شماری از نامزدان احتمالی انتخابات پارلمانی در فهرست ابتدایی.

برای بررسی پرونده‌های نامزدانی که افراد مسلح غیرمسوول داشته‌اند، کمیسیون ویژه ایجاد شد

اطلاعات روز: کمیسیون رسیدگی به شکایت‌های انتخاباتی اعلام کرده است که یک کمیسیون ویژه برای بررسی پرونده‌های نامزدانی که فرماندهی یا عضویت گروه‌های مسلح غیر قانونی را داشته‌اند، ایجاد و به کار آغاز کرد.

کمیسیون رسیدگی به شکایت‌های انتخاباتی امروز (شنبه، 9 سرطان) با نشر خبرنامه‌یی گفته که این کمیسیون براساس فقره دوم ماده 44 قانون انتخابات، کمیسیون ویژه‌یی را زیر نام «کمیسیون بررسی افراد دارای عضویت یا فرماندهی گروه‌های مسلح غیرقانونی بحیث کاندیدا» ایجاد کرده است.

در خبرنامه آمده که این کمیسیون افرادی را که به صورت مسلحانه حضور فزیکی داشته، در گسترش نا‌امنی‌ها، انجام جرایم سازمان‌یافته، قاچاق مواد مخدر، غصب املاک و دارایی‌های عامه و خصوصی، همکاری با دشمن، نقض حقوق بشر و سایر موارد غیرقانونی دخیل بوده باشند و اکنون خود را نامزد انتخابات کرده باشند، بررسی کرده و در صورت تشخیص از فهرست نامزدان حذف خواهد کرد.

کمیسیون ویژه به ریاست رییس کمیسیون شکایات انتخاباتی و با عضویت نمایندگان وزارت‌های دفاع ملی، امور داخله، ریاست عمومی امنیت ملی و اداره ارگان‌های محلی تشکیل شده است.

کمیسیون رسیدگی به شکایت‌های انتخاباتی از شهروندان افغانستان خواسته که اگر شکایتی از فردی در این زمینه‌ها دارند، می‌توانند شکایات خود با اسناد و مدارک موثق به دفاتر مرکزی و ولایتی این کمیسیون بسپارند.

کمیسیون تعهد کرده برای تحقق عدالت انتخاباتی این شکایت‌ها را بررسی کرده و هویت شاکیان نیز محفوظ می‌ماند.

کمیسیون مستقل انتخابات فهرست ابتدایی نامزدان انتخابات پارلمانی از هفت ولایت را همگانی کرد. در این فهرست، چهره‌های چون زرداد فریادی از فرماندهان حزب اسلامی نیز دیده می‌شود.

زرداد فریادی، فرمانده حزب اسلامی در سال ۲۰۰۵ در دادگاهی در لندن به اتها‌م‌های شکنجه، قتل و آدم‌ربایی در افغانستان مجرم شناخته و به ۲۰ سال حبس محکوم شد. او در سال 2016 به افغانستان برگشت.