بانوی اول: ریاست اجراییه موفق نیست

اطلاعات روز: رولا غنی، بانوی اول افغانستان می‌گوید که نهاد ریاست اجراییه این کشور موفق نیست و او این نهاد را به‌نحوی مانع فعالیت نهاد ریاست‌جمهوری می‌داند.
خانم غنی در برنامه سیاه و سفید تلویزیون خصوصی طلوع نیوز در این مورد گفت: «او ]اشرف غنی[ رییس‌جمهور است، ولی یک تیم دیگر هم هست. ــ منظور تان رییس اجراییه است؟ ــ رییس اجراییه که زیاد موفق نمی‌باشد.»
وقتی از بانوی اول افغانستان در مورد بزرگترین اشتباه رییس‌جمهور غنی در طول چهار سال کار حکومت وحت ملی پرسیده شد، رولا غنی در مورد نهاد ریاست اجراییه صحبت کرد و گفت شماری افراد در داخل کشور و خارجی‌ها نماندند که رییس‌جمهور غنی بدون موجودیت نهاد به نام ریاست اجراییه فعالیت داشته باشد و کشور را اداره کند.
اشاره خانم غنی به جنجال‌های پس از انتخابات ریاست‌جمهوری 2014 است که با پادرمیانی جان کری، وزیر خارجه وقت امریکا، دو تیم پیشتاز انتخابات روی تشکیل حکومت وحدت ملی و تقسیم 50-50 قدرت باهم توافق کردند که منجر به ایجاد نهاد ریاست اجراییه شد.
از رولا غنی پرسیده شد که دلیل عدم موفقیت رییس‌جمهور و تیم‌اش در موجودیت ریاست اجراییه است؟ او گفت: «نمی‌گویم مانع موفقیت است. او ]عبدالله عبدالله[ یک آجندا دارد ولی داکتر صاحب ]اشرف غنی[ یک آجندا دارد. وقتی که دو آجندا باشد مشکل است که یک جای شود.»
بانوی اول در مورد دست‌آوردهای رییس‌جمهور در طول چهار سال گذشته گفت بزرگترین دست‌آور همسرش این است که می‌داند کدام راه را انتخاب کند تا افغانستان دوباره به یک کشور مرفه تبدیل شود، شهروندانش زندگی خوب داشته باشد و امنیت تأمین باشد.
از سوی دیگر وقتی از خانم غنی پرسیده شد که او برای اشرف غنی در مورد نامزد شدن دوباره در انتخابات بعدی ریاست‌جمهوری چه مشوره می‌دهد، او گفت که هیچ مشوره‌ی نمی‌دهد و آقای غنی خودش می‌داند، اما اگر نامزد ریاست‌جمهوری نشود، او «بسیار راحت» می‌شود.
بانوی اول کشور می‌گوید که قوم او پشتون است و دینش اسلام و در تذکره الکترونیکی‌اش نیز چنین نوشته شده است.
افزون بر این‌ها رولا غنی در این مناظره گفت که در این روزها که روند انتخابات پارلمانی و شوراهای ولسوالی‌ها آغاز شده، بسیاری‌ها نزد او می‌آیند و می‌گویند که نامزد انتخابات می‌شوند.
خانم غنی افزود که او همه را برای شرکت در انتخابات تشویق می‌کند، اما گفت: «نمی‌توانم هیچ کس را پشتبانی کنم و هیچ کس از طرف من کاندیدا نیست.»