اعتراض جنبش روشنایی در آلمان؛ جامعه‌ی جهانی جلو گسترش فساد در افغانستان را بگیرد

اطلاعات روز: صدها تن از اعضای جنبش روشنایی دیروز (شنبه، 28 دلو) راهپیمایی بزرگی را در شهر مونیخ آلمان برگزار کردند.
معترضان سیاست‌های حکومت وحدت ملی را در افغانستان به انتقاد گرفته و از جامعه‌ی جهانی خواستند که جلو فساد گسترده در افغانستان را بگیرد.
معترضان در مقابل ساختمانی که نمایندگان شماری از کشورهای جهان برای شرکت در یک نشست مهم در شهر مونیخ آلمان گردهم آمده بودند، با حمل پلاکارت‌ها و شعارهایی علیه رهبران حکومت وحدت ملی، مسوولان حکومت افغانستان را به قوم‌پرستی و تعصب متهم کردند.
در بخشی از قطع‌نامه‌ی 9 ماده‌یی معترضان آمده است: «مردم افغانستان بیشتر این مشکلات را نتیجه‌ی سیاست‌ها و اقدامات نادرست حکومت افغانستان می‌دانند و در جریان بیشتر از سه سال گذشته، مردم افغانستان برای اصلاحات و ساختن آینده‌ی روشن، خواسته‌های خود را با روش‌های مدنی مطرح کرده‌اند، اما متأسفانه اشرف غنی احمدزی و عبدالله عبدالله و مدیران ارشد امنیتی حکومت وحدت ملی (حنیف اتمر و معصوم استانکزی) با روش‌های دیکتاتوری همواره این اعتراضات مدنی را سرکوب کرده‌اند.»
در قطع‌نامه آمده است، تبعیض قومی سیستماتیکی که در حکومت وحدت ملی تشدید شده است، همواره یکی از موانع عمده در برابر توسعه‌ی پایدار در افغانستان بوده و از دلایل اصلی افزایش فقر و نارضایتی مردم است.
معترضان از کشورهای دور و نزدیک قاره‌ی اروپا و برخی‌ کشورهای دیگر به آلمان گردهم آمدند. آنان به تغییر مسیر پروژه‌ی انتقال لین برق 500 کیلوولت ترکمنستان به افغانستان اشاره کرده و گفته‌‌اند انحراف این پروژه در تضاد با برنامه‌های توسعه‌یی کشور و بر خلاف تعهدات حکومت افغانستان برای احداث زیربناها در دهلیز منابع افغانستان است.
متعرضان با تأکید بر این‌که «تبعیض سیستماتیک قومی روی دیگر تروریسم در افغانستان است»، افزودند که فساد گسترده در حکومت افغانستان از موانع اصلی بر سر راه ایجاد یک حکومت پاسخ‌گو، از عوامل عمده‌ی هدر رفتن کمک‌های جهانی و حیف‌و‌میل سرمایه‌های ملی مردم افغانستان است.
جنبش روشنایی در دو سال اخیر چندین تظاهرات را در داخل و خارج کشور راه‌اندازی کرده است. تظاهرات دوم اسد سال 1395 جنبش روشنایی در کابل هدف حملات انتحاری قرار گرفت که در آن نزدیک به 100 تن جان باختند.