افزایش تولید زعفران در افغانستان و ساخت پنج مرکز پروسس آن در سال جاری

وزارت زراعت و مالداری در نظر دارد که در سال جاری بیشتر روی پروسس، بسته‌بندی معیاری، تضمین کیفیت و بازاریابی زعفران در افغانستان کار کند. از این‌رو قرار است پنج مرکز پروسس معیاری زعفران در افغانستان ساخته شود.
اکبر رستمی سخن‌گوی وزارت زراعت و مالداری در گفت‌وگو با روزنامه‌ی اطلاعات روز گفت، این کارخانه‌ها در ولایت‌هایی تأسیس خواهد شد که میزان کشت زعفران در آن بیشتر است.

اکبر رستمی سخن‌گوی وزارت زراعت و مالداری

به گفته‌ی آقای رستمی، افزون بر ولایت هرات که مرغوب‌ترین زعفران را دارد، کشت زعفران در ولایت‌های پکتیا، کابل، لوگر و فاریاب نیز نتیجه‌ی خوبی داده است.
برای معیاری‌سازی، و پروسس زعفران سال گذشته نیز وزارت زراعت شش مرکز پروسس را در ولایت هرات تأسیس کرد و پروسس زعفران تا حدی معیاری شد. سال گذشته یک مرکز کنترل کیفیت که می‌تواند رنگ، بوی و طعم زعفران را تشخیص دهد نیز در هرات افتتاح شد.
براساس طرح پنج ‌ساله‌یی که پارسال از سوی وزارت زراعت و مالداری برای توسعه‌ و انکشاف زعفران ترتیب شد، بارور کردن مزارع زعفران، تضمین کیفیت آن با استفاده از لابراتوارها و توسعه‌ی بازار خارجی از اهداف این وزارت در سال جاری خوانده شده است.
آقای رستمی در این زمینه می‌گوید تا دو هفته‌ی آینده یک لابراتوار برای کنترل کیفیت زعفران و یک لابراتوار برای کنترل امراض و آفات آن در کابل ساخته می‌شود.
وی می‌افزاید، برای باروری بیشتر زمین نیز، وزارت زراعت در نظر دارد تا در ولایت‌هایی که زعفران کشت می‌شود برای دهاقین کارگاه‌های آموزشی برگزار کند.
در عین حال قرار است در ماه‌های ثور و جوزای امسال 245 متریک‌تن پیاز و زعفران برای زعفران‌کاران و دهاقین در سراسر افغانستان توزیع شود.
در قسمت صادرات و توسعه‌ی بازار خارجی زعفران نیز وزارت زراعت در نظر دارد نمایشگاه‌های بین‌المللی راه‌اندازی کند.
آقای رستمی در این مورد گفت: «در کنار تولیدات روی پروسس، بسته‌بندی بازاریابی و افزایش صادرات تلاش می‌کنیم. چندی قبل در نمایشگاهی بین‌المللی که در دبی برگزار شده بود قراردادهای خوبی در قسمت فروش زعفران با بازرگانان از جمله بازرگانان عربستان سعودی عقد کردیم. هرچند این قراردادها اندک است، اما سبب باز شدن راه صادرات کشور به بازارهای خارجی می‌شود.»
وی می‌افزاید، در نمایشگاهی که پارسال در دبی برگزار شده بود، زعفران افغانستان توانست توجه بازرگانان خارجی را به خود جلب کند و به‌تازگی چین هم به زعفران افغانستان علاقمندی نشان داده است.
به گفته‌ی آقای رستمی در سال جاری حکومت افغانستان در پی یافتن بازارهای دایمی برای صادرات زعفران در کشورهای اروپایی و عربی است. او افزایش صادرات را به پروسس معیاری و تضمین کیفیت مشروط می‌کند: «در حال حاضر راه برای گسترش صادرات زعفران باز شده است. به هر اندازه‌یی که در قسمت بسته‌بندی و پروسس و تضمین کیفیت کار شود به همان میزان صادرات زعفران افغانستان افزایش می‌یابد.»
او می‌افزاید که اکثر ولایت‌های افغانستان شرایط اقلیمی مناسبی برای کشت زعفران دارد: «اکنون در 31 ولایت افغانستان زعفران کشت می‌شود و تا حدی نتیجه داده است.»
داده‌ها نشان می‌دهد که کشت زعفران در افغانستان نتیجه‌ی قابل قبولی داشته و هر روز به وسعت مزارع زعفران افزوده می‌شود. در سال 1383 که 16 هکتار زمین زیر کشت زعفران قرار داشت، 60 کیلوگرام زعفران از آن به‌دست آمده بود. این رقم اما در سال 1396 به صدها برابر افزایش یافت، طوری که پارسال بیش از سه هزار هکتار زمین زیر کشت زعفران قرار گرفت و از آن بیش از 10 تن زعفران حاصل شد.
سال گذشته وزارت زراعت حاصلات زعفران را هشت متریک‌تن پیش‌بینی کرده بود، اما برخلاف این پیش‌بینی، حاصلات زعفران به بیش از 10 متریک‌تن افزایش یافت.
شرکت‌های تولید و پروسس زعفران بیشتر در ولایت غربی هرات فعالیت‌ دارند. این شرکت‌ها اکثراً زعفران را به‌شکل سنتی آن پروسس می‌کنند، اما از سال گذشته به این‌طرف که پروسسگاه‌های معیاری در این ولایت ساخته شده، تغییرات چشم‌گیری در تولیدات و کیفیت زعفران این ولایت رونما شده است.
شرکت زعفران فیضی از سال 1390 به این‌طرف در ولایت هرات فعالیت می‌کنند. این شرکت بیش از 50 جریب زمین را زعفران کاشته است و سالانه از آن نزدیک به 40 کیلوگرام زعفران به‌دست می‌آورد.
سیدعبدالواجد ستاری، معاون این شرکت می‌گوید که تا حالا در چندین نمایشگاه ملی و بین‌الملی محصولات خود را به نمایش گذاشته و به فروش رسانده است.
وی می‌افزاید که وزارت زراعت در قسمت تدویر نمایشگاه‌های داخلی و خارجی، پروسس، کارگاه‌های آموزشی کشت و در برخی موارد کمک مالی با شرکت‌های زعفران همکاری کرده است.
این شرکت از حکومت می‌خواهد که با راه‌اندازی نمایشگاهای ملی و بیین‌المللی برای محصولات‌شان بازاریابی کند.
زعفران افغانستان، بهترین زعفران جهان
طلای سرخ افغانستان از نظر کیفیت در سطح جهان بی‌نظیر است و این کشور در جمع سه بزرگ‌ترین تولید‌کننده‌ی زعفران نیز قرار دارد.
زعفران افغانستانی سه سال پی‌هم به‌عنوان بهترین نوع زعفران در جهان انتخاب شد.
فعلا در بازارهای افغانستان هر کیلوگرام زعفران مرغوب و اصل 90 تا 100 هزار افغانی به‌فروش می‌رسد.
افغانستان با داشتن آب و هوای خشک و میزان بارندگی کم مناسب‌ترین شرایط اقلیمی برای کشت زعفران دارد. زعفران به آب زیادی نیاز ندارد و کافی است پس از کشت، دو بار در سال آبیاری شود. بناءً میزان کم بارندگی در فصل زمستان امسال تأثیر منفی روی مزارع زعفران نخواهد داشت.