بی باوری سناتوران از همکاری پاکستان در پیوند به پروسه‌ی صلح افغانستان

اطلاعات روز: سناتوران در مجلس سنا با اشاره به سفر اخیر مشاور امنیت ملی پاکستان می‌گویند که وعده‌های مقام‌های پاکستانی در پیوند به همکاری این کشور به روند صلح افغانستان قابل باور نیست.
سناتوران می‌گویند که پاکستان بارها در حرف همکاری شان را در روند صلح افغانستان اعلام کرده؛ اما در عمل عکس آن را انجام داده است.
آنان تآکید دارند که حکومت افغانستان نباید دیگر فریب وعده‌های مقام‌های پاکستان را در تامین صلح در افغانستان بخورند و باید موضع قاطع داشته باشند.
ناصرخان جنجوعه مشاور شورای امنیت ملی نخست وزیر پاکستان دیروز( 26 حوت) به کابل آمد و با رییس جمهور غنی، داکتر عبدالله و حنیف اتمر مشاور امنیت ملی دیدار کرد.
آقای جنجوعه در این دیدارهای جداگانه از بسته‌ی پیشنهادی صلح افغانستان به طالبان حمایت کرد.
او همچنین گفت که کشورش برای مذاکرات دولت با دولت با افغانستان آماده است.
با این وجود، شماری از سناتوران در مجلس سنا به این گفته‌های مشاور امنیت ملی بی باور هستند.
نثار حارث یک عضو مجلس سنا در نشست امروز( یکشنبه، 27 حوت) این مجلس گفت: «پس از افزایش فشار امریکا بر پاکستان، دید و بازدید مقام‌های پاکستانی از افغانستان نیز افزایش یافته؛ اما وعده‌های همکاری آنان هیچ نتیجه عملی در قبال نداشته و نخواهند داشت».
آقای حارث گفت که دولت افغانستان از موضع قاطعی که در برابر پاکستان گرفته است نباید عقب نشینی کند و مردم نیز از دولت حمایت می‌کند.
گلالی اکبری نیز گفت: «پاکستان هیچ گاه به تعهداتش وفا نکرده و ادامه بازدیدهای مقام‌های آن کشور نیز حز وقت ضایع کردن چیزی دیگری نیست».
خانم اکبری گفت، هرزمانی که مقام‌های پاکستانی از صلح افغانستان اعلام طرفداری می‌کنند، مردم افغانستان قربانی می‌دهند و حمله انتحاری دیروز کابل نیز« یکی از پیام‌های روشن مشاور امنیت ملی پاکستان بود.»
حنیف حنفی دیگر عضو مجلس سنا نیز گفت: «مقام های پاکستان همواره دروغ گفته و این بار نیز در مورد حمایت کشورش از بسته پیشنهادی صلح افغانستان به طالبان، دروغ می گویند».
آقای حنفی از دولت افغانستان خواست که با استفاده از شورای امنیت سازمان ملل متحد و امریکا و ناتو بر پاکستان فشار وارد کند تا عملاً در روند صلح افغانستان صداقت نشان دهد، در غیر آن نباید به پاکستان اعتماد کند.
زلمی زابلی دیگر عضو مجلس هم گفت، اگر دولت پاکستان دروغ نمی‌گوید باید بر طالبان فشار وارد کند که بسته پیشنهادی صلح افغانستان را بپذیرند و بر اساس آن اعلام آتش بس کنند.
آقای زابلی گفت، حکومت افغانستان باید موضع قاطعانه در برابر پاکستان داشته باشد و تنها به وعده‌های «دروغین» آنان اکتفا نکند؛ وگرنه مردم افغانستان به این باور رسیده‌اند که اگر امریکا و پاکستان بخواهد صلح در افغانستان تامین می‌شود.
این در حالی است که رییس جمهور غنی نیز در دیدار با آقای جنجوعه رسماً از نخست وزیر پاکستان دعوت کرده است تا از کابل دیدار کند.