رییس‌اجراییه: همه‌ی ما بپذیریم که در برابر مردم افغانستان ملامت هستیم

اطلاعات روز: عبدالله عبدالله، رییس‌اجراییه می‌گوید باید همه‌ی مسوولان حکومت بپذیرند که در برابر مردم افغانستان ملامت هستند.
وزارت اطلاعات و فرهنگ امروز(چهارشنبه، 12ثور) مراسم گرامی داشت از سوم می، روز جهانی مطبوعات را برگزار کرد.
در این مراسم آقای عبدالله فعالیت و دست‎‌آورد‌های خبرنگاران و رسانه‌ها را چشم‌گیر خواند و گفت که گروه‌های تروریستی با هدف قرار دادن رسانه‌ها و خبرنگاران نمی‌توانند آزادی بیان را در افغانستان متوقف کنند.
رییس‌اجراییه می‌گوید که خبرنگاران حکومت را از کمبودی‌ها در صفوف نیروهای امنیتی و دیگر بخش‌ها با خبر می‌کنند.« شما(خبرنگاران) خبر کمبودی‌ها را به ما می‌رسانید نه از طریق سیستم که ما داریم که در آنجا چه می گذرد.»
از سوی هم‌ رییس‌جمهور غنی در پیامی از مدیران و نهادهای حامی رسانه‌ها خواست که امکانات و امتیازات لازم را در اختیار خبرنگاران قرار بدهند.
در پیام آقای غنی آمده است« حکومت انتظار دارد که نهادهای خبرنگاری و مدیران رسانه‌ها در راستای تأمین حقوق خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ها در بخش قراردادها، سابقه کاری، بیمه، تقاعد و دیگر امتیازات در همکاری با وزارت کار در چهار چوپ قوانین کشور همکار نمایند.»
نماینده‌ی سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد( یونیسکو) نیز گفت که عاملان حمله بر خبرنگاران باید محاکمه شوند.
صدیق الله توحیدی، عضو کمیته‌ی مصونیت خبرنگاران با انتقاد ازعدم حمایت حکومت از خبرنگاران گفت که باید از خانواده‌های شهدای خبرنگاران حمایت شود.
آقای توحیدی تأکید کرد که نهادهای مدافع رسانه‌ها خواهان اقدامات سریع و ملموس حکومت در راستای تأمین امنیت خبرنگاران هستند.
از روز جهانی مطبوعات در حالی در افغانستان تجلیل می‌‌شود که طی دو هفته‌ی گذشته 11 خبرنگار در ولایت‌های کابل، خوست و قندهار کشته و 7 تن دیگر زخمی شده‌اند.