کمیسیون حقوق بشر: در یک سال گذشته ۵۲۶ زن از خانه فرار کرده‌اند

اطلاعات روز: کمیسیون مستقل حقوق بشر در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرد که در یک سال گذشته 108 مورد پرونده‌ی فرار از منزل را ثبت کرده است.
این کمیسیون امروز(سه‌شنبه،17 ثور) گزارش‌های فرار از منزل و وضعیت حقوق بشر در محلات سلب آزادی را نشر کرد.
در گزارش این نهاد آمده است که قضایای فرار از منزل یکی از چالش‌های جدی فرار راه خانواده‌ها و زنان است.
دفتر ساحوی کابل کمیسیون مستقل حقوق بشر قضایای فرار از منزل را در هفت ولایت حوزه‌ی مرکز افغانستان( کابل، پروان، کاپیسا، پنجشیر، لوگر، غزنی و میدان وردک) بررسی کرده است.
سیماسمر، رییس کمیسیون مستقل حقوق بشر در نشست خبری با ارائه این گزارش‌ها گفت که ۷۵ مورد قضایای فرار از منزل در شهر کابل اتفاق افتاده است.

در گزارش کمیسیون حقوق بشر آمده است که ناامنی، رسم و رواج ناپسند جامعه و مداخله‌ی زورمندان سبب شده این گونه قضایا بیشتر در مراجع غیر رسمی حل و فصل شود.
خشونت‌های خانوادگی، خشونت‌های روانی، عدم رعایت حقوق بشری زنان، ممانعت از انتخاب همسر، ازدواج اجباری، مشکلات اقتصادی، رسم و رواج‌های ناپسند از عوامل عمده‌‎ی فرار از منزل خوانده شده است.
این نهاد می‌گوید که بیشتر قربانیان فرار از منزل پس از فرار نه تنها که به امنیت و آرامش دست نیافته بلکه در خانه و بیرون از خانه گرفتار مشکلات جدی تر نیز شده‌اند.
در گزارش کمیسیون حقوق بشر آمده است که 12 نفر به جرم فرار از منزل بازداشت و مجازات شده و 6 نفر دیگر در مسیر راه از سوی افراد ناشناس مورد تجاوز قرار گرفته‌اند.
45 قربانی دیگر پس از فرار از منزل خانواده‌های شان حاضر به پذیرفتن دوباره‌ی آنان نشده و در خانه‌های امن به‌سر می‌برند.
وضعیت حقوق بشری در محلات سلب آزادی
براساس گزارش کمیسیون مستقل حقوق بشر، در حال حاضر در سراسر افغانستان بیش از 30 هزار تن در محلات سلب آزادی( زندان‌ها و مراکز اصلاح و تربیت) به‌سر می‌برند.
کمیسیون حقوق بشر هفت ولایت مرکزی(کابل، پروان، کاپیسا، پنجشیر، لوگر، غزنی و میدان وردک) را بررسی کرده است.
در گزاش این نهاد آمده است که در این ولایت‌ها بیش از 13هزار نفر در محلات سلب آزادی به‌سر می‌برند که از این میان ۱۳۰۷ تن مرد، ۱۶۷ تن زن و ۲۴۷ کودک هستند.
یافته‌های کمیسیون حقوق بشر نشان می‌دهد که ۵۱۰ نفر از در این محلات از نقض حقوق بشر شکایت دارند.
در این گزارش آمده است که ۳۳ تن تنها در زون کابل به صورت غیرقانونی زندانی شده بودند که پس از دادخواهی کمیسیون حقوق بشر آزاد شده‌اند.
این نهاد می‌گوید که ۲۴۴ تن در نقاط مختلف افغانستان که به صورت غیرقانونی زندانی شده بودند،رها شده‌اند.
خانم سمر گفت که در سال 1396 ریاست جمهوری افغانستان 6 فرمان در مورد عفو و تخفیف مجازات زندانیان صادر کرده است که براساس آن بیش از ده هزار پرونده بررسی شده. 1086 نفر که شامل 939 نفر مرد ، 97 زن و 50 کودک است، واجد شرایط بوده و مورد عفو قرار گرفته‌اند.
او گفت که براساس این فرمان‌ها 9143 زندانی دیگر نیز مستحق تخفیف مجازات شناخته شدند.