پولیس برای 10 افغانی یک راننده را کشت

نجیب‌الله سعادت-هرات
اخاذی پولیس از رانندگان در مسیر بزرگراه هرات -فراه یکی از موضوعات چالش‌برانگیز برای رانندگان این مسیر عنوان می‌شود. گرفتن پول از رانندگان، منتظر ماندن و بر خورد بد سربازان پولیس با این رانندگان از عمده‌ترین چالش‌های رانندگان این مسیر به‌حساب می‌آید.
به‌تازگی در روز پنج‌شنبه هفته‌ی گذشته یک راننده‌ی موتر باربری در نزدیکی مرکز فراه زمانی‌که به در خواست پول از سوی یکی از سربازان پاسخ منفی داد، با واکنش خشونت‌بار سرباز پولیس مواجه شد و به قتل رسید.
بعد از قتل این راننده، ده‌ها تن از رانند گان این مسیر که عمدتا از ولایت‌های هرات، فراه، قندهار و هلمند اند در مرکز این ولایت دست به یک راهپیمایی اعتراضی زدند و خواستار محاکمه‌ی این سرباز پولیس و خاتمه دادن به روند اخاذی‌ها در مسیر بزرگراه ۵۱۷ فراه شدند.
طوری‌که رانندگان این مسیر به روزنامه‌ی اطلاعات روز می‌گویند، راننده‌ی کشته‌شده به‌دلیل نپرداختن ۱۰ افغانی به قتل رسیده است.
عبدالحمید، یکی از کسانی‌که در این راهپیمایی اشتراک کرده، با تأیید این ادعا، می‌گوید: «هر روز رانندگان کشته می‌شوند و این روند ادامه خواهد داشت.»
او از دولت می‌خواهد که این موضوع را به‌گونه‌ی همه‌جانبه بررسی کند و قاتل این راننده را به سزایش برساند.
این راننده‌ی معترض مدعی است که سربازان همه‌روزه از رانندگان موترهای باربری اخاذی می‌کنند: «هر روز ما۱۰۰ افغانی تا ۲۰۰ افغانی به اکثر پسته‌ها می‌دهیم. پسته‌ی منطقه‌ی «سور» که همیشه اخاذی می‌کند.»
گفته می‌شود راننده‌یی که کشته شده، ساکن ولایت هرات بوده که توسط موتر باربری‌اش میوه انتقال می‌داده است.
در همین حال، جمیله امینی عضو شورای ولایتی فراه در گفت‌وگو با روزنامه‌ی اطلاعات روز، تأیید می‌کند که مسیر بزرگراه هرات -فراه از مسیرهایی است که در آن همواره از رانندگان اخاذی صورت می‌گیرد.
این عضو شورای ولایتی فراه بیان می‌گوید شکایات زیادی از رانندگان این مسیر به شورای ولایتی این ولایت رسیده است و آن‌ها این موضوع را با مقام‌های امنیتی این ولایت شریک ساخته‌اند.
او گفت: «این موضوع از زمان توریالی عبدیانی فرمانده پولیس فراه تاکنون ادامه دارد. او بارها قول داد که این موضوع را ریشه‌کن کند، اما ناکام بود و نتوانست. حالا والی و فرمانده پولیس می‌گویند که این مشکل را ریشه‌کن می‌کنند، اما تا تاکنون هیچ تغییری رخ نداده است.»
اما ناصر مهری، سخن گوی والی فراه می‌گوید که عبدالبصیر سالنگی والی فراه به‌خاطر وقوع این رویداد از رانندگان و مردم این ولایت معذرت خواسته و به آن‌ها وعده داده است که این موضوع به‌گونه‌ی همه‌جانبه بررسی می‌شود.
سخن‌گوی والی فراه می‌افزاید که فرمانده جدید پولیس فراه در هماهنگی با والی این ولایت از چندی به این‌سو برنامه‌ی پاک‌سازی پولیس را آغاز کرده است که در این راستا چندین تن از نفوذی های مخالفان مسلح دولت را از صفوف پولیس این ولایت خارج ساخته و پولیس های که دست به اخاذی می زنند را نیز به پنجه قانون خواهند سپرد.