یوناما: تاکنون ۲۳ حمله بر مراکز ثبت‎نام رأی‌دهندگان ثبت شده است

اطلاعات روز: دفتر معاونیت سازمان ملل(یوناما) در کابل، با نشر خبرنامه‌یی اعلام کرد که از آغاز روند ثبت‌نام رأی‌دهندگان 23 حمله بر مراکز ثبت‌نام در افغانستان انجام شده است.
در خبرنامه‌یی این نهاد آمده است که در 23 حمله بر مراکز ثبت‌نام رأی‌دهندگان 271 غیر نظامی کشته و زخمی شده‌اند.
یوناما گفته است که تاریخ 22 اپریل در اثر حمله‌ی انتحاری بر یک مرکز توزیع شناس‌نامه، 198 غیرنظامی کشته و زخمی شده‌اند.
تدامیچی یاماموتو، نمایند‌ه‌ی خاص سرمنشی ملل متحد برای افغانستان گفته که او از حملات هدف‌مند و عمدی بر علیه غیرنظامیان «متاثر» شده است.
یوناما حمله بر مراکز ثبت‌نام رأی‌دهندگان را حمله بر دموکراسی خوانده و گفته است که حدود ۷۵ درصد رویدادهای امنیتی از ۱۴ اپریل در مکاتب یا مساجدی که برای اهداف مرتبط به انتخابات استفاده می‎شدند، صورت گرفته است.
این نهاد اعلام کرده است که سازمان ملل و جامعه‌ی بین‌المللی از پروسه‌ی انتخابات در افغانستان حمایت می‌کنند.
دفتر معاونیت سازمان ملل در کابل گفته است که خشونت‌های مرتبط به انتخابات، تلاش‌ها برای تأمین صلح در افغانستان را زیر شعاع قرار داده نمی‌تواند.
آقای یاماموتو از گروه طالبان خواسته است که پیشنهاد صلح حکومت افغانستان را پذیرفته و به پروسه‌ی انتخابات اشتراک کنند.
در خبرنامه به نقل از آقای یوماموتو آمده است:« راه پیش رو نباید بر یک راه حل نظامی تکیه کند، بلکه باید به یک پروسه‌ی دموکراتیک اتکا نماید و من یک بار دیگر از طالبان می‌خواهم تا پیشنهاد صلح رئیس جمهور غنی را بپذیرند، در انتخابات اشتراک کنند و گفت‎‌‎وگوهای مستقیم با حکومت را برای پایان دادن به رنج مردم افغانستان، آغاز کنند.»
روند ثبت‌نام رأی‌دهندگان تاریخ 25حمل آغاز شد و قرار است تا یک ماه دیگر این روند در مراکز 34ولایت کشور ادامه یابد.
قرار است انتخابات پارلمانی و شوراهای ولسوالی تاریخ 28میزان امسال برگزار شود، اما نبود امنیت از چالش‌های عمده‌ی فرا راه انتخابات در افغانستان خوانده شده است.