دیدبان شفافیت: اقدامات مبارزه علیه فساد حکومت وحدت ملی غیرمستقل و سیاسی بوده است

اطلاعات روز: دیدبان شفافیت افغانستان می‌گوید که سقوط افغانستان در شاخص سنجش فساد بیانگر ناتوانی حکومت در امر مبارزه علیه فساد است و اقدامات مبارزه علیه فساد حکومت وحدت ملی غیرمستقل و سیاسی بوده است.
انتقاد دیدبان شفافیت افغانستان در حالی‌ست که دیدبان شفافیت بین‌المللی روز گذشته گزارش سالانه خود از شاخص سنجش فساد در 180 کشور را منتشر کرد که نشان می‌دهد افغانستان با کسب 15 نمره از 100 نمره چهارمین فاسدترین کشور جهان شناخته شده است.
در ارزیابی سال 2016 دیدبان شفافیت بین‌المللی سومالیا، سودان جنوبی، کره شمالی، سوریه، لیبا، سودان و یمین در رده‌ی پایین‌تر از افغانستان قرار داشت اما ارزیابی سال 2017 نشان می‌دهد که تنها سه کشور در رده‌ی پایین‌تر از افغانستان قرار دارد.
سید اکرام افضلی، رییس اجراییه دیدبان شفافیت افغانستان امروز (پنج‌شنبه، سوم دلو) در نشست خبری در کابل گفت که «اقدامات مبارزه علیه فساد حکومت وحدت ملی غیرمستقل و سیاسی بوده است و نتایج این بی تفاوتی سیاسی به سفارشات مکرر نهادهای مدنی باعث روکود مبارزه علیه فساد اداری شده است.»
آقای افضلی افزود که حکومت وحدت ملی نتواسته کارهای مبارزه علیه فساد را نهادینه و گسترش دهد و مبارزه علیه فساد اداری در حد شعار باقی مانده است.
دیدبان شفافیت افغانستان به حکومت وحدت ملی سفارش کرده که باید فساد را به‌عنوان تهدیدی بر علیه امنیت ملی تلقی کرده و مبارزه با آن را همانند مبارزه بر علیه ناامنی در اولویت قرار دهد.
دیدبان شفافیت خواستار ایجاد کمیسیون مستقل مبارزه با فساد براساس «اصول جاکارتا» شده تا به گفته‌ی این نهاد، از فعالیتهای مبارزه با فساد، راهنماییهای استراتژیک، راههای جلوگیری، روند رسیدگی به قضایا در مرکز عدلی مبارزه با فساد و هماهنگی تمام تلاش‎های دولتی، برای مبارزه بر علیه فساد را مورد نظارت قرار دهد.
دیدبان شفافیت افغانستان می‌گوید که دولت نیاز دارد تا اقدامات فوری را برای استقلالیت دادستانی کل و قوه قضاییه روی دست گیرد.

بیشتر بخوانید

افغانستان چهارمین کشور فاسد جهان شناخته شد