خلیلی:کشورها در مورد صلح افغانستان دیدگاه متفاوت دارند

اطلاعات روز: محمد کریم خلیلی، رییس شورای عالی صلح در دومین نشست پروسه‌ی کابل گفت که نبود اتفاق دیدگاه در مورد صلح افغانستان میان کشورها هنوزهم یک چالش به حساب می‌آید.
آقای خلیلی امروز(چهارشنبه، 9حوت) در دومین نشست پروسه‌ی کابل گفت که وجود تفاوت دیدگاه میان کشورها در امر صلح افغانستان؛ موجودیت جنگ‌جویان مختلفی که از کشورهای دیگر به افغانستان روی آورده‌اند؛ تجارت مواد مخدر؛ وجود اقتصاد جرمی و گستردگی فقر و بیکاری، از جمله چالش‌هایی‌اند که روند صلح را با دشواری، مواجه کرده است.
او افزود که به رغم این چالش‌ها و موانع، اما زمینه‌ها و فرصت‌های خوبی برای صلح نیز وجود دارند که چشم‌انداز امیدبخشی را نوید می‌دهد.
آقای خلیلی تأکید کرد که قرار است نشستی با اشتراک علمای سه کشور افغانستان، پاکستان و اندونیزیا در آینده‌ی نزدیک برگزار شود.«اجازه دهید یادآوری نمایم که برای حمایت از صلح افغانستان، قرار است نشستی به ابتکار جمهوری اندونیزیا با اشتراک علمای سه کشور افغانستان، پاکستان و اندونیزیا برگزار شود. امیدوارم این نشست، نتایج خوبی را به همراه داشته باشد. از این ابتکار جمهوری اندونیزیا سپاسگزاری می‌کنیم.»
رییس شورای عالی صلح گفت که هزینه‌ی صلح کمتر از هزینه جنگ است و دوام جنگ، خلاءهایی را ایجاد می‌کند که از یک‌سو منجر به ظهور حلقه‌های جدیدی از جنگ ‌طلبان می‌گردند و از سوی دیگر، قوت‌ها و ظرفیت‌های موجود برای حل معضل را نیز به تدریج کاهش می‌دهد.
از سوی هم حنیف اتمر، مشاور امنیت ملی ریاست جمهوری افغانستان می‌گوید که رشد تروریزم تهدید مشترک علیه منافع ملی کشورهای جهان است
وی که در نشست امروز بخش بحث در مورد تروریزم را به عهده داشت گفت که برای هماهنگی منطقوی و جهانی باید از ماهیت تهدید تروریزم که در مقابل منافع ملی ما و همه کشورها قراردارد، به یک درک مشترک برسیم.
آقای اتمر افزود، مبارزه نیروهای امنیتی افغانستان با شبکه‌های تروریستی در واقع دفاع از جامعه جهانی است.
به گفته‌ی وی، حلقه کشنده افراط گرایی خشونت آمیز به ویژه از طرف شبکه‌های فرامرزی« جنایت کاران، حمایت پنهانی» را با خود دارد و نیاز است تا اقدام‌های مشترک در برابر آن، صورت گیرد.
او تأکید کرد که افغانستان در استراتیژی مبارزه با تروریزم، تحقق صلح را دنبال می‌کند و از جامعه جهانی نیز می‌خواهد این استراتیژی را دنبال کند.«ما هنوز هم یک استراتیژی مهم مشترک را به اجرا نگذاشته‌ایم؛ افغانستان حد اقل سقف همکاری‌های جهان را در مبارزه با مواد مخدر و تروریزم نمی داند.هدف ما این است که استراتیژی مشترک را داشته باشیم و این در مطابقت به ظرفیت‌های بین المللی ما باشد.»
او تاکید کرد که بخشی از پیشنهاد افغانستان، تقویت همکاری از جمله تبادله اطلاعاتی و مبارزه با ایدیولوژی تروریستی از طریق بسیج علما در مبارزه با این فکر است.
آقای اتمر بیان داشت که افغانستان حاضر است مجرمین تروریستی را به کشورهای شان پس بفرستد تا در مورد رشد و تمویل تروریزم درک مشترک به میان آید.