سناتوران: علمای دینی در اندونیزیا در مورد ختم جنگ افغانستان باید فتوا صادر می‌کردند

اطلاعات روز: برخی سناتوران در مجلس سنا از نتایج نشست علمای دینی افغانستان، پاکستان و اندونیزیا راضی نیستند و می‌گویند که در این نشست باید جنگ افغانستان حرام دانسته و علیه آن فتوای دینی صادر می‌شد.
فضل هادی مسلم‌یار، رییس مجلس سنا در نشست امروز (یک‌شنبه، 23 ثور) این مجلس گفت که کاش علمای سه کشور برضد جنگ افغانستان و جنگ میان مسلمانان فتوای مشترک صادر می‌کردند.
آقای مسلم‌یار ابراز امیدواری کرد که علمای اسلام در نشست علمای جهان اسلام در شهر جده عربستان فتوای حرام دانستن جنگ را در افغانستان صادر کنند.
در همین حال او اقناع علمای پاکستان در مورد حرام دانستن حملات انتحاری در افغانستان را اتفاق بزرگی عنوان کرد و گفت علمای پاکستان حدود 20 سال است که فتوای انجام حملات انتحاری را در افغانستان صادر کرده‌اند.
محمد علم ایزدیار، معاون اول مجلس سنا نیز گفت که علمای افغانستان، پاکستان و اندونیزیا باید در مورد ختم جنگ در افغانستان فتوای دینی صادر می‌کردند، اما «متأسفانه آنان تنها به صدور اعلامیه اکتفا کردند.»
آقای ایزدیار خاطر نشان کرد، هرچند جنگ افغانستان ابعاد استخباراتی دارد و تازمانیکه از این طریق حل نشود، با فتوا دادن حل نخواهد شد؛ ولی با آنهم فتوای حرام دانستن جنگ افغانستان حداقل یکی از ابزارهای جنگ را از دست دشمن می‌گیرد.
به گفته او، دشمنان افغانستان از دین اسلام سوء استفاده می‌کنند و با حلال دانستن این جنگ در پی مقاصد سیاسی و استخباراتی خودشان‌اند.
از سوی دیگر برخی سناتوران دیگر می‌گویند تا زمانیکه امریکا نخواهد، با صدور فتوا جنگ افغانستان خاتمه نمی‌یابد.
علمای دینی افغانستان، پاکستان و اندونیزیا در نشست روز جمعه اعلامیه‌ی مشترکی را در پیوند به حرام دانستن انجام حملات انتحاری در افغانستان صادر کردند، اما از قطع جنگ در افغانستان هیچ سخنی نگفتند.