«دارالمعلمین سید جمال‌الدین افغان به دانشگاه ارتقا کند»

شماری از استادان و دانشجویان دارالمعلمین سید جمال‌الدین افغان برای عملی‌شدن خواست‌شان مبنی بر ارتقای این دارالمعلمین به دانشگاه، دست به اعتصاب کاری زده‌اند.
آنان دیروز، سه‌شنبه 18 ثور اعتصاب‌شان را آغاز کردند و تأکید می‌کنند که تا خواست‌شان پذیرفته نشده، به اعتصاب‌شان ادامه خواهند داد.
این استادان ادعا می‌کنند که سال گذشته طرح ارتقای «دارالمعلمین سید جمال‌الدین» به «پوهنتون تربیه‌ی معلم سید جمال‌الدین» را به شورای وزیران پیشنهاد کرده‌اند و آن طرح از سوی شورای وزیران پذیرفته شده اما وزارت معارف آن را نپذیرفته است.
بارکزی، یکی از استادان دارالمعلمین سید جمال‌الدین در گفت‌وگو با روزنامه‌ی اطلاعات روز گفت، هیأت رهبری دارالمعلمین سال گذشته طرحی را به رییس اجراییه و شورای وزیران پیشنهاد کرد که بر مبنای آن این نهاد به دانشگاه ارتقا کند.
به گفته‌ آقای بارکزی، این طرح از سوی شورای وزیران تصویب شد و طی مکتوبی به وزارت معارف از این نهاد خواسته شد تا کار عملیاتی آن آغاز شود، اما وزارت معارف بنا بر دلایلی که خیلی موجه نیست آن را رد کرد. آقای بارکزی مدعی است، برای این‌که وزارت معارف به نام دارالعملمین سیدجمال‌الدین از تمویل‌کنندگان پول دریافت می‌کند، نمی‌خواهد این منبع را از دست بدهد.
وزارت معارف اما این ادعا را رد می‌کند و می‌گوید تا حالا هیچ مکتوبی مبنی بر ارتقای دارالمعلمین سید جمال‌الدین افغان به یک دانشگاه مستقل، به این وزارت نرسیده است.
کبیر حقمل سخن‌گوی وزارت معارف به اطلاعات روز گفت که تعدیلات اداری از صلاحیت‌های رهبری حکومت است و وزارت معارف در این بخش صلاحیت ندارد. بناءً اگر رهبری حکومت چنین تصمیمی بگیرد این وزارت حق ندارد که با آن مخالفت کند.
وی می‌افزاید از چندی به این‌سو وزارت معارف در هماهنگی با رهبری حکومت روی طرحی کار می‌کند که بر مبنای آن مسوولیت دار‌المعلمین‌ها و آموزش‌های دوساله (پس از ختم دوره‌ی مکتب) به وزارت تحصیلات عالی سپرده شود.
از سویی هم وزارت تحصیلات عالی طرح ارائه‌شده از سوی مسوولان دار‌لمعلمین سید جمال‌الدین مبنی بر ارتقای این نهاد به دانشگاه را یک طرح خام می‌خواند و می‌افزاید که این طرح از سوی رهبری حکومت مورد تأیید قرار نگرفته است.
اما این وزارت تأیید می‌کند که طرح ارتقای آموزش‌های دوساله به چهارساله مدت‌ها پیش از سوی رهبری حکومت مطرح شده بود.
عارفه پیکار، سخن‌گوی وزارت تحصیلات عالی می‌گوید، که طرح ارتقای آموز‌ش‌های دوساله به چهارساله مدت‌ها پیش مطرح شده بود و حالا زیر بررسی قرار دارد.
به گفته‌ی خانم پیکار، هدف از ارتقای آموزش‌های دوساله به چهارساله مسلکی‌شدن معلمان و رشد سطح کیفی آموزش و پرورش در کشور است.
در سوی دیگر، اکثر استادان دارالمعلین‌ها و نهاد‌هایی که آموزش‌های دوساله فراهم می‌کنند دارای سند لیسانس‌اند در حالی‌که براساس طرح وزارت تحصیلات عالی، استادان دانشگاه باید کم‌ازکم سند ماستری داشته باشند.
با این وصف، به باور خانم پیکار اکنون استادان دارالمعلمین سید جمال‌الدین هراس دارند که اگر طرح ارتقای نهاد‌های دو ساله به چهارساله عملی و مسوولیت آن به وزارت تحصیلات عالی سپرده شود، آنان از کار بی‌کار خواهند شد.
مسوولان دارالمعلمین سید جمال‌الدین اما ادعا می‌کنند که این نهاد تمام قابلیت‌های تبدیل شدن به دانشگاه را دارد. آقای بارکزی می‌گوید، تمام استادان این نهاد براساس معیار وزارت تحصیلات عالی جذب شده‌اند: «دارالمعلین تربیه‌ی معلم سید جمال‌الدین با تمام معیارهای وزارت تحصیلات عالی برابری می‌کند و هیچ مانعی وجود ندارد که به دانشگاه ارتقا کند. 50 درصد از استادان ما ماستر اند و اوسط نمرات‌شان هم بالاتر از 75 درصد است. هم‌چنین سن آن‌ها نیز بالاتر از 30 سال است.»
آقای بارکزی می‌افزاید که 105 سال است این نهاد فعالیت می‌کند و از حیث قدمت مادر دانشگاه‌های افغانستان محسوب می‌شود.