شهلا حق: به دلیل چالش‌زا بودن برچسپ زدن در کاپی تذکره‌ها کنار رفتم

اطلاعات روز: شهلا حق، سرپرست دبیرخانه‌ی کمیسیون مستقل انتخابات طرح برچسب زدن تصدیق ثبت‌نام در کاپی تذکره‌ها را چالش‌آفرین برای برگزاری انتخابات خوانده و از وظیفه‌اش کنار رفته است.
خانم حق در استعفا نامه‌اش نوشته که برگزاری انتخابات در افغانستان توام با چالش‌ها بوده که این چالش‌ها به اعتماد مردم نسبت به انتخابات به‌عنوان یک روند ملی و کمیسیون انتخابات به‌عنوان یک نهاد مردمی، صدمه رسانده است.
وی افزوده که نبود فهرست رأی‌دهندگان یک چالش بزرگ در روندهای انتخابات‌های قبلی بوده و برای رفع این چالش بیشتر از یک سال طرح‌های در کمیسیون بررسی شده و اولین طرح مناسب برای جواب‌گویی تمام این چالش‌ها استفاده از ثبت‌نام بایومتریک بوده که متاسفانه بنا به دلایلی عملی نشده است.
او گفته که پس از این طرح ثبت‌نام و تهیه‌ی فهرست رأی‌دهندگان بر اساس تذکره تابعیت در میان همه طرح‌ها گزینه بهتر بود که این طرح از سوی کمیسیون تصویب شد و روند ثبت‌نام نیز آغاز گردید.
در استعفانامه‌ی خانم حق آمده که در اوایل مشارکت مردم به دلایل مختلف بسیار پایین بود و کمیسیون طرح برچسب زدن تصدیق ثبت‌نام را کاپی تذکره مطرح کرد.
او گفته: «در این اواخر بنا به دلایل مختلف طرح‌های بدیل به عوض برچسب زدن تصدیق ثبت‌‎نام در روی تذکره اصلی مطرح شده و یک تعداد از اعضای کمیسیون و برخی نهادها به نصب استیکر به کاپی تذکره، موافقت کرده‌اند که تطبیق این طرح برای من به‌عنوان مسوول اداری و اجراییوی کمیسیون بنابر چالش‌های که احتمالا در آینده ایجاد خواهد شد قابل قبول نیست.»
این مقام کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان درحالی از سمتش کناره‌گیری کرده است که اعضای کمیسیون انتخابات بر سر طرح بدیل برای رفع نگرانی شهروندان از درک برچسب زدن تصدیق در تذکره‌های اصلی دچار اختلاف شده‌اند. چهار عضو کمیسیون مخالف طرح برچسپ زدن در کاپی تذکره اند و دو عضو موافق.