محاصره اجرستان غزنی؛ اگر نیروی کمکی نرسد ولسوالی سقوط می‌کند

اطلاعات روز: مقام‌های محلی ولایت غزنی می‌گویند که ولسوالی اجرستان این ولایت از شب جمعه تاکنون در محاصره طالبان قرار دارد و اگر به‌زودی نیروهای کمکی به این ولسوالی نرسند، اجرستان به‌دست طالبان سقوط خواهد کرد.
طالبان پنج‌شنبه‌شب، 27 ثور بر پاسگاه‌های امنیتی و مرکز ولسوالی اجرستان حمله‌ی گروهی انجام دادند که تاکنون نیروهای امنیتی مستقر در این ولسوالی در برابر طالبان مقاومت کرده‌اند.
نصیر احمد فقیری، عضو شورای ولایتی غزنی در گفت‌وگو با اطلاعات روز وضعیت ولسوالی اجرستان را «بحرانی» توصیف کرد و گفت هرچند مقام‌های امنیتی وعده داده‌اند که به‌زودی نیروهای کمکی به اجرستان اعزام و حملات هوایی آغاز می‌شود اما تاکنون نیروهای کمکی به این ولسوالی نرسیده‌اند.
آقای فقیری افزود: «تاکنون که ما با مقام‌های محلی اجرستان در تماس هستیم نیروهای امنیتی ما با مورال قوی با دشمن درگیر استند و دشمن را نمانده‌اند که به تعمیر ولسوالی برسند. فرمانده قول اردوی تندر به ما وعده شده که امروز نیروها کمکی و کماندو به اجرستان فرستاده می‌شود.»
به گفته‌ی او، در درگیری میان نیروهای امنیتی و طالبان در اجرستان تاکنون 13 تن از نیروهای امنیتی کشته شده‌اند.
حمدالله حسیب‌زی، ولسوال اجرستان گفته که اگر نیروهای کمکی به این ولسوالی نرسد به طالبان تسلیم می‌شوند.
در همین حال یک تن از نیروهای امنیتی که باشنده محمد خیل ولسوالی اجرستان است به شرط ذکر نشدن نامش، در گفت‌وگو با اطلاعات روز گفت که مقام‌های ارشد امنیتی در مورد اعزام نیروهای کمکی به ولسوالی اجرستان گفته‌اند نیروهای کماندی‌ که قرار بود به ولسوالی اجرستان اعزام شوند فعلاً به ولسوالی تاله و برفک بغلان اعزام شده‌اند و در حال حاضر نیرو برای فرستان به اجرستان موجود نیست.
منبع افزود که جنگ در ولسوالی اجرستان جریان دارد و هشت پاسگاه و مرکز ولسوالی در خطر سقوط «حتمی» قرار دارد.
به گفته‌ی او، نخست که طالبان بر ولسوالی اجرستان حمله کرده بودند، شمارشان به 700 نفر می‌رسید اما شب گذشته شمار آنان به 1600 نفر رسیده بود.
در همین حال فرماندهی پولیس ولایت غزنی می‌گوید که طالبان «به‌هیچ صورت» توان سقوط ولسوالی اجرستان را ندارند. فرماندهی پولیس غزنی امروز، 29 ثور با نشر خبرنامه‌یی خبر احتمال سقوط ولسوالی اجرستان را نادرست خوانده و گفته که نیروهای مستقر در این ولسوالی حملات طالبان را عقب زده‌اند و نیروهای هوایی نیز به محل اعزام شده است.
مجلس خواستار نجات فوری ولسوالی اجرستان شد
عبدالرئوف ابراهیمی، رییس مجلس نمایندگان در نشست امروز مجلس پس از آنکه نمایندگان غزنی گفتند ولسوالی اجرستان در محاصره طالبان قرار دارد، از وزارت دفاع خواست هرچه عاجل برای نجات این ولسوالی اقدام کند.
آقای ابراهیمی تأکید کرد که وزارت دفاع باید هرچه عاجل به درخواست کمک از سوی مسوولان محلی ولسوالی اجرستان پاسخ داده و نیروهای کمکی به این ولسوالی بفرستد.
نمایندگان غزنی در نشست امروز هشدار دادند که اگر به ولسوالی اجرستان به‌صورت فوری کمک رسانی نشود، احتمال سقوط آن وجود دارد.
نمایندگان غزنی تأکید کردند که از شب گذشته تاهنوز چندین بار با مقام‌های امنیتی به‌منظور کمک‌رسانی به ولسوالی اجرستان صحبت کرده‌اند؛ اما آنان با وجود آنکه وعده داده‌اند، اقدام به کمک رسانی نکرده‌اند.
شاه گل رضایی، نماینده مردم غزنی در مجلس گفت که مسوولان محلی اجرستان، خواستار ارسال نیروهای کمکی و انجام حملات هوایی شده؛ اما وزارت دفاع تا هنوز به این درخواست آنان پاسخ نداده‌اند.
خانم رضایی هشدار داد که اگر مقام‌های مرکزی در مورد اجرستان فوری اقدام نکنند این ولسوالی به دست طالبان سقوط خواهد کرد و مردم زیادی قتل عام خواهند شد.
محمد عارف رحمانی، دیگر عضو مجلس نیز گفت که حدود 1400 طالب مسلح از شب گذشته به این طرف ولسوالی اجرستان را محاصره کرده‌اند.
آقای رحمانی مدعی شد که جنگ ولسوالی اجرستان در واقع جنگ میان دو قبیله طرفدار دولت و طرفدار طالب است که طرفداران طالبان ولسوالی را محاصره کرده‌اند.
بخش‌های عمده‌ی ولسوالی اجرستان از چند سال گذشته به این‌سو در کنترل گروه طالبان بوده است.
نصیر احمد فقیری، عضوی شورای ولایتی غزنی می‌گوید که اکنون نیز بخش‌های عمده ولسوالی اجرستان در کنترل طالبان است و صرف شماری از روستاها و محل‌های که ساختمان‌های دولتی در آن قرار دارد در کنترل دولت است.