طی هفته‌ی گذشته 59 تن به اتهام اقدام‌های تروریستی دستگیر شده‌اند. تمرکز عملیات‌های وزارت دفاع در هفته‌ی گذشته بیشتر روی ولایت‌های ننگرهار، غزنی، پکتیا، پکتیکا، لغمان، لوگر، ارزگان، زابل، فراه، بادغیس، فاریاب، بغلان، نیمروز، هلمند، خوست، میدان وردک و کندهار بوده است.
در مهم‌ترین عملیات، نیروهای هوایی کشور مواضع داعش در ولسوالی درزارب ولایت جوزجان را هدف قرار دادند. در این عملیات 28 جنگجوی داعش به‌شمول چهار شهروند خارجی این گروه کشته شدند. سمونوال عبدالحفیظ خاشی آمر امنیت فرماندهی امنیه‌ی ولایت جوزجان گفت، این حمله‌ی هوایی سه‌شنبه شب، 17 دلو در روستای دره‌ی ولسوالی درزاب این ولایت انجام یافت. به گفته‌ی آقای خاشی دو شهروند ازبکستان، یک شهروند چچن و یک شهروند عراقی اعضای گروه داعش نیز شامل کشته شده‌ها بودند.
پیش‌تر به روز دوشنبه، 14 دلو مقام‌های محلی ولایت ننگرهار نیز از کشته شدن 25 جنگجوی داعش در حمله‌ی‌ هوایی نیروهای خارجی خبر دادند. حضرت‌حسین مشرقی‌وال سخن‌گوی فرماندهی امنیه‌ی ولایت ننگرهار گفت این حمله در ولسوالی اچین این ولایت رخ داده بود.
در عین‌حال مأموریت حمایت قاطع ناتو در افغانستان از افزایش حملات هوایی بر مواضع طالبان در افغانستان و عمدتا در شمال‌شرق خبر داد. ماموریت حمایت قاطع به روز سه‌شنبه، 17 دلو در خبرنامه‌یی گفت که در سه روز نخست هفته‌ی گذشته، نیروهای امریکایی یک عملیات هوایی را بر مرکز گروه طالبان در ولایت بدخشان انجام دادند که شوررشیان طالب را از «طراحی و تمرین حملات تروریستی نزدیک به مرز چین و تاجیکستان بازداشته‌اند.»
جنرال جان‌ نکلسون فرمانده نیروهای امریکایی و ناتو در افغانستان گفت: «طالبان هیچ جایی برای پنهان شدن ندارند. برای هر گروه تروریستی که در تلاش صدمه رساندن و تخریب این کشور باشند، هیچ پناهگاه امنی وجود نخواهد داشت.» بر اساس خبرنامه‌ی حمایت قاطع، در حملات هوایی نیروهای امریکایی بر مواضع گروه طالبان، وسایط نظامی سرقت شده‌ی ارتش ملی افغانستان که به وسایط بمب‌گذاری شده تبدیل شده بودند نیز نابود شده‌اند. در خبرنامه هم‌چنین آمده بود که بمب‌افگن‌های امریکایی نوع B52 به‌طور بی‌سابقه‌یی ۲۴ بمب هدایت شونده را در ولایت بدخشان بر مواضع طالبان پرتاب کرده است.‌
در این خبرنامه آمده که ادامه‌ی عملیات هوایی نیروهای امریکایی بر شبکه‌های حمایتی گروه طالبان در ولایت هلمند در جنوب افغانستان نیز منابع درآمد آنان را هدف قرار داده که بیشتر این درآمدها ناشی از مواد مخدر بوده است. نیروهای حمایت قاطع افزوده که عملیات هوایی در ولایت هلمند ادامه می‌یابد تا منابع مالی و پناهگاه‌های امن گروه طالبان را نابود کند.
این رشته‌حملات هوایی بخشی از استراتژی افزایش نقش نظامی امریکا در افغانستان است که دونالد ترمپ در ماه اگست آن را اعلام کرد. نیروهای امریکایی گفته که عملیات هوایی آن‌ها و عملیات زمینی نیروهای امنیتی افغانستان که از نوامبر سال ۲۰۱۷ آغاز شده، خسارت ۳۰ میلیون دالری بر منابع مالی طالبان در هلمند وارد کرده است.
در همین حال به روز یک‌شنبه، 15 دلو در عملیاتی موسوم به نبرد آهنین در ولسوالی ده‌یک ولایت غزنی 38 طالب مسلح کشته و زخمی شدند. دفتر رسانه‌های والی غزنی با نشر خبرنامه‌یی اعلام کرد که در این عملیات 25 شورشی طالب کشته و 13 طالب دیگر زخمی شدند. این عملیات در روستای سیلمان‌زی، یکی از مراکز کلیدی طالبان در ولسوالی ده‌یک انجام شد.
در عین‌حال به روز پنج‌شنبه، 19 دلو مقام‌های محلی ولایت تخار از تصرف یک شهرک طالبان توسط نیروهای امنیتی افغان، در ولسوالی درقد این ولایت خبر دادند. سنت‌الله تیمور سخن‌گوی والی تخار به اطلاعات روز گفت که شهرک طالبان موسوم به شهرک «عمری» 9 ماه قبل از سوی طالبان ساخته شده بود که می‌توانست به منبع عایداتی طالبان تبدیل شود. وی تآکید کرد که این شهرک به‌صورت کامل تخریب خواهد شد. ولسوالی درقد جزیره‌یی در وسط رودخانه‌ی آمو است که در مرز بین افغانستان و تاجیکستان موقعیت دارد. به گفته‌‌ی تیمور، در این ولسوالی مواد مخدر به‌صورت گسترده‌یی قاچاق می‌شود و هیچ شکی وجود نداشت که طالبان از این شهرک به‌عنوان محلی برای قاچاق مواد مخدر استفاده کنند. وی افزود که در این عملیات به طالبان تلفات سنگینی وارد شده که ۱۸ عضو این گروه کشته و ۲۱ تن دیگر زخمی شده‌اند. وی همچنین گفت که در جریان این عملیات دو تن از نیروهای امنیتی نیز کشته شده‌اند. گروه طالبان با نشر خبرنامه‌یی این خبر را رد کرده است.
در سوی دیگر طالبان و گروه‌های قاچاق مواد مخدر نیز با حملات تهاجمی بر پاسگاه‌های نیروهای امنیتی افغان، از آنان قربانی گرفتند.
دوشنبه شب، 16 دلو در حمله‌ی طالبان بر یک پاسگاه نیروهای امنیتی افغان در ولسوالی گرشک ولایت هلمند، یک سرباز امنیتی کشته و هفت سرباز دیگر زخمی شدند. به نقل از خبرگزاری پژواک، یک منبع امنیتی گفته که این رویداد در منطقه‌ی آب پاشک ولسوالی گرشک رخ داده و یک پولیس محلی کشته و چهار پولیس محلی و سه سرباز اردوی ملی زخمی شده‌اند. به گفته‌ی این منبع پاسگاه پولیس برای ساعاتی به دست طالبان افتاده بود. عمر زواک سخن‌گوی والی هلمند نیز این رویداد را تایید کرد، اما گفت در این رویداد تنها چهار سرباز زخمی شدند.
در گذشته بارها اتفاق افتاده که گروه‌های مخالف مسلح دولت افغانستان، باهم درگیر شوند. به روز یک‌شنبه، 15 دلو، هفته‌ی گذشته نیز دو گره طالبان و داعش در ولسوالی اچین ولایت ننگرهار باهم درگیر شدند. به‌نقل از خبرگزاری پژواک، حضرت‌حسین مشرقی‌وال سخن‌گوی فرماندهی امنیه‌ی ولایت ننگرهار گفته در نتیجه‌ی درگیری گروه داعش و شاخه‌ی موسوم به منگل‌‌باغ گروه طالبان، 9 تن از طرفین کشته شدند: «در این درگیری 6 عضو گروه داعش کشته و چهار تن آنان زخمی دشند. در سوی دیگر سه عضو گروه طالبان نیز کشته شدند.»
افزون بر درگیری نیروهای افغان با هراس‌افگنان، آن‌ها با گروه‌های قاچاق مواد مخدر نیز درگیرند. به‌روز یک‌شنبه، 15 دلو هفته‌ی گذشته در اثر درگیری نیروهای سرحدی افغانستان با یک گروه قاچاقچی مواد مخدر در ولسوالی شهر بزرگ ولایت بدخشان، چهار سرباز سرحدی کشته و شش سرباز دیگر زخمی شدند. به‌نقل از خبرگزاری پژواک، سید جهانگیر کرامت آمر امنیت فرماندهی امنیه‌ی ولایت بدخشان گفت، پس از آن‌که نیروهای سرحدی افغانستان محل اختفای این قاچاق‌بران را شناسایی کردند، برای دستگیری آنان عملیاتی راه‌اندازی کردند. اما این عملیات با کشته و زخمی شدن سربازان پایان یافت و به قاچاقبران آسیبی نرسید و آنان از ساحه فرار کردند.
در هفته‌ی گذشته حمله‌ی انتحاری و انفجاری که از نیروهای افغان و غیرنظامیان قربانی گرفته باشد، روی نداد.