سناتوران: برای تهیه فهرست رأی‌دهندگان کارمندان زن استخدام نشده است

اطلاعات روز: سناتوران در مجلس سنا می‌گویند که سهم زنان در استخدام کارمندان برای توزیع تذکره و تهیه فهرست رأی‌دهندگان فراموش شده است.
اعضای مجلس سنا در نشست امروز (سه‌شنبه، 21 حمل) هشدار دادند که عدم موجودیت کارمندان زن در روند توزیع تذکره و روند تهیه فهرست رأی‌دهندگان، باعث خواهد شد که بسیاری زنان از شرکت در این روند خودداری کنند.
محمد علم ایزدیار، معاون اول مجلس سنا ضمن تأکید بر شفافیت در برگزاری انتخابات پارلمانی و شوراهای ولسوالی‌ها گفت که انتخابات شفاف می‌تواند اعتماد از دست رفته مردم را دوباره به‌دست آورد.
آقای ایزدیار افزود که عدم استخدام خانم‌ها در روند تهیه فهرست رأی‌دهندگان مشکلاتی را در این روند به‌وجود خواهد آورد.
به گفته‌ی‌ او، سهم ندادن به زنان در روند تهیه فهرست رأی‌دهندگان می‌تواند به میزان اشتراک زنان و شفافیت انتخابات آینده صدمه وارد کند.
گلالی اکبری، عضو دیگر سنا نیز گفت که اگر کارمندان زن در روند تهیه فهرست رأی‌دهندگان و روند توزیع تذکره استخدام می‌شدند، زنان دهات و مناطق دوردست کشور با اخذ تذکره در انتخابات شرکت می‌کردند، اما هم‌اکنون میزان اشتراک زنان در این روند پایین می‌آید.
خانم اکبری میزان آگاهی‌دهی کمیسیون انتخابات به زنان روستایی را نیز پایین خواند و یادآور شد که با این وضعیت بسیاری از زنان در روند انتخابات شرکت نخواهند کرد.
انارکلی هنریار هم گفت که کمیسیون انتخابات با نادیده گرفتن سهم زنان در روند انتخابات، چگونه می‌خواهد انتخابات شفاف برگزار کند.
خانم هنریار افزود که کمیسیون انتخابات در روند تهیه فهرست رأی‌دهندگان هیچ کارمند زن را استخدام نکرده و در واقع نصفی از جامعه را فراموش کرده است.
لیلما احمدی، دیگر عضو مجلس سنا نیز گفت که کمیسیون انتخابات در تهیه فهرست رأی‌دهندگان و روند توزیع تذکره به شهروندان جهت شرکت در رأی‌دهی نقش نداده است و به‌همین دلیل اشتراک زنان در روند انتخابات اندک خواهد بود.
به گفته‌ی او، اگر کارمندان زن در روند توزیع تذکره و روند تهیه فهرست رأی‌دهندگان استخدام می‌شدند، بسیاری از زنان کشور به سادگی برای اخذ تذکره و ثبت‌نام برای رأی‌دهی شرکت می‌کردند.
با این وجود، کمیسیون انتخابات اخیراً اعلام کرده است که تمامی کارمندان روند تهیه فهرست رأی‌دهندگان استخدام شده‌اند، اما عدم استخدام کارمندان زن در این روند انتقادها و نگرانی‌های را در پی داشته است.