پایان آتش‌بس و از سرگیری عملیات نیروهای امنیتی علیه طالبان

پایان آتش‌بس و از سرگیری عملیات نیروهای امنیتی علیه طالبان

پس از 18 روز آتش‌بس حکومت افغانستان با گروه طالبان، دیروز (شنبه، 9 سرطان)، محمد‌اشرف غنی، رییس جمهور روز، طی یک نشست خبری پایان این آتش‌بس را اعلام کرد.

آقای غنی اعلام کرد که مدت آتش‌بس تمام شده است و نیروهای امنیتی می‌توانند به عملیات‌های شان ادامه دهند. رییس‌جمهور تأکید کرد که آتش‌بس حکومت افغانستان با طالبان، ۹۸ درصد موفق‌آمیز بود. وی گفت که اعلان آتش‌بس حکومت افغانستان  مشروعیت دینی و اسلامی داشت به همین خاطر با استقبال گرم مردم و جهان قرار گرفت.

آقای غنی گفت که اگر طالبان خواهان آتش‌بس باشند، حکومت افغانستان آماده تمدید آتش‌بس است.

وی تصریح کرد: «با وجود اجماعی که در مورد صلح موجود بود، هیچ حرکت فعال در مورد آتش‌بس و صلح دیده نمی‌شد، اگر ما از اول منتظر این می‌بودیم که پیمان صلح به امضا برسد و بر اساس آن آتش‌بس صورت گیرد، ما باید تا زمان نامعلوم منتظر اقدام برای توقف خونریزی می‌بودیم، ما در یک بن‌بست قرار داشتیم، مانند دو موتر که در یک پُل از دو طرف میایند و هیچ‌کس نمی‌خواهد عقب‌نشینی موقتی کند تا هر دو بگذرند، آتش‌بس این بن‌بست را شکستاند و یک تحرک ایجاد کرد.»

رییس‌جمهور گفت که این یک تجربه کنترول شده بود. جنگ جریان داشت، در صورت حمله جواب می‌دادیم و همه نیروهای امنیتی و دفاعی در حالت احضارات درجه یک قرار داشتند و قرار دارند.

وی از برخورد مردم با اعضای گروه طالبان در روزهای آتش‌بس و ایام عید فطر قدردانی کرد و گفت: «ملت ما بزرگ است و در زمان آتش‌بس بزرگی خود را نشان داد، من بالای مردم خود افتخار می‌کنم که ظرفیت و خویشتن داری خود را نشان دادند، بجای ابراز خشم بر طالبان با آنها با تواضع و محبت رو برو شدند. قشر سیاسی ما نیز باید از مردم بیاموزند که چگونه از خود حوصله نشان دادند، احترام به احساسات مردم مهم و لازم است و نباید در مقابل احساسات مردم قرار گیرند.»

این در حالی است که حکومت افغانستان آتش‌بس هشت روزه‌ی یک‌جانبه‌اش را با طالبان از تاریخ ۲۷ ماه رمضان تا پنجم عید فطر اعلام کرده بود. رییس‌جمهور غنی ده روز دیگر (تا هشتم سرطان) این آتش‌بس را تمدید کرد.

پس از آن گروه طالبان سه روز عید را آتش‌بس در برابر نیروهای امنیتی افغان اعلام کردند و  تعداد زیادی از اعضای این گروه به شهرها به ویژه کابل پایتخت افغانستان آمده بودند.

گروه طالبان با سپری شدن سه روز آتش‌بس این گروه در برابر نیروهای امنیتی افغانستان، دو باره به سنگرهای جنگ برگشتند و به عملیات شان علیه نیروهای امنیتی ادامه دادند.

در جریان 18 روز آتش‌بس نیروهای امنیتی در حالت دفاعی قرار داشتند و تنها از حمله‌ی طالبان در برابر شان دفاع می‌کردند.

براساس گزارش‌ها در این مدت زمان، گروه طالبان با استفاده از آتش‌بس حکومت افغانستان بهترین، استفاده را کردند و علیه نیروهای امنیتی حملات خونین را راه‌اندازی کردند.

یکی از نمونه‌های بارز حملات طالبان در جریان آتش‌بس یک‌طرفه‌ی حکومت، حمله این گروه به پاسگاه‌های پولیس در ولسوالی جلریز ولایت میدان وردک است.

عبدالرحمن منگل، سخن‌گوی والی میدان‌وردک به اطلاعات روز گفته بود که طالبان با استفاده از افراد ملکی مشخصا، کودکان و افراد مسن خود را تا نزدیکی پاسگاه‌های نیروهای امنیتی رسانیدند و سپس پاسگاه‌ها را زیر آتش گرفتند. به گفته‌ی آقای منگل نیروهای امنیتی برای این که به غیرنظامیان تلفات وارد نشود، با طالبان درگیر نشدند و طالبان توانستند شش پاسگاه را تصرف کنند. اقای منگل افزود که در این درگیری سه سرباز امنیتی کشته و ۶ تن دیگر زخمی شدند.

ایجاد منطقه‌ی امن برای طالبان طرح حکومت نیست

رییس‌جمهور غنی می‌گوید که ایجاد منطقه‌ی امن برای طالبان طرح حکومت نیست و اجماع سیاسی در این مورد وجود ندارد.

آقای غنی تأکید کرد که  حکومت، یک حکومت است و یک پرچم واحد وجود خواهد داشت و در هیچ منطقه‌ی افغانستان دو پرچم به اهتزاز در نخواهد آمد.

رییس‌جمهور می‌گوید که دولت برنامه دارد تا خدمات اجتماعی را در ولایت‌ها توسعه دهد، زیرا کودکان طالبان حق دارند به مکتب بروند و زن یک طالب حق رفتن به بیمارستان را داشته باشد.

شورای عالی صلح نیز ایجاد منطقه امن را برای گروه طالبان رد کرده بود

پیش از این شمیم کتوازی، والی ولایت پکتیا گفته بود که تلاش‌های جریان دارد تا این ولایت به عنوان یک منطقه‌ی امن و محلی برای گفت‌وگوهای صلح میان گروه طالبان و حکومت افغانستان اعلام شود.
او گفته بود که این صحبت‌ها از طریق بزرگان اقوام با افراد طالبان ادامه دارد. به گفته‌ی او، این بزرگان محلی بر دولت و مخالفان مسلح فشار آورده تا هر دو طرف شرایط خود را بیان کنند.

ادامه‌ی گفت‌وگوهای صلح و فشار بر طالبان

رییس‌جمهور غنی در نشست خبری امروزش گفت که اولین وظیفه‌ی او جلوگیری از خون‌ریزی است و آمادگی برای آغاز گفت‌وگوی صلح بین‌الافغانی جریان دارد.

آقای غنی تأکید کرد که افغانستان یک جامعه باز است، پیمان صلح به شکل پنهانی صورت گرفته نمی‌تواند، سیاست صلح افغانستان نیز سیاست باز و سیاست مذاکره است.

غنی افزود که در مورد اجماع صلح، تواضع، شجاعت و اراده در کار است، تا به صدای مردم گوش داده شود و به اساس فرمایشات آنها اقدام صورت گیرد. منافع ملت باید همیشه بالای منافع عده‌ی محدود با تمام احترام به ازادی شان و افکار شان ترجیح داده شود.

رییس‌جمهور گفت که سه دلیل؛ گردهمایی بیش از 2هزار عالم دین در کابل و فتوای آنان علیه جنگ افغانستان و اعلام آتش‌بس در جریان ماه رمضان، باعث تسریع روند صلح در افغانستان شده است.

آقای غنی از مردم خواست که بر طالبان فشار بیاورند تا به برقراری آتش‌بس حاضر شوند: «مردم از طالبان و حکومت خواستار تأمین صلح و ختم جنگ هستند که حکومت به آن پاسخ مثبت داده است. اکنون زمان است تا طالبان به این خواست پاسخ مثبت بدهند.»
آقای غنی در مورد چگونگی حضور و مرحله‌ی خروج نیروهای خارجی گفت که بررسی‌ها جریان دارد اما توافق در این خصوص تاهنوز صورت نگرفته است.
یکی از پیش‌شرط‌های گروه طالبان برای صلح با حکومت افغانستان، خروج نیروهای خارجی از این کشور است.

رییس‌جمهور غنی گفت که برای نخستین بار کشور پاکستان و گروه طالبان زیر فشارهای جهانی به ویژه کشورهای اسلامی قرار دارند تا از روند صلح افغانستان حمایت کنند در غیر آن سال‌های در انزوای جهانی مواجه خواهند شد.