اوتار سینگ، تنها نامزد اهل هنود افغانستان برای انتخابات پارلمانی که در حمله‌ی جلال‌آباد کشته شد

مجلس سنا: کمیسیون انتخابات برای معرفی دوباره‌ی نامزد اهل هنود در انتخابات استثنا قایل شود

اطلاعات روز: سناتوران در مجلس سنا ضمن ابراز نگرانی از حمله بر اقلیت مذهبی هندوها در شهر جلال‌آباد از کمیسیون انتخابات خواستند برای معرفی دوباره نامزد پارلمانی آنان استثنا قایل شود.

زمان ثبت نام نامزدان انتخابات پارلمانی چندی پیش به پایان رسید، اما پس از کشته شدن یک نامزد پارلمانی اهل هنود، برخی سناتوران امروز (سه‌شنبه، 12سرطان) در نشست عمومی مجلس سنا تأکید کردند که کمیسیون انتخابات باید برای پر کردن کرسی این اقلیت مذهبی در مجلس نمایندگان استثنا قایل شود.

بر بنیاد قانون، یک کرسی مجلس نمایندگان به اقلیت اهل هنود یا سیک‌های افغانستان اختصاص داده شده است، اما اوتار سنگ تنها نامزد پارلمانی این اقلیت مذهبی در انتخابات آینده‌ی پارلمانی کشور در حمله انتحاری دو روز پیش در جلال‌آباد کشته شد.

آقای سینگ در دوره‌ی پانزدهم شورای ملی عضویت مجلس سنا را نیز داشته است.

در همین حال، جمعه‌الدین گیانوال، عضو مجلس سنا گفت که کمیسیون انتخابات باید به اهل هنود کشور چانس دوباره و استثنایی قایل شود تا آنان نامزدی را به جای نامزد کشته‌شده‌‌ی‌شان در انتخابات آینده‌ی پارلمانی معرفی کنند.

محی‌الدین منصف، دیگر عضو مجلس سنا نیز گفت که حکومت باید به وضعیت اهل هنود کشور توجه ویژه کرده و کمیسیون انتخابات اجازه دهد که آنان بتوانند کرسی ویژه‌ی‌شان را در پارلمانی‌ احراز کنند.

مجلس سنا ضمن ابراز نگرانی از کاهش شمار باشندگان اهل هنود در کشور، حادثه‌ی جلال‌آباد را برای تمام مردم افغانستان به ویژه برای هموطنان اهل هنود ناگوار و غم‌بار خواند.

محمد‌علم ایزدیار، معاون اول مجلس سنا گفت، شمار باشندگان اهل هنود در کشور به 200 فامیل تقلیل یافته و دولت افغانستان باید برای تامین امنیت، حفظ دارایی‌ها و اموال آنان، توجه جدی کند.

معاون اول مجلس سنا خاطر نشان کرد که در حادثه‌‌ی جلال‌آباد 15 تن از هموطنان اهل هنود به شمول نامزد پارلمانی آنان کشته شده‌اند.

او تأکید کرد که دولت باید بکوشد که چنین حملاتی روحیه باشندگان اهل هنود کشور را تضعیف نکرده و آنان با اراده قوی باید به زندگی و کار شان در کشور ادامه دهند.

همچنین، سناتوران با اشاره به حادثه‌ی ننگرهار تأکید داشتند که حکومت به ویژه مسوولان امنیتی ولایت ننگرهار در تأمین امنیت باشندگان اهل هنود کشور کوتاهی کرده‌اند.

بازمحمد زرمتی، یکی از سناتوران گفت که با توجه به این‌که امنیت به خاطر سفر رییس‌جمهور به شهر جلال‌آباد جدی گرفته شده بود؛ اما چگونه شهروندان اهل هنود کشور در محلی زیر پوشش محافظان گارد ریاست‌جمهوری مورد هدف قرار گرفته‌اند؟

گلالی اکبری، دیگر عضو سنا نیز حمله بر هموطنان اهل هنود را سوال برانگیز خواند و گفت، کسانی‌ که مسوولیت تامین امنیت رییس‌جمهور را داشتند باید امنیت نمایندگان اهل هنود را نیز می‌گرفتند، زیرا آنان را برای دیدار با رییس‌جمهور به جلال‌آباد خواسته بودند.

سناتوران همچنین حکومت را مورد انتقاد قرار دادند که پس از حادثه جلال‌آباد، هیچ مقام حکومتی از این اقلیت مذهبی در کشور دل‌جویی نکرده است.