غنی: تا دو سال دیگر باید تمام مهاجران از پاکستان به کشور برگردند

اطلاعات روز: رییس‌جمهور غنی می‌گوید باید تا دو سال آینده تمامی مهاجران افغانستان از پاکستان به کشور برگردند و حکومت می‌خواهد تمام اولویت‌های خود را به‌خاطر برگشت این مهاجران تغییر دهد.
آقای غنی که امروز (شنبه، 28 دلو) در مراسمی به مناسبت بیست‌ونهمین سالروز خروج ارتش شوری سابق از افغانستان در ارگ صحبت می‌کرد، گفت: «امید است که در 24 ماه آینده، هدفی را که من می‌خواهم این است که تمام مهاجرین افغانستان از پاکستان دوباره به آغوش کشور خود برگردند. ما می خواهیم تمام اولویت‌های خود را تغییر دهیم تا مهاجرین افغانستان از پاکستان پس بیایند.»
حفیظ‌الله میاخیل، مشاور مطبوعاتی وزارت مهاجرین و عودت کنندگان به اطلاعات روز می‌گوید که این وزارت با هم‌کاری سایر نهادهای ملی و بین‌المللی روی برنامه‌ی برگشت داوطلبانه و تدریجی مهاجران افغانستان از پاکستان کار می‌کند.
آقای میاخیل افزود که این برنامه شامل دو بخش: کمک‌های بشری و برنامه‌های انکشافی است که 500 میلیون دالر بودجه برای آن در نظر گرفته شده است.
میخایل گفت، براساس این برنامه، قرار است 700 هزار مهاجر در سال 2018 از پاکستان به کشور برگردند.
هم‌چنان قرار است در روزهای آینده یک هیأت از پاکستان به افغان بیاید تا در مورد بازگشست مهاجران افغان با مقام‌های کشور گفت‌وگو کند.
سخن‌گوی وزارت مهاجرین گفت که ریاست این هیأت را عبدالقادر بلوچ، وزیر قبایل و ایالت‌های پاکستان به‌عهده دارد و در دیدار با مقام‌های افغانستان روی «مدیریت پروسه برگشت مهاجرین، برنامه‌های تشویقی به‌خاطر برگشت و تعهدات حکومت افغانستان» صحبت خواهد کرد.
از سوی دیگر آقای میاخیل می‌گوید که مذاکرات افغانستان با ایران برای برگشت داوطلبانه مهاجران از این کشور نیز جریان دارد، اما برگشست مهاجران افغانستان از ایران از اولویت‌های حکومت نیست.
او گفت: «اولویت ما در زمینه برگشت داوطلبانه و تدریجی مهاجران از پاکستان است.»
در همین حال انتقادهای وجود دارد که حکومت در مورد برگشت مهاجران افغانستان از ایران و پاکستان برخورد دوگانه می‌کند و رییس‌جمهور با برخی مقام‌های کشور در تلاش‌اند تا برای اهدافی در آینده از جمله انتخابات پیش‌رو، زمینه‌ی برگشت مهاجران از پاکستان را فراهم کنند.
نزدیک به سه میلیون مهاجر افغانستان در پاکستان زندگی می‌کنند. پاکستان در دو سال اخیر فشارها بر مهاجران افغان را بیشتر کرده تا آنان به کشورشان برگردند.