مقام‌های امنیتی به مجلس سنا فرا خوانده می‌شوند

اطلاعات روز:سناتوران در مجلس سنا می‌گویند که مقام‌های امنیتی را در پیوند به افزایش نا امنی‌ها و افزایش تلفات نیروهای امنیتی به این مجلس فرا بخواند.
مجلس سنا در نشست امروز( سه شنبه، 22 حوت) خود اعلام کرد تا مقام‌های امنیتی را در نشست روز سه‌شنبه آینده این مجلس فرا می‌خوانند.
فضل‌هادی مسلم‌یار، رییس مجلس سنا پس از انتقاد سناتوران مبنی بر افزایش نا امنی‌ها و افزایش تلفات نیروهای امنیتی گفت: «مقام‌های امنیتی در نشست روز سه شنبه آینده فرا خوانده می شوند تا به سوالات سناتوران در زمینه افزایش نا امنی‌ها در کشور پاسخ ارائه کنند».
آقای مسلم‌یار نیز ضمن انتقاد از عدم رسیدگی نهادهای امنیتی به سربازان، گفت که مقام‌های امنیتی باید در تجهیز و حمایت از سربازان که مسوولیت شان است، به موقع ادا کنند.
محمد علم ایزدیار، معاون اول مجلس سنا هم گفت: «افزایش تلفات نیروهای امنیتی در یک هفته اخیر نگران کننده و خطرناک است؛ تنها دیروز در حمله طالبان بر پوسته‌های شاهراه نیمروز- هرات، 22 سرباز به شهادت رسیده اند».
آقای ایزدیار افزود که تلفات سربازان در نتیجه‌ی ضعف مدیریت و عدم حمایت هوایی افزایش یافته است و مسوولان باید مورد بازپرس قرار گیرند.
او تاکید کرد که دولت به هرشکل ممکن باید از افزایش تلفات نیروهای امنیتی جلوگیری کند.
به گفته‌ی وی، سیاست‌های کلان دولت به ویژه بسته پیشنهادی صلح به طالبان نباید سبب تضعیف نیروهای امنیتی و افزایش تلفات آنان گردد؛ «دولت باید سیاست جنگ و صلح اش را واضح و روشن سازد.»
بازمحمد زرمتی دیگر عضو مجلس سنا هم با اشاره به سقوط ولسوالی اناردره ولایت فراه و بازپسگیری آن توسط نیروهای امنیتی گفت، زمانی که مردم و نیروهای امنیتی تلف می‌شوند، بازپس گیری ولسوالی چه سودی دارد؛ دولت باید از سقوط پوسته‌‍ها و ولسوالی‌ها جلوگیری کند.
حنیف حنفی هم به وضعیت ناگوار امنیتی در ولسوالی ارزگان خاص اشاره کرد و گفت این ولسوالی از چند روز به این طرف در محاصره طالبان قرار دارد و اگر نهادهای امنیتی فوراً اقدام نکنند، این ولسوالی به دست طالبان سقوط خواهد کرد.
آقای حنفی افزود، عدم کمک رسانی به موقع نهادهای امنیتی به سرازان به ویژه عدم حمایت هوایی؛ سربازان را با مشکلات جدی مواجه ساخته است.
او گفت که در رابطه به وضعیت ولسوالی ارزگان خاص از چند روز به این طرف تلاش زیادی کرده، ولی هیچ مسوولی حاضر به پاسخ‌گویی نشده است.
این در حالی است که اخیراً نا امنی‌ها در ولایت‌های فراه، نیمروز، ارزگان، غزنی، قندوز و تخار افزایش یافته است و در رویدادهای مختلف در این ولایت‌ها نیروهای امنیتی نیز متحمل تلفات زیادی شده اند.