پایان آتش‌بس یک‌جانبه؛ اجساد ده‌ها سرباز روی دست حکومت ماند

پایان آتش‌بس یک‌جانبه؛ اجساد ده‌ها سرباز روی دست حکومت ماند

اطلاعات روز: جمعه، هشتم سرطان آتش‌بس موقت و یکجانبه حکومت با گروه طالبان افغان پایان یافت. درجریان 19 روز آتش‌بس ده‌ها نیروی امنیتی از سوی طالبان کشته و ده‌ها تن دیگر زخمی شدند.

تاکنون معلوم نیست که آتش‌بس یکجانبه از سوی حکومت تمدید خواهد شد یا نه، اما مقام‌های حکومتی می‌گویند که که رهبران حکومت، روز شنبه در نشستی تصمیم خویش را در مورد ادامه یا ختم آتش‌بس، اعلام می‌کنند.

محمد رادمنش، سرپرست دفتر سخن‌گوی وزارت دفاع افغانستان به رادیو آشنا – صدای امریکا گفته که نیروهای افغان در حال «آماده باش» قرار دارند و مطابق به تصمیم ریاست‌جمهوری عمل خواهند کرد.

آقای رادمنش افزوده: «چه خوب است که آتش‌بس ادامه پیدا کند، اگر آتش‌بس ختم شود، ما مسوول پاسخ‎گویی به تمام تهدیدات و چالش‌های استیم که متأسفانه توسط گروه‌هایی که به آتش‌بس متعهد نمی‌باشند ]صورت می‌گیرد[.»

رییس‌جمهور غنی در یک اقدام بی‌پشینه به مناسبت روزهای عید سعید فطر از تاریخ 22 جوزا الی 31 جوزا تنها با «گروه طالبان افغان» آتش‌بس اعلام کرد و سپس آن را تا ده روز دیگر (هشتم سرطان) تمدید کرد. طالبان در مقابل تنها سه روز عید را آتش‌بس کردند و پس از آن به حملات‌شان بر نیروهای امنیتی در نقاط مختلف کشور افزایش دادند که حاصل آن کشتار ده‌ها نیروی امنیتی بوده است.

در جریان 19 روز گذشته نیروهای امنیتی در حالت دفاعی قرار داشتند و تنها از حمله‌ی طالبان در برابر شان دفاع می‌کردند.

تداوم حملات مرگبار طالبان

طالبان در جریان آتش‌بس یک‌جانبه حکومت، حملات مرگبار و خونینی را راه‌اندازی کردند. در آخرین مورد روز هفتم سرطان طالبان با حمله به یک پاسگاه امنیتی در ولسوالی چاه‌آب ولایت تخار، دست‌کم ۱۴ تن از نیروهای پولیس مرزی افغانستان در نزدیکی مرز تاجیکستان را کشتند.

پنج‌شنبه‌شب، عزیزالله کاروان، فرمانده نیروهای ویژه پولیس پکتیکا در کابل ترور شد که گروه طالبان مسوولیت آن را به عهده گرفت.

در 1 سرطان طالبان مسلح ۱۵ تن از نیروهای خیزش مردمی را در ولسوالی آب‌کمری ولایت بادغیس کشته و اجساد شماری از آن‌ها را ماین‌گذاری کردند. هم‌چنان در 29 جوزا 30 سرباز ارتش در یک حمله‌ی طالبان به پاسگاه‌ نیروهای امنیتی در ولسوالی بالامرغاب بادغیس کشته شدند.

به تاریخ 1 سرطان افراد مسلح گروه طالبان ۱۳ کارمند فنی و ۲۰ محافظ امنیتی یک شرکت جاده‌سازی را ربودند و در درگیری با نیروهای امنیتی که برای نجات این کارمندان عملیات راه اندازی کرده بودند، چهار نیروهای امنیتی کشته شدند.

در روز ۳۰ جوزا، در ولایت شمالی فاریاب طالبان با حمله به ولسوالی خواجه سبزپوش ۶ تن از نیروهای امنیتی را کشتند و سه نفر دیگر را زخمی کردند. در این ولایت همچنان ولسوالی کوهستان برای مدتی در تصرف طالبان درآمد، در درگیری‌های دو طرف ۱۷ سرباز و ۳۰ غیرنظامی جان باختند و ۱۹ سرباز هم زخمی شدند.

افزون بر این رویدادهای خونین، چندین رویداد خونین دیگر از جمله انفجار در گردهمایی در ولایت لوگر که هشت کشته برجا گذاشت، نیز رخ داده که طالبان مستقیم مسوولیت آن را به‌عهده نگرفته‌اند.

رییس‌جمهور به والیان: صلح را در اولویت کاری تان قرار دهید

در همین حال رییس‌جمهور غنی روز پنج‌شنبه در سلسله دیدار با والیان، به والیان هلمند، قندهار، ارزگان، فراه، هرات، لغمان، نورستان، کنر، پکتیکا، نیمروز، بادغیس، غور، دایکندی و ننگرهار دیدار و به آنان گفت که صلح را در اولویت کاری شان قرار دهند.

در خبرنامه‌ی ریاست‌جمهوری آمده که آقای غنی به این والیان هدایت داد که بحث امنیت و صلح را در اولویت کار خویش قرار دهند و درعین زمان روی تطبیق پلان‌های انکشافی و عمرانی تمرکز کنند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *